bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
روز گذشته با میزان گرد و غبار 6 برابر حد استاندارد؛
راهرو بیمارستان‌ها طی یکی-دو هفته اخیر پر شده از مراجعانی که به‌سبب شیوع ویروس سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرده‌اند، این در حالی است که طی دو روز گذشته نیز شدت گرد و غبار هفت برابر حد استاندارد اعلام شد و ...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:
راهرو بیمارستان‌ها طی یکی-دو هفته اخیر پر شده از مراجعانی که به‌سبب شیوع ویروس سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرده‌اند، این در حالی است که طی دو روز گذشته نیز شدت گرد و غبار هفت برابر حد استاندارد اعلام شد و همین پدیده برای کودکان، افراد مُسن و بیمارها بسیار خطرناک بود. به‌دنبال همین پدیده، روز گذشته مدارس گناوه و دیلم تعطیل شدند اما خبری از تعطیلی مدارس بوشهر نبود و دانش‌آموزان ناز و خرامان در هوایی خوش و خرم برای علم‌آموزی به مدرسه رفتند. 
روز گذشته یکی از والدین طی تماس تلفنی نسبت به تعطیل نشدن مدارس معترض بود. این شهروند بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که براساس اعلام سازمان محیط زیست شدت آلایندگی هوای بوشهر در روز 11/7/ 95 بالاتر از 300 (وضعیت خطرناک) اعلام شده بود اما مدارس تعطیل نشد، گفت: من به شخصه این مساله را پیگیری کردم. با هواشناسی تماس گرفتم و گفتند ما تنها پیش‌بینی جوی را اعلام می‌کنیم اما تعطیلی مدارس بر عهده ما نیست. پس از آن با اداره تحقیقات تماس گرفتم، آنها هم گفتند ما دستگاه‌های سنجش آلایندگی نداریم و این بررسی را سازمان محیط زیست انجام می‌دهد. 

وی با اشاره به این‌که طی تماس با سازمان محیط زیست، سیستم گویا جواب داد و برای اتصال به بخش اطلاع‌رسانی باید داخلی 5 را می‌گرفتم، تصریح کرد: اما با گرفتن داخلی 5، گفته شد این بخش هنوز راه‌اندازی نشده است. 
این منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، در ادامه با بیان این‌که با فرمانداری هم تماس گرفتم اما پاسخ قانع‌کننده‌ای نگرفتم، خاطرنشان کرد: تقریبا ساعت سه بود که فرمانداری شماره نامه!!! پیگیری را از من می‌خواست و زمانی که گفتم اجازه بدهید با مراجع مربوط تماس بگیرم و تا 15 دقیقه دیگر به شما اطلاع بدهم گفتند ما تا 15 دقیقه دیگر وقت کاری‌مان تمام می‌شود. 
وی تاکید کرد: حداقل مدارس ابتدایی را تعطیل می‌کردند. بچه‌ها آلودگی هوا و ویروس‌های موجود در هوا را نه می‌شناسند و نه درک می‌کنند اما مسوولان که می‌دانستند، پس چرا کاری نکردند!
برای بررسی این مساله با مدیرعامل سازمان هواشناسی گفت‌وگو کردیم. نادر شفی‌خدایی با بیان این‌که ما از چند روز پیش ورود پدیده گرد و غبار به استان را پیش‌بینی و اعلام کرده بودیم، تصریح کرد: ما هیچ پیشنهاد یا درخواستی مبنی بر تعطیلی مدارس نداشته‌ایم. ضمن این‌که تعطیلی مدارس گناوه و دیلم هم ضروری نبود، چراکه روز گذشته وضعیت جوی بهبود پیدا کرده بود. 
وی در پاسخ به این سوال که متولی اعلام تعطیلی مدارس کدام نهاد و سازمان است، خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسی پیش‌بینی و هشدارهای لازم را اطلاع‌رسانی می‌کند، پس از آن محیط زیست، استانداری، فرمانداری و نهادهای دیگر تشکیل جلسه داده و در نهایت تصمیم‌گیری می‌کنند. 
شفی‌خدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چنین جلسه‌ای برای تعطیلی مدارس تشکیل شد یا خیر، تاکید کرد: خیر، این جلسه تشکیل نشده و شاید هم شده و سازمان هواشناسی دعوت نبوده است. به هر حال ما از تشکیل این جلسه بی‌اطلاع هستیم. 

مدیرعامل سازمان هواشناسی درباره این‌که اختیار اعلام تعطیلی مدارس بر عهده کدام نهاد است، یادآور شد: فرمانداری هر شهرستان، متولی اصلی اعلام تعطیلی مدارس است که این اختیار به فرمانداری تفویض شده است. 
هر چند سازمان حفاظت محیط زیست، شاخص کیفی هوای کلانشهرها و مراکز برخی استان‌ها را در تاریخ 11/7/95 اعلام کرده بود و براساس این اطلاعیه، بوشهر بالاتر از 300 و وضعیت خطرناک اعلام شده بود اما برای اطمینان خاطر بیشتر با معاون سازمان محیط زیست تماس گرفتیم. غلامرضا فقیه در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که آلایندگی هوای بوشهر طی دو روز گذشته چقدر بوده است، گفت: رقم استاندارد 150 است اما روز یکشنبه این رقم بالای 1300 یعنی هفت-هشت برابر حد استاندارد و روز دوشنبه (دیروز) بالای 900 به عبارتی شش برابر حد استاندارد بوده است. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا با چنین شدت آلودگی، مدارس تعطیل نشده‌اند، یادآور شد: ما متولی اعلام تعطیلی مدارس نیستیم. سازمان محیط زیست تنها میزان گرد و غبار را به دانشگاه علوم‌پزشکی و ستاد بحران و ... اعلام می‌کند. 

شکی نیست که فرمانداری هر شهرستان متولی اصلی اعلام تعطیلی مدارس است اما این‌که چرا با توجه به چنین میزان آلایندگی، مدارس بوشهر تعطیل نشده‌اند و چرا اکنون فرمانداری از شهروندان معترض درخواست شماره نامه می‌کند، جای بسی تعجب دارد. امروز از شدت گرد و غبار کاسته شده و وضعیت جوی هم شرایط بهتری دارد اما چه کسی پاسخگوی تعطیل نشدن مدارس در مرکز استان و مناطق بحرانی دیگر است؟ کودکانی که هیچ آگاهی و درکی از ویروس و ذرات معلق در هوا ندارند، شاد و خرم زنگ ورزش را در حیاط مدرسه می‌چرخند و متاسفانه برخی معلمان نیز نسبت به این موضوع آگاهی ندارند یا آگاهی دارند و نسبت به آن بی‌توجه هستند و در چنین هوای آلوده‌ای بچه‌ها را در حیاط مدرسه نگه می‌دارند. انتظار می‌رود در این فصل که هوا متغیر شده و باز هم شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا خواهیم بود، مسوولان و نهادهای مربوط اندکی با یکدیگر هماهنگ باشند و پیش از وقوع فاجعه، تدابیر ویژه را بیندیشند و تصمیم‌گیری کنند. علاوه بر این، تقویت ایستگاه سنجش کیفیت هوا نیز نیازمند توجه جدی مسوولان است تا بتوان از طریق آنها، میزان غلظت گرد و غبار در هوا را تشخیص داد و براساس آن تصمیم‌گیری کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: