bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
همه احزاب زیر پرپم حسینی؛
این روزها شیعیان حسینی همه جا علم عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) را بر پا کرده‌اند تا به رسم هر ساله خویش با آیین‌هایی متفاوت، بار دیگر از نهضت حسینی و امر به معروف و نهی از منکر سخن بگویند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
این روزها شیعیان حسینی همه جا علم عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) را بر پا کرده‌اند تا به رسم هر ساله خویش با آیین‌هایی متفاوت، بار دیگر از نهضت حسینی و امر به معروف و نهی از منکر سخن بگویند. با این حال به گفته برخی از روحانیون و مداحان، چند صباحی است برخی با نگرش‌ها و دیدگاه‌های خاص خود، این مراسم مذهبی را به بستری برای سیاسی‌کاری تبدیل کرده‌اند و با طرح مسائلی که آمیخته به خودخواهی است به جای بصیرت افزایی به مسائل حاشیه‌ای و سیاسی می‌پردازند. گویا همه انذارهای مراجع برای این مداحان خاص که در روضه‌هایشان به حوزه سیاست ورود می‌کنند،‌ بی ثمر است.

در همین راستا، می‌توان از منصور ارضی، سیاسی‌ترین مداح کشور نام برد. کسی که پامنبری‌هایش کمتر جلسه‌ای را به‌خاطر دارند که او وسط روضه، گریزی هم به اتفاقات سیاسی کشور نزده باشد و علیه دولت و برخی چهره‌های سیاسی حملات تندی نداشته باشد. وی در شب سوم محرم در مسجد ارگ در حین مداحی به موضوع فوتبالی پرداخت و گفت: «بمیرند آنهایی كه هر غلطی كه بخواهند بر زبان جاری می‌كنند. از بس كه حروم خورده‌اند، این حرف‌ها را می‌زنند. الان هم می‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بكشانند، میدان كربلا را ول كنید بیایید میدون بازی. نقشه‌ها زیاد است، شما مردم باید بیدار بشید. شما هركدام اعتراض كنید، یواش‌یواش می‌فهمند. دنبال درگیری هستند، اگر حزب‌الله خشمش بگیره، همشون رو نابود می‌كنه»!!
این سخنان در حالی بیان می‌شود که بارها و بارها مقامات دولتی از مداحان خواسته‌اند منبر امام حسین (ع) را به مسائل سیاسی و شخصی آلوده نکنند. یک عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس دهم، نیز روز گذشته از مداحان مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی خواست که به جای سیاسی‌کاری و مطرح کردن مسائلی که آمیخته به خودخواهی و منیت است، بصیرت افزایی کنند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی افتخاری با بیان این‌که مداحان باید معضلات و چالش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با الفاظ محترمانه و مُبادی آداب در هیات‌های عزاداری بیان کنند، تصریح کرد: امام (ره) و رهبری نکاتی را حول اتحاد،‌ وحدت، همدلی و همزبانی بیان کردند، رهبری نیز در جمع مداحان، ذاکران و مبلغان از آنان خواستند، عظمت نهضت سیدالشهداء (ع) به درستی تبیین شود نه این‌که خدای نکرده از فضای محرم برای قدرت‌نمایی و جلوه‌گری خط و خطوط سیاسی استفاده کنند.
وی که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، با تاکید بر این‌که هدف، راه و پیام امام حسین (ع) باید بدور از آمیختگی‌های سیاسی و سلیقه‌ای برای مردم تبیین شود، یادآور شد:‌ تبیین درست و واقعی سیره اباعبدالله (ع) در زندگی فردی و اجتماعی مردم تاثیرگذار است. مردم مشتاق شنیدن معارف اسلامی و سیره اهل بیت (ع) هستند و نه چیز دیگر.
افتخاری با انتقاد شدید از آلوده کردن مجالس عزای سیدالشهداء به ترویج تفکرات ضدحسینی، عنوان کرد: مداحان و ذاکران وظیفه تبیین راه و اندیشه امام حسین (ع) را بدون تحریف و کم و کاست دارند، آنان نباید عشق مردم به مجالس اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) را با سخنان یک سویه و غیر اخلاقی و غیر دینی البته در لوای دین و مجالس عزاداری خدشه‌دار کنند. خدای نکرده اگر فضاهای عبادی و هیات‌های عزاداری، به سخنان سیاسی تهی از عبودیت اختصاص یافت، کل نظام ضرر می‌کند. مداحان و ذاکران باید شخصیت فکری و رفتاری امام و یاران ایشان را به درستی تبیین کنند، اگر فرصتی باقی ماند، خط و خطوط سیاسی را به رخ جریان فکری مقابل خود بکشند.

عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس متذکر شد: زندگی اهل بیت چند بُعدی است که مهم‌ترین آن بُعد سیاسی است. مردم منتظر شنیدن اهداف نهضت امام حسین (ع) هستند. فلسفه نهضت امام حسین (ع) اشاعه امر به معروف و نهی از منکر بود. اگر این مهم خدای ناکرده در خط و خطوط سیاسی و حزبی معنا شود، عموم مردم به مراسم عزاداری هم بدبین می‌شوند.
با این حال در استان بوشهر خوشبختانه مسائل سیاسی آنچنان در محافل مذهبی نفود پیدا نکرده است. در همین راستا مصطفی گراشی یکی از مداحان مشهور هم‌استانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید، به اعتقاد من یکی از مراسم‌های ماندگار و اعتقادی و به عبارتی ملی، مراسم عزاداری امام حسین علیه سلام است.
گراشی با بیان این‌که این مراسم مرز و گروه نمی‌شناسد و متعلق به همه است، گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که همه افراد و اقشار مردم در مراسم حسینی حضور پیدا کنند و باعث اتحاد بیشتر آحاد مردم شوند. مداحان باید با هدف مبارزه با ظلم و استکبار، بدون پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به اصل مطلب بپردازند.
گراشی در ادامه با بیان این‌که عزاداری در بوشهر به‌گونه‌ای است که مسائل حاشیه‌ای نمی‌تواند به عزاداری و منبر امام حسین (ع) راه پیدا کند، عنوان کرد: به لطف خداوند امیدوار هستیم از این فرصت استفاده کنیم و حالا که همه حملات به سمت شیعیان است، بتوانیم بدون هیچ حاشیه‌ای وحدت خود را حفظ کرده و به نمایش بگذاریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: