bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: درگیری‌های اخیر «قندوز» استراتژی جدید آمریکا برای انتقال جنگ به کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان و ازبکستان است.
 «احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: درگیری‌های اخیر در «قندوز» افغانستان استراتژی جدید آمریکا برای انتقال جنگ به کشورهای آسیای مرکزی، به ویژه تاجیکستان و ازبکستان است. 
 
وی افزود: جنگ در شمال افغانستان طرح آمریکا و غرب با هدف ضربه زدن به منافع روسیه راه‌اندازی شده است. 
 
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در حال حاضر جنگ در خاورمیانه طولانی شده و آمریکا احساس می‌کند منافع اقتصادی خود در این منطقه را از دست می‌دهد، از این رو در تلاش برای ناآرام کردن افغانستان و انتقال بی‌ثباتی به منطقه آسیای مرکزی است. 
 
سعیدی با تاکید به اینکه آمریکا و غرب در نظر دارند دست روسیه را در جنگ خاورمیانه کوتاه و مسکو را به یک جنگ جدید در این منطقه مشغول دارند، تصریح کرد: واشنگتن و کشورهای غربی در منطقه نیاز به یک میدان گسترش جنگ دیگر دارند که به باور من این مکان استان قندوز افغانستان انتخاب شده است. 
 
وی ادامه داد: استان قندوز از نگاه موقعیت استراتژیک و ترکیب اقوام برای ادامه جنگ مناسب است و از طرف دیگر در همجواری با تاجیکستان و ازبکستان قرار دارد. از این رو، آرام آرام دامنه جنگ به منطقه آسیای مرکزی نیز منتشر خواهد شد. 
 
سعیدی بیان کرد: جنگ افغانستان یک جنگ منطقه‌ای است که تا زمانی که آمریکا و غرب در این منطقه به خواسته‌های خود دست نیابند، از اقدامات دست نخواهند کشید. 
 
این کارشناس در ادامه افزود: بدون شک در پشت این جنگ به طور مستقیم آمریکا، انگلیس و پاکستان قرار دارند و روس‌ها از گسترش جنگ در آسیای مرکزی نگران می‌باشند. 
 
این سخنان کارشناس افغانستانی در حالی عنوان شد که طالبان در چند روز گذشته فعالیت‌های خود را در قندوز افغانستان هم مرز با تاجیکستان افزایش داده و تعدادی از مناطق این استان را تحت تصرف خود درآورده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: