bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: وضعیت آب بدون درآمد بر اساس شاخص جهانی در 56 درصد شهرهای ایران وضع مطلوبی دارد.
به تفاضل مقدار آب ورودی به سیستم با میزان مصرف واقعی، آب به حساب نیامده یا آب بدون درآمد گفته می شود.
به گزارش وزارت نیرو، «حمیدرضا تشیعی» اعلام کرد: در ایران پس از الگوبرداری از استانداردهای انجمن جهانی آب در سال 1383 به منظور ظرفیت سازی در این بخش علاوه بر ایجاد دفترهای تخصصی آب بدون درآمد در شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور، نزدیک به 12 هزار نفر- ساعت دوره های آموزشی ویژه کارشناسان و مدیران سراسر کشور برگزار شد.
وی از طراحی و راه اندازی زیرساخت ها در فضای مجازی برای دریافت اطلاعات آب بدون درآمد و انجام تحلیل های مدیریتی مربوط برای بیش از 1100 شهر در ایران به عنوان «یک اقدام منحصر به فرد بین کشورهای آسیایی و خاورمیانه» یاد کرد.

** کاهش 8.4 درصدی آب بدون درآمد در پایان سال 1394
تشیعی گفت: پس از ظرفیت سازی و آموزش نیروهای متخصص، فعالیت های متعددی منطبق بر دستورالعمل های انجمن بین المللی آب به صورت هدفدار مانند نشت یابی فعال و رفع نشت در شبکه های توزیع، نشت یابی و رفع نشت مخازن، مدیریت فشار، اصلاح و بازسازی شبکه های توزیع، استانداردسازی انشعابات آب، تعویض کنتورهای خراب و کنتوردار کردن منابع تولید به صورت سالیانه توسط شرکت های آب و فاضلاب انجام می شود که حاصل آن کاهش آب بدون درآمد از 33 درصد به 24.6 درصد در پایان سال 1394 بود.
وی افزود: کاهش درصد آب بدون درآمد برای شرکت های آب و فاضلاب شهری ایران با توجه به محدودیت شدید منابع آب شرب و لزوم توجه جدی به این مقوله در کشور تا سال 2021 برنامه ریزی شده است.
تشیعی کاهش شمار شهرهای دارای درصد آب بدون درآمد بالای 25 درصد در سال 1392 در همسنجی با پارسال و همچنین انتقال فراوانی شهرها از محدوده 25 تا 30 درصد به محدوده 20 تا 25 درصد در سال 1394 را به عنوان یکی از موفقیت های اجرای استانداردهای IWA (انجمن بین المللی آب) در ایران بیان کرد.

** شاخص نشت زیرساخت برای 56 درصد شهرها در محدوده مناسب است
وی گفت: در ایران شاخص نشت زیرساخت (هدررفت واقعی به هدررفت اجتناب ناپذیر) برای 56 درصد شهرها در محدوده A (که محدوده مناسبی برای کشورهای در حال توسعه است)، قرار دارد.
تشیعی ادامه داد: ایران از سرمایه گذاری بخش خصوصی و کشورهای صاحب فناوری در زمینه کاهش آب بدون درآمد و هدررفت فیزیکی از طریق بکارگیری روش های نوین اندازه گیری دقیق تولید و مصرف آب، مدیریت فشار و اصلاح شبکه های توزیع آب استقبال می کند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد، هرچند با اقدام های گسترده و علمی، میزان آب بدون درآمد به میزان استاندارد اعلام شده بانک جهانی (26 درصد) رسیده اما از این پس کاهش هر یک درصد آب بدون درآمد به اقدام های بیشتر و صرف منابع پولی و مالی فزون تر نیازمند است.
به گفته «علی سیدزاده»، از 26 درصد آب بدون درآمد کشور، 14 درصد هدررفت واقعی، 11 درصد هد رفت ظاهری و یک درصد مربوط به مصارف مجاز بدون درآمد است.
این مسئول اعلام کرد بیشترین آب بدون درآمد در استان های خوزستان، کرمانشاه و بوشهر با 35 تا 40 درصد، کمترین آن در استان های یزد، اصفهان و مشهد با 18 درصد و برای استان تهران 25 درصد است.
برچسب ها: آب ، توزیع ، هدررفت
نام:
ایمیل:
* نظر: