bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵
عربستان از دو روز گذشته در آب‌های خلیج فارس، نزدیک تنگه راهبردی هرمز و دریای عمان آغاز شده و کارشناسان نظامی عرب معتقدند به صورت ضمنی پیامی از عربستان برای ایران به همراه دارد.
 از روز سه‌شنبه (13 مهر) گذشته رزمایش دریایی ناوگان شرقی نیروی دریایی عربستان در آب‌های خلیج فارس، نزدیک تنگه هرمز و دریای عمان تحت عنوان «سپر خلیج 1» (درع الخلیج-1) آغاز شده است.

هدف رزمایش

خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، به نقل از  «ماجد بن هزاع القحطانی» فرمانده این رزمایش اعلام کرده که این تمرین نظامی با هدف افزایش آمادگی نیروهای تفنگدار و نیروهای ویژه امنیتی عربستان در جنگ‌های هوایی، دریایی، خنثی سازی بمب، نبردهای سایبری و برای مقابله با هر اقدام نظامی احتمالی علیه عربستان است.

واحدهای شرکت‌کننده

بر اساس گزارش رسانه‌های سعودی در این رزمایش، کشتی‌های جنگی سلطنتی، کشتی و قایق‌های تندرو، نیروی هوایی وابسته به نیرو و تفنگداران دریایی و یگان‌های ویژه دریایی حضور دارند.

 فرمانده این رزمایش اعلام کرده که در این رزمایش جنگ‌های هوایی، زیر و روی آب، جنگ الکترونیک، مین‌گذاری و عملیات نیروهای تفنگدار و نیروهای ویژه دریایی همراه با عملیات فرود نیروها از دریا و هوا به سطح و تیراندازی تمرین می‌شود.

نکته جالب توجه در این رزمایش حضور ناوگان شرقی عربستان است که مسئولیت اجرای عملیات در خلیج فارس را بر عهده دارد؛ ناوگان غربی عربستان مسئولیت اجرای عملیات در دریای سرخ را برعهده دارد.

عربستان می‌گوید این رزمایش را برای افزایش توان دفاعی نیروهای دریایی عربستان برای مقابله با هر خطری که امنیت مرزهای آبی این کشور را تهدید کند و حفظ امنیت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تنگه هرمز اجرا کرده است.

عربستان در ناوگان دریایی خود چند کشتی جنگی در اختیار دارد که همه ساخت فرانسه، آمریکا و بریتانیاست.

این کشور حدود 7 ناوچه جنگی ساخت فرانسه را در ناوگان دریایی خود به خدمت گرفته که همه آنها مجهز به تسلیحات نظامی، جنگ الکترونیک و باند فرود بالگرد هستند و با نام‌های:

الریاض (812)، مکه (814)، الدمام (816)، المدینة (702)، الهفوف (704)، ابها (706) و الطائف (708) شناخته می‌شوند.

نیروی دریایی عربستان قایق‌های تندرویی در اختیار دارد که در دهه 80 در آمریکا ساخته شده و با نام‌های:

بدر (612)، الیرموک (614)، حطین (616)، تبوک (618)،الصدیق (511)، الفاروق (513)، عبد العزیز (515)، فیصل (517)ف خالد (519)، عمرو (521)، طارق (523)، عقبه (525) و ابو عبیده (527) شناخته می‌شوند و به جنگ افزار توپخانه‌ای مجهز شده‌اند.

ارتش عربستان همچنین سه مین‌یاب دربایی در اختیار دارد که تحت عنوان الجوف (420)، شقرا (422) و الخرج (424) نامگذاری شده‌اند.

عربستان کشتی‌های امداد و پشتیبانی فرانسوی با نام‌های بریده (902) و ینبع (904) در اختیار دارد 

ناوگان هوایی نیروی دریایی عربستان چند بالگرد نظامی از نوع یوروکوپتر EC565 در اختیار دارد که این بالگردها، از هواگردهای متوسط وزن و چند کاربردی به شمار می‌آیند.

این بالگردها در سال 1984 تولید شده و وظایفی چون نبردهای هوایی-دریایی، حمایت از نیروهای قواص و تفنگدار، انجام عملیات امداد و نجات و انتقال مجروحان را برعهده دارد.

یگان ویژه نیروی دریایی ارتش عربستان علاوه بر نیروهای قواص، چترباز، تک تیرانداز و نیروهای پیاده، امکاناتی مانند قایق‌های تندرو، پهپاد و تجهیزات دید در شب را در اختیار دارد.

هدف واقعی عربستان از اجرای این رزمایش چیست؟

سرهنگ «ابراهیم المرعی» کارشناس مسائل نظامی عربستانی در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز»، اعتراف کرده که هدف عربستان از اجرای این رزمایش قدرت نمایی و نشان دادن توانایی‌های نظامی خود به ایران است و اعلام کرد تاریخ برگزاری این رزمایش از پیش تعیین شده است.

از سوی دیگر «صابر السویدان» فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش کویت اعلام کرد این رزمایش پیامی چند محوری دارد که در محور اول آن به ایران می‌گوید که نیروهای ارتش عربستان نیز در خلیج فارس موجودیت دارند.

وی در ادامه گفت که ارتش عربستان همچنین به ایران می‌گوید با وجود اینکه درگیر جنگ یمن است اما توان دفاع از خاک خود و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در برابر حمله احتمالی ایران، دارد.

در حالی که کارشناسان نظامی عربی به پیام آشکار این رزمایش به ایران اعتراف کرده‌اند و می‌گویند عربستان می‌خواهد با این رزمایش در برابر ایران قدرت نمایی کند؛ بعد از واکنش نیروی دریایی سپاه پاسداران به این رزمایش و هشدار به عربستان که حق نزدیک شدن به مرزهای آبی ایران را ندارد، رسانه‌های سعودی ایران را به ایجاد تنش متهم کرده و اعلام کرد‌ه‌اند که آب‌های ایران اصلا در محدوده رزمایش عربستان نبوده و قرار نبوده اصلا نیروهای عربستانی به مرزهای آبی ایران نزدیک شوند.

عربستان درحالی تلاش می‌کند با ایجاد هیاهو درباره این رزمایش خود را به عنوان یکی از قدرت‌های نظامی خاورمیانه معرفی کند که بعد از یک سال و نیم، در جنگی که علیه یمن به راه انداخته گرفتار شده و به جای خاک یمن اکنون در جنوب خود در حال جنگ است.

این کشور با وجود حمایت نظامی و مالی دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و حمایت ایالات متحده آمریکا، تلفات بالای مالی و جانی در یمن متحمل شده است و این مسأله بر شدت اختلافات داخلی عربستان نیز تأثیر گذاشته و میزان نارضایتی در دربار این کشور را افزایش داده است.

به نظر می‌رسد هدف عربستان از اجرای این رزمایش علاوه بر بهبود چهره آسیب‌ دیده ارتش این کشور در منطقه، تغییر کانون توجه از جرایم و جنایت‌های این کشور در یمن به سوی مسائل دیگر از جمله ایجاد موج ایران‌هراسی در منطقه است.
نام:
ایمیل:
* نظر: