bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
به بهانه همزمانی هفته کودک با ایام سوگواری امام حسین (ع)؛
کودکان از نسل مهر و آفتاب هستند؛ از نسل لبخند و شوق؛ از نسل مهربانی و سپیدی. دنیای آنها از جنس عطوفت و بخشندگی است و بیرحمی و رذالت در پندار آنها جایگاهی ندارد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
کودکان از نسل مهر و آفتاب هستند؛ از نسل لبخند و شوق؛ از نسل مهربانی و سپیدی. دنیای آنها از جنس عطوفت و بخشندگی است و بیرحمی و رذالت در پندار آنها جایگاهی ندارد. کودکان نوگل‌های باغچه معرفت و لبخند آفریدگارند. قدر بدانیم این سرمایه‌ها و نعمت‌های زندگی‌مان، چراکه آینده در دستان این بزرگمردان و کوچک‌زنان دریادل و فرشته‌سان است.
هفته کودک پس از طی فراز و نشیب زمان فرارسید. هفته‌ای که هر ساله با برنامه‌های متنوعی به‌منظور پاسداشت گل‌های زندگی‌مان برنامه‌ریزی می‌شود، اما امسال این هفته با رنگ و بوی خاصی همراه شده، زیرا مصادف با ایام عزاداری حسینی شده است. ایامی که با خون سرخ شهدای کربلا «اسلام» را بر جریده عالم ثبت و مانا کرده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از ارگان‌هایی است که در حوزه کودک و نوجوان با تکیه بر آموزش‌های کتاب‌محور در کنار آموزش و پرورش می‌کوشد تا با شکوفایی استعدادها و توانمندی کودکان و نوجوانان، آنها را به‌عنوان افرادی تاثیرگذار و مفید در جامعه تربیت کند. این مجموعه هرساله با برنامه‌ریزی و تدارک برنامه‌های متنوعی سعی دارد تا لحظات شاد و هیجان‌انگیزی را برای کودکان رقم بزند. هرچند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر سال برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی متنوعی را برای پر کردن اوقات فراغت و پرورش استعداد کودکان اجرائی می‌کند اما در هفته کودک هم با اجرای همایش‌ها و برنامه‌های جانبی تلاش می‌کند تا اهمیت جایگاه کودک را در جامعه به همگان گوشزد کند. در همین راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به‌مناسبت هفته کودک و همچنین همزمانی این هفته با دهه اول ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) و یارانش، ویژه‌برنامه‌ای را به‌نام «کودک و محرم» به‌مناسبت این ایام برگزار کرد. این آیین با حضور زهره عالی‌نسب مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، خسروی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، برخی از مسوولان استانی و جمع کثیری از دانش‌آموزان در سالن نمایش مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون پرورشی استان برگزار شد.

در آغاز این آیین مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با گرامیداشت یاد و خاطره واقعه کربلا و تسلیت به‌مناسبت این ایام و همچنین با پاسداشت هفته ملی کودک گفت: هر کودکی که به دنیا می‌آید، امید تحول و دگرگونی را با خود می‌آورد، کودکان مایه امید ایران عزیز هستند و مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هم آرزوی بالندگی کودکان و نوجوانان این سرزمین را دارد. 
زهره عالی‌نسب با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، تربیت کودکان را امری قابل توجه دانست و افزود: رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتابخوانی کودکان است و در این مجموعه فعالیت‌های متنوعی صورت می‌گیرد که محوریت بیشتر این فعالیت‌ها هنر است. 
وی در ادامه با بیان این‌که امسال هفته کودک با فضایی عاشورایی همراه شده است، یادآور شد: ما در این مجموعه برنامه‌های متنوعی نظیر برگزاری کارگاه نقالی و پرده‌خوانی، برگزاری کارگاه کاردستی، نقاشی و سفالگری به‌مناسبت این هفته در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برنامه‌ریزی کردیم که محور تمام این برنامه‌ها آشنایی با واقعه عاشوراست.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اشاره به این‌که امسال شعار هفته ملی کودک «کودکان تشنه هستند» است، گفت: چراکه کودکان خواهان آرامش، دانایی و تشنه محبت و عاطفه هستند.

بعد از پایان سخنرانی زهره عالی‌نسب، اجرای پرده‌خوانی حماسه عاشورا به همت مربی و اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، نقالی واقعه عاشورا از سوی آرش ملکیان، اجرای مسابقه عاشورایی و نوحه‌سرایی علی‌اصغر از جمله برنامه‌هایی بود که در این ویژه‌برنامه اجرا شد.
در حاشیه این ویژ‌ه‌برنامه با کارشناس امور فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت‌وگویی را صورت دادیم.
مهشید جهازی با اشاره به این‌که به‌‌دلیل همزمانی هفته کودک با ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) شعار این هفته، امسال به «کودکان تشنه هستند» تغییر یافت و گفت: امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به‌مناسبت هفته کودک ویژه‌برنامه‌ای را از هفدهم تا نوزدهم (دوشنبه) به‌‌منظور گرامیداشت این ایام در نظر گرفته است که در نخستین روز افزون بر اجرائی شدن کارگاه‌های آموزشی و گشایش نمایشگاه، همایشی هم به‌نام «کودک و محرم» برگزار شد که محور همه این برنامه‌ها آشنایی کودکان با واقعه کربلا است.

وی در ادامه با بیان این‌که همچنین با چیدمان عاشورایی (برپایی خیمه و جاسازی مختک و...) در فضای کتابخانه مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سعی کردیم کودکان را با حال و هوای حماسه عاشورایی آشنا کنیم، افزود: حضور در کارگاه‌های کاردستی، سفالگری، پرده‌خوانی، معرفی شخصیت‌های کودکان کربلایی، کارگاه ادبی و هنری که در قالب این ویژه‌برنامه گنجانده شده است، برای کودکان و دانش‌آموزان رایگان است.
کارشناس امور فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اشاره به این‌که نمایشگاهی که به‌مناسبت این هفته در مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون پرورش فکری راه‌اندازی شده است تا بیست‌وچهارم ادامه دارد، افزود: امسال به‌‌دلیل همزمانی هفته کودک با ایام سوگواری امام حسین (ع) افزون بر تغییر شعار این هفته، کلیت برنامه‌های آن نیز تغییر کرده و بر مبنای ماه محرم برنامه‌ریزی شدند. به همین مناسبت سعی کردیم کودکان عاشورایی را با دیدی تاریخی اسلامی به اعضا معرفی و پیام‌های ارزنده عاشورایی را به آنها منتقل کنیم.
جهازی با اشاره به این‌که در خصوص شعار این هفته که «کودکان تشنه هستند» هم باید بگویم همان‌گونه که خانم عالی‌نسب، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به آن اشاره کرد، معنا و مفهوم آن صرفا تشنگی «آب» نیست، خاطرنشان کرد: بلکه تشنگی‌ امنیت، آرامش، صلح و تشنگی برای افزایش دانایی و ایجاد حالت روحی و عاطفی برای کودکان است. 
وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان می‌کوشد تا اعضای کودک و نوجوان خود را با برگزاری این‌چنین ویژه‌برنامه‌هایی با مفاهیم و پیام‌های عاشورایی آشنا کند، افزود: بنابراین در قالب برنامه‌هایی نظیر نمایش خلاق، اجرای قصه‌گویی و پرده‌خوانی و حتی از طریق برنامه‌های هنری دیگر مانند ساخت عروسک‌ها، نمادهای عاشورایی (آموزش ساخت مشک آب)، سفالگری و ... تلاش می‌کند تا پیام‌های عاشورایی را به‌صورت محسوس به کودکان آموزش بدهد.

مهشید جهازی در پایان خاطرنشان کرد: آرزوی می‌کنم هفته ملی کودک برای کودکان همراه با آرامش و امنیت باشد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نه تنها در هفته کودک، بلکه در تمام طول سال برای اعضای کودک خود برنامه‌هایی آموزنده و توام با امنیت و آرامش اجرا می‌کند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: