bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهم بانک ها در میزان مشارکت اقتصادی و سرمایه گذاری این استان به دلیل شکاف عمیق میان منابع و مصارف آنها کم و ناچیز است.
حسن نوروزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در یاسوج اظهار داشت: سهم منابع بانکی کهگیلویه و بویراحمد از سیستم بانکی کشور کمتر از 29 صدم درصد و نسبت مصارف به منابع در بانک های این استان نیز 133 درصد است. 
وی بیان کرد: این سهم ناچیز به گونه ای است که از هر 10 هزار ریال سپرده گذاری بانکی در کشور تنها حدود 30 ریال آن سهم سیستم بانکی این استان می شود. 
رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این مهم نیز یکی از دلایل اصلی و موانع جدی فراروی سرمایه گذاری، کاهش میزان اشتغال و نرخ بالای بیکاری در استان شده است. 

وی نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد را 17.7 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی را در این استان 34.5 درصد عنوان کرد. 
نوروزی میزان نرخ اشتغال در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی این استان را نیز به ترتیب 31، 50 و 18 درصد ذکر کرد. 
وی با تشریح برخی از توانمندی ها و ظرفیت های متعدد کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های گوناگون، گفت: این استان باوجود دارا بودن توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه اما همچنان در محرومیت نسبی و توسعه نیافتگی بسر می برد. 
نوروزی افزود: وجود حدود 11 میلیارد مترمکعب روان آب معادل 10 درصد آب کشور یکی از ظرفیت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است. 
وی تصریح کرد: حدود 6.5 میلیارد مترمکعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود. 
رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه سدهای موجود استان بیشتر در انتهای مرزها با سایر استان ها قرارگرفته، میزان قابل توجهی از سهم تولیدی آب از این سدها در اختیار استان های مجاور قرار می گیرد. 
نوروزی افزود: این در حالی است که از مجموع بیش از 280 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی کشاورزی این استان تنها 40 درصد این میزان آبی و مابقی نیز به صورت دیم است. 
وی تصریح کرد: میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر میانگین کشور نیز حدود 678 میلی متر است.

نوروزی قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب و هم جواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی را از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذکر کرد. 
وی بیان کرد: حدود 25 درصد تولید نفت و گاز کشور از این استان است اما این ظرفیت نیز کمکی به رونق اقتصادی و کاهش میزان نرخ بیکاری در استان نکرده است. 
نوروزی اظهار داشت: این استان به لحاظ تولید ناخالص ملی و میزان توسعه سرمایه گذاری با احتساب نفت و گاز رتبه دوم کشور و بدون نفت و گاز نیز رتبه 30 کشور را داراست. 
وی شرایط خاص توپوگرافی و سخت گذر بودن مناطق مختلف به ویژه روستاهای این استان را به عنوان یکی از آسیب ها و موانع جدی فراروی امر سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها دانست و گفت: بیش از 87 درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است. 
نوروزی ابراز داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از یکهزار و 674 روستای دارای سکنه است که پراکندگی روستاها نیز خدمات رسانی از سوی دستگاه های مختلف را تا حدود زیادی با چالش رو به رو کرده است. 
وی گفت: بیش از 57 درصد جمعیت روستایی این استان روستاهای زیر 20 خانوار است. 
نوروزی ابراز داشت: این استان با وجود آنکه تا قبل از انقلاب کمتر از 100 دانشجو داشت اما اکنون بیش از 76 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سراسر این استان مشغول به تحصیل هستند. 
وی تعداد اعضای هیات علمی و مراکز دانشگاهی استان را به ترتیب 723 نفر و 33 مرکز دانشگاهی عنوان کرد. 
نوروزی اظهار داشت: این استان با بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار مساحت جنگلی و مرتعی دارای 6.5 برابر سرانه کشور و حدود 20 درصد سرانه جنگل های حوزه زاگرس را داراست. 
وی یادآور شد: وجود بیش از 250 گونه جانوری و 2 هزارو 500 گونه گیاهی و دارویی نیز از دیگر ظرفیت های بالقوه استان کهگیلویه وبویراحمد است. 
نام:
ایمیل:
* نظر: