bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد که تاکنون هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن شرکت کرده‌اند.
امید علی پارسا امروز در نشست خبری در استانداری مازندران در ساری گفت: سرشماری در همه دنیا مرسوم بوده و خواهد بود سرشماری گذشته تکمیل فرم بوده، ولی امروز بستری فراهم شده که به صورت اینترنتی با ۱۰ دقیقه زمان سرشماری انجام گیرد.

وی افزود: تا ساعات ۶ صبح امروز ۲ میلیون و ۳۷۵ خانوار معادل ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این سرشماری اینترنتی  شرکت کردند و رتبه مازندران در کشور از متوسط کشور بالاتر است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه برای کشور هدف ۳۵ درصد پیش بینی شده است، تصریح کرد: با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در مازندران انتظار مشارکت بیشتری از سوی مردم وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون رتبه مازندران در سرشماری اینترنتی با توجه به ضریب نفوذ اینترنت ۱۳  و به صورت عادی هشت است، افزود: در بین استان‌ها دو استان سمنان و بوشهر بیش از ۱۲۰ درصد هدف سرشماری‌ها محقق شد، میزان مشارکت مردم در سه استان گلستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد هشت پله ارتقا داشته است.

پارسا با بیان اینکه خواهش ما از مردم این است که اجازه ندهند سرشماری به روزهای پایانی کشانده شود، عنوان کرد: سرشماری در هفته اول نیم درصد  و در هفته دوم یک درصد افزایش داشته و امید داریم در هفته سوم روزانه دو درصد افزایش شرکت مردم را در سرشماری اینترنتی داشته باشیم.

وی افزود: در شهرستان‌های استان مازندران دو شهرستان کلاردشت با ۷۵ درصد  و سیمرغ ۴۳ درصد و سوادکوه ۱۸ درصد بیشترین مشارکت و شهرستان های جویبار بابل و بابلسر و ساری به ترتیب  کمترین شرکت کننده را در سرشماری اینترنتی داشتند.

اشتغال به کار در سرشماری چگونه تعبیر می شود؟

رئیس ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور با تاکید بر اینکه سرشماری سیاسی نیست و رهبری نیز فرمودند مردم حتما شرکت کنند و اطلاعات صحیح بدهند، اظهار کرد: سرشماری اینترنتی در درجه اول برای رفاه خود و خانواده، کاهش هزینه اجرای طرح  و نوعی آزمون برای برگزاری انتخابات اینترنتی است.

وی افزود: اساس همه برنامه‌های توسعه آبادی ناحیه منطقه و شهر و شهرستان سرشماری است و اولین معیار برای اعطای اعتبار به صورت سرانه تعریف می‌شود، بنابر این همه برنامه‌ریزی ها و امکانات، تحقیقات و حتی اقدامات بخش خصوصی بر پایه جمعیت است و با این سرشماری سیر جمعیت در کشور بررسی شده و این آمار مرجع بسیاری از پژوهش ها خواهد شد.

پارسا با بیان اینکه  شرکت در سرشماری تکلیف قانونی همه ایرانیان و تکلیف شرعی و عقلی است، تصریح کرد: مردم به همه سئولات پاسخ صحیح دهند و با شرکت در این سرشماری از هزاران جوایز نیز برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه ۱۳۵ میلیارد تومان بودجه طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور است، افزود:  اینکه برخی فکر می کنند آمار خصوصی افراد در اختیار نهادهای اجتماعی قرار می گیرد نادرست و خلاف همه قواعد دنیا است.

رئیس مرکز آمار ایران درباره این پرسش خانوارها که افراد بیکار یا دارای شغل چگونه در سرشماری محاسبه می شوند، عنوان کرد: هر فردی از جمعیت ایران که سنش بالای ۱۰ سال باشد دو حالت دارد یا به دنبال کار است (فعال) یا نیست(غیر فعال) و جمعیت دانش آموزان، دانشجویان و زنان خانه دار جمعیت غیرفعال هستند.

وی افزود: جمعیت فعال که به دنبال کار هستند یا شاغل هستند یا بیکار که در شش گزینه‌ای که درباره شغل در فرم سرشماری پرسیده می شود دو گزینه اول به معنای شاغل، دو گزینه دوم به معنای بیکار و دو گزینه آخر به معنای غیر فعال است.

پارسا گفت: اصل سرشماری برای این است که مشخص شود چه تعداد از افراد در چه مناطقی زندگی می کنند و اگر افرادی عامدا سکونت خود را تغییر دهند تا آمار یک منطقه‌ای را بالا ببرند بدانند این آمار با آمارهای موجود مقایسه خواهد شد.

وی ادامه داد: سرشماری برای نظام است و برای دولت ها نیست و انتظار داریم ادارات آموزش و پرورش و دیگر سازمان ها و نهادها در این سرشماری نهایت همکاری را داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: