bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
به گفته مقامات آمریکا و روسیه، مذاکرات لوزان چهار ساعت و نیم برگزار شد و در آن راه حل های پایان دادن به جنگ داخلی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته مقامات آمریکا و روسیه، مذاکرات لوزان چهار ساعت و نیم برگزار شد و در آن راه حل های پایان دادن به جنگ داخلی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که بر پا کننده این دور از مذاکرات بود و هدف از آن را با هدف یافتن راه جدیدی برای صلح ذکر کرده بود، پس از پایان این مذاکرات به خبرنگاران گفت، در مورد برخی از گزینه های منجر به آتش بس اجماع وجود داشت اما وی در عین حال پذیرفت که لحظات تنش آمیزی نیز در جریان مذاکرات شنبه به وجود آمد.
وی افزود: ایده هایی توسط برخی از وزیران خارجه کشورهای مختلف ارائه شده و ما امیدواریم که بتواند برخی از رویکردهای متفاوت را شکل دهد.
در نشست روز گذشته لوزان سوئیس وزیران خارجه کشورهای آمریکا، روسیه، قطر، ترکیه، عربستان، ایران، مصر، عراق، اردن وهمچنین نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه شرکت کردند.

پیشتر برخی دیپلمات ها بخت دسترسی به توافقی درباره سوریه را کم رنگ پیش بینی کرده بودند.همچنین بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که حمایت مالی و نظامی تروریست ها توسط آمریکا ، کشورهای غربی و عربستان عامل وخامت جنگ و بحران در سوریه است.

**تماس بعدی روز دوشنبه 
وزیر امور خارجه امریکا همچنین گفت: تماس بعدی بین طرفهای شرکت کننده در مذاکرات صلح لوزان روز دوشنبه (فردا) خواهد بود و هدف از آن برداشتن گام های بعدی در مورد سوریه است. 
جان کری افزود: مذاکرات مربوط به مناقشه سوریه با اجماع خوبی در مورد برخی از احتمالاتی روبرو شده که می تواند به برقراری آتش بس در سوریه منجر شود. 
در این نشست وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه، عربستان، قطر، مصر، عراق، اردن و همچنین نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه شرکت داشتند.
سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز پس از پایان مذاکرات به خبرگزاری های کشورش گفت: طرفهای شرکت کننده در مذاکرات صلح سوریه در لوزان با تداوم تماس ها در آینده نزدیک موافقت کرده اند. 
لاوروف که پیش از شروع این مذاکرات نیز بطور دو جانبه با جان کری در باره نحوه پایان دادن به بحران سوریه مذاکره کرد، افزود: در این مذاکرات پیشنهادهای جالبی ارائه شده که شایان توجه است. 
هنوز معلوم نیست که منظور لاوروف از تداوم تماس ها برگزاری نشست است یا اینکه مذاکرات از طریق تلفن انجام خواهد شد. 
هیچ یک از مقامات شرکت کننده در نشست لوزان کنفرانس خبری بر پا نکردند و صرفا سخنان لاوروف و کری با حضور برخی خبرنگاران بود. 

** مذاکرات کری و وزیران امور خارجه کشورهای همفکر، امروز در لندن
به گزارش ایرنا،اروپا در نشست لوزان که در یک هتل مجلل در ساحل دریاچه ژنو برگزار شد، نماینده ای نداشت ولی وزارت امور خارجه فرانسه تایید کرد که جان کری و وزیران امور خارجه کشورهای همفکر قرار است یکشنبه (امروز) در لندن در مورد سوریه مذاکره کنند. 
یک مقام ارشد آمریکا پیش از نشست گفت: ترکیب منطقه ای مذاکرات می تواند مبنای یک فرایند جدید شود. 
در عین حال یک دیپلمات غربی در لوزان گفت: این اجلاس ظاهرا بد تدارک دیده شده بود و اهداف مبهمی داشت و فهرست دعوت شدگان در لحظه آخر مشخص شده بود. 
این نخستین دیدار بین کری و لاوروف از زمان پایان آتش بس در حلب در ماه سپتامبر (شهریور) بود.
به نوشته خبرگزاری رویترز، پایان قریب الوقوع زمامداری اوباما در آمریکا، احتمالا به معنای وقفه افتادن در دیپلماسی آمریکا در مورد سوریه خواهد بود و دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون هر یک که رئیس جمهوری آمریکا شود باید رهبری این دیپلماسی را در دست گیرد. 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز که در این نشست حضور داشت،با «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق دیدار و گفت و گو کرد. وی همچنین پیش از برگزاری نشست ، با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود نیز دیدار و گفت و گو کرد.
برچسب ها: سیاسی ، مذاکرات ، سوریه
نام:
ایمیل:
* نظر: