bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵
شورای نگهبان محدود می‌شود؛
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به‌رغم مخالفت اصولگرایان مجلس، طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را که از سوی شورای نگهبان مغایر با اصل ۹۹ قانون اساسی اعلام شده و...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به‌رغم مخالفت اصولگرایان مجلس، طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را که از سوی شورای نگهبان مغایر با اصل ۹۹ قانون اساسی اعلام شده و برای رفع ایراد به مجلس بازگشته بود، با ۱۵۱ رای موافق، ۶۶ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
بر اساس این طرح با توجه به مفاد تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷ آذر ۷۸ و اصلاحات بعدی آن مبنی بر این‌که پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیات مرکزی نظارت، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهارنظر هیات مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تائید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد. 

در طرح مذکور این سوال مطرح می‌شود که آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه، صلاحیت منتخب را رد و به این وسیله آرای او را باطل کند؟ در پاسخ به سوال موضوع استفساریه آمده؛ خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب ۲۲ آبان ۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.
با تصویب این طرح بار دیگر بحث احتمال حضور مینو خالقی یکی از نامزدهای انتخابات مجلس در اصفهان که پس از کسب آرای مردم، تائید صلاحیتش در شورای نگهبان با مشکل مواجه شد، بر سر زبان‌ها افتاد.
در همین راستا نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت که مصوبه استفساریه قانون انتخابات مجلس احتمالا زمینه ورود مینو خالقی را به مجلس فراهم می‌کند. البته این مصوبه ناظر به آینده است و صرفا به‌خاطر موضوع خانم خالقی نیست ولی احتمالا مشکل ایشان را هم حل می‌کند.

علی مطهری که می‌توان او را یکی از مدافعان جدی آرای مردم دانست با بیان این‌که طبق این مصوبه شورای نگهبان دیگر نمی‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات، صلاحیت منتخب را رد کند، تصریح کرد: پیش از این شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفته و گفته بود در قسمتی از آن ابهام وجود دارد که آن ابهام برطرف شد. همچنین شورای نگهبان در بخش دیگری گفته بود این مصوبه برخلاف اصل 99 قانون اساسی و تفسیر آن است.
مطهری در ادامه با تاکید بر این‌که اصلاحات اعمال شده در این استفساریه با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون شوراها انجام شده، تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که مصوبه مجلس به تائید شورای نگهبان برسد اما اگر شورای نگهبان هم این مصوبه را رد کند، قاعدتا مجلس بر نظر خود اصرار می‌کند و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

از سوی دیگر نمایندگان اصولگرای حاضر در مجلس که با تصویب طرح استفساریه مخالف بودند، معتقد هستند که این قانون در صورت تائید شورای نگهبان عطف به ما سبق نمی‌شود و خانم خالقی نیز به مجلس راه پیدا نمی‌کند.
حسین مقصودی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس  که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، گفت: در زمان بررسی استفساریه اصلاح بندی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مصوب شد که این اصلاح برای دوره‌های آتی انتخابات مجلس است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که آنچه در جلسه علنی مجلس تصویب شد، برای روشن شدن زمانبندی نظارت شورای نگهبان در انتخابات است، تصریح کرد: قانونی که پیش از این تصویب شده و به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسیده بود، شفاف‌سازی شد.
محمدجواد کولیوند یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم نیز برخی مسائلی که پس از تصویب استفساریه مطرح شده را جو سازی خوان و گفت: ما در استفساریه‌، ابهام موجود در قانون را برطرف کردیم و این برگشت به عقب ندارد و در انتخابات آینده قابل اجراست.
با وجود تصویب این طرح شورای نگهبان می‌تواند نظر قطعی و نهایی خود را در مهلت ۲۰ روز نسبت به صلاحیت یک نامزد بعد از انتخاب او با رأی سالم مردم ارائه دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: