bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵
تنها زن ایرانی راننده تریلر در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
تنها زن ایرانی راننده تریلر است. از 26 سال پیش راننده تریلر است. به همه شهرهای ایران و بسیاری از کشورهای خارجی سفر کرده است. در حال حاضر در خط ترکیه کار می‌کند.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
تنها زن ایرانی راننده تریلر است. از 26 سال پیش راننده تریلر است. به همه شهرهای ایران و بسیاری از کشورهای خارجی سفر کرده است. در حال حاضر در خط ترکیه کار می‌کند. حبیبه‌السادات سجادی متولد 1338 در ارومیه و بزرگ شده تهران است. 
چقدر درس خوانده‌ای؟
- تا سوم راهنمایی.
- چند فرزند داری؟
- یک پسر 26 ساله دارم که در شهرستان درس می‌خواند.
- فقط گواهینامه تریلر داری؟
- 15 سال پیش گواهینامه چتربازی و سال‌ها پیش گواهینامه بین‌المللی موتورسواری گرفتم. 

به اینجا که می‌رسد خاطره‌ای را از گرفتن گواهینامه موتور برایم تعریف می‌کند. «زمانی که می‌خواستم برای گواهینامه موتورسواری آزمون بدهم، افسر گفت اگر بدون انداختن مانع‌ها رد شوی، گواهینامه عمری (بدون نیاز به تمدید) به تو می‌دهم و من مسیر را بدون انداختن مانع‌ها به پایان رساندم و گواهینامه‌ام نیازی به تمدید ندارد. 
- چرا راننده تریلر شده‌ای، می‌توانستی خیاط ماهری شوی یا معلم یا .... ؟
- از بچگی به رانندگی علاقه داشتم. یکی از سرگرمی‌های من ساختن تریلر با کاغذ بود.
- خانواده‌ات مخالفت نمی‌کردند؟ نمی‌گفتند رانندگی مناسب زن‌ها نیست؟
- چرا خیلی، ولی من یواشکی رانندگی می‌کردم. 
- در این راه مشوقی هم داشتی؟
- بله، برادرم (افسر نیروی دریایی) مشوقم بود. همیشه دوست داشت من رانندگی یاد بگیرم. موتورسواری را از برادرم یاد گرفتم. 
در ادامه از او می‌پرسم تا کنون چند خلاف داشته‌ای که محکم و قاطع می‌گوید خلاف!!! من اصلا خلافی و جریمه نداشته‌ام. تا کنون هیچ تصادفی نکرده‌ام. از همین رو بارها از سوی پلیس‌های راهور تشویقی گرفته‌ام. 
حبیبه‌السادات طعم زندگی مشترک را در 14 سالگی تجربه کرده اما نزدیک به 20 سال پیش همسرش فوت شده و حبیبه به تنهایی چرخ زندگی‌اش را می‌چرخاند. 
- چرا ازدواج مجدد نکردی؟
- به‌خاطر پسرم و آینده‌اش ترسیدم. 

در طول مصاحبه سوالی ذهنم را به خود مشغول کرده بود. از آنجا که برخی بر آن باورند حضور زنان در جامعه مخاطره‌آمیز است و بهتر است زنان به جای کار در بیرون منزل در خانه به وظایف همسری و مادری خود بپردازند، آن هم با دستاویز قرار دادن این نکته که برخی مشاغل به «امنیت زنان» خدشه وارد می‌کند، از حبیبه‌السادات سجادی می‌پرسم با توجه به این که خانم هستید، در طول سفرهای داخلی و خارجی خاطره‌ای از ایجاد مزاحمت برای خود دارید؟
- به هیچ وجه. من با حجاب کامل، هدبند، دستکش و چادر رانندگی می‌کنم و هر جا که می‌روم تنها با احترام و عزت روبه‌رو می‌شوم. مسوولان پایانه‌ها جلوی پای من بلند می‌شوند و از این‌که من با حجاب کامل رانندگی می‌کنم افتخار می‌کنند. 
حبیبه‌السادات کارت‌های ورزشی اسب‌سواری، شنا، تیراندازی و دو و میدانی دارد و تا کنون توانسته در این رشته‌ها به مقام اول در مرحله کشوری دست پیدا کند. 
حبیبه‌السادات وقتی می‌فهمد که این مصاحبه برای انتشار در روزنامه‌ای در بوشهر است، خاطره یکی از سفرهایش به بوشهر را تعریف می‌کند. «15 سال پیش به بوشهر آمده بودم. کنار ساحل مراسم جشنی بود و به خانم‌هایی که عروس شده بودند یک چادر هدیه می‌کردند، نزد یکی از مسوولان برگزاری جشن رفتم و گفتم من تنها زن راننده تریلر در ایران هستم و به من هم یک چادر هدیه دادند.

حبیبه‌السادات سجادی که متولد ارومیه است و بزرگ شده تهران خطاب به زنان ایرانی می‌گوید: رانندگی برای زنان شغل مناسبی نیست، چراکه با بیابان و جاده سر و کار دارند و بهتر است که از کارهای مردانه دوری کنند، به‌ویژه رانندگی را برای کسانی که متاهل هم هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم. در ادامه ( با خنده) تاکید می‌کند که بنویسم «یاشاسین آذربایجان، یاشاسین علی دایی».
حبیبه نشان داده که می‌توان در یک جامعه اسلامی مردوار، دوشادوش آنها کار کرد و حجاب داشت. او به همگان ثابت کرده که نه تنها جنیست بلکه حجاب مانع پیشرفت او نبوده است. تنها راننده زن تریلر ایران نمونه بارزی از زنان موفق جامعه ماست که به‌زعم برخی که همواره اصرار دارند ضعیفه بودن زن‌ها را به رخ بکشند، خط بطلانی بر این اندیشه تباه کشیده و ثابت کرده که زنان به شرطی که خود بخواهند می‌توانند پله‌های پیشرفت و تغییر را گام به گام در کنار مردان طی کنند و آنگاه است که دیگر زنان را به منزله قشر جدابافته و متفاوت از دیگران نمی‌بینیم که بخواهیم همیشه خط قرمزی دور تا دور آنها کشیده و به شکل دیگری به آنها، اندیشه و احساسات و فعالیت‌هایشان بنگریم. 
نام:
ایمیل:
* نظر: