bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵
سعید عرب‌زاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
دوربین را به‌دست می‌گیرد و آهسته به سوی دریای پریشانی که تمام خشم خویش را بر سر صخره‌ها و ساحل می‌کوبد، می‌رود تا بتواند لحظه نابی از آن ثبت کند. به‌راستی دیدن دنیا و زیبایی‌های آن از لنز دوربین باید...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
دوربین را به‌دست می‌گیرد و آهسته به سوی دریای پریشانی که تمام خشم خویش را بر سر صخره‌ها و ساحل می‌کوبد، می‌رود تا بتواند لحظه نابی از آن ثبت کند. به‌راستی دیدن دنیا و زیبایی‌های آن از لنز دوربین باید بسیار هیجان‌انگیز و شورآفرین باشد که این‌گونه عکاسان را به دل صحرا، بیابان، جنگل، دریا، کویر، جنگ، اقیانوس و ... می‌کشاند. «عکاسان» هنرمندانی هستند که ظرافت‌ها و پیچیدگی و سادگی و زیبایی دنیای پیرامونشان را دقیق‌تر از دیگران می‌بینند. آنها دوستان همیشگی لحظات هستند و لحظه‌ها هم تنها یک‌بار اتفاق می‌افتند و دیگر تکرار نمی‌شوند. 
شاید تاکنون تصاویر بیشماری از طبیعت، موجودات و... ثبت شده باشد ولی هیچ‌کدام از این آثار را نمی‌توان تکراری دانست، زیرا هر عکاسی سعی کرده آن صحنه را با الهام از دنیای درونی خود به تصویر بکشد. عکس‌ها دنیایی از خاطره، پیام و حرف را در خود نهفته‌ دارند. عکاسی که خطر را به جان می‌خرد و به مناطق جنگی می‌رود، می‌خواهد لحظات تلخ و گزنده این تحفه بشر را به دیگران نشان دهد یا عکاسی که به جنگل‌ها می‌رود، به‌دنبال این است که از طریق دوربینش حیات گیاهی و جانوری آن منطقه را به نمایش بگذارد. در مجموع عکاسی هنری ماندگار و بسیار تاثیرگذار است که هنرمند به کمک آن می‌‌تواند افزون بر نمایش دنیای درونی خویش، زیبایی‌ها، دردها و کاستی‌ها، آداب و رسوم، آیین‌ها و سنت‌ها، نوع پوشش مردمان، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و... سرزمین خود را ثبت کند. 

بوشهر در دامن خود هنرمندان چیره‌دست و صاحب‌سبکی پرورده است. برخی از این هنرمندان نه تنها در استان بلکه در کشور شناخته شده هستند. این هنرمندان موفق شده‌اند، هنر این منطقه را فراتر از مرزهای کشور ببرند و منادی صلح و زیبایی باشند. سعید عرب‌زاده یکی از هنرمندانی است که سال‌هاست از طریق لنز دوربینش لحظه‌ها و تصاویر زیبا و منحصربه‌فردی را ثبت می‌کند. وی در حال حاضر به‌عنوان مدرس در آموزشگاه سینمایی خانه هنر و انجمن سینمای جوان استان هنر عکاسی و نرم‌افزارهای ویرایش را به هنرجویان جوان این دیار می‌آموزد. عرب‌زاده دارنده نشان آرتیست مادام‌العمر فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی است و در کارنامه هنری دو مدال طلا، نه مدال نقره، بیست و پنج عنوان شایسته تقدیر، 43 مقام بین‌المللی و بیش از 560 اثر برگزیده در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی را دارد. وی همچنین تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور حضور داشته است.
این عکاس با بیان این‌که تقریبا شش سال است که دوباره متولد شدم و دنیا را به‌گونه دیگری از درون چشمی دوربین می‌بینم، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در عکاسی هر فردی دنیا را به گونه‌ای می‌بینید و من دوست دارم که به دیگران زاویه دیدم را نسبت به دنیای پیرامونم نشان بدهم.

سعید عرب‌زاده در ادامه در مورد این‌که چگونه به عضویت فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی در آمده است، توضیح داد: از سال 2013 عضو فیاپ هستم و سال 2015 نشان آرتیست مادام‌العمر فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی را دریافت کردم. البته برای عضویت در فیاپ، شرایطی خاصی مدنظر نیست و در واقع هر عکاس می‌تواند برای عضویت و یا دریافت القاب از طریق نماینده فدراسیون اقدام کند اما ذکر این نکته نیز لازم است که دریافت القاب پروسه خاصی دارد. بر اساس جدول‌های فدراسیون طبقه‌بندی و استاندارهایی وجود دارد که القابی به هنرمندان عکاسی اعطا می‌شود، بدین شکل که کیفیت‌، تکنیک‌ و تولیدات هنری آنها از طریق شرکت در جشنواره‌های عکاسی بین‌المللی زیر نظر فدراسیون تائید شده باشد. در حال حاضر تنها نماینده فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی در ایران، علی سامعی است و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت فوکوس (focusteam.ir) مراجعه کنند. 

وی که به تازگی در جشنواره photoawards یا IPA که یکی جشنواره‌های معتبر بین‌المللی است و هرساله در کالیفرنیا امریکا برگزار می‌شود، حضور داشته است، در این خصوص گفت: در این جشنواره با مجموعه عکسی در مورد مراسم سنتی رزیف شرکت کردم که این مجموعه در بخش «سنت‌ها و فرهنگ» از بخش حرفه‌ای شایسته تقدیر شد. هیات داوران این جشنواره متشکل از مسوولان، مدیران هنری، سردبیران عکس، صاحبان گالری و دیگر مشاهیر جامعه عکاسی بین‌المللی بود. به این جشنواره 17040 عکس از 162 کشور جهان در دو سطح حرفه‌ای و غیر‌حرفه‌ای ارسال شده بود که این آثار در بخش‌هایی نظیر خبری، مستند، کتاب، هنری، طبیعت و پرتره با زیر مجموعه‌های مختلفی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
عرب‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا طبیعت استان مستعد ثبت تصاویر زیبا و بکر است، توضیح داد: بوشهر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته‌ است، فقط چند ماه از سال می‌توان از طبیعت آن عکاسی کرد ولی در کل طبیعت و حیات‌وحش منحصر‌به‌فردی را در استان داریم که باید به آن پرداخت.
وی همچنین در خصوص مشکلاتی که در حوزه عکاسی در استان وجود دارد، گفت: در این زمینه مشکلات زیاد است، بارها گفته شده ولی متاسفانه تغییری در آن حاصل نشد و با گفتن آنها هم دردی دوا نمی‌شود. فقط در اینجا به چند نکته دگرباره اشاره می‌کنم؛ یکی این‌که هنرمند نیاز به حمایت دارد، دیگر این‌که هنرمندان برای ارائه کارش نیاز به فضای مناسبی دارد و شوربختانه ما در مرکز استان حداقل استانداردهای یک گالری را هم نداریم. 

این هنرمند عکاس در ادامه با بیان این‌که چهار سال است که عکاسی و تقریبا شش سال هم می‌شود که ویرایش عکس را در آموزشگاه سینمایی خانه هنر و انجمن سینمای جوان استان آموزش می‌دهم، خاطرنشان کرد: یک عکاس باید چند نکته را یاد بگیرد تا یک تصویر خوب خلق کند. در کلاس‌های آموزشی خود بیشتر بر نکاتی نظیر تسلط بر اصول زیبایی‌شناسی، انتقال مفهوم و پروسس صحیح تاکید دارم، چراکه ابزار فقط وسیله‌ای برای ثبت تصاویر است.
سعید عرب‌زاده در مورد ویژگی‌های یک عکاس خوب نیز گفت: یک عکاس خوب هیچ‌گاه دست از تلاش و یادگیری بر نمی‌دارد. همیشه گفته و می‌گویم: «عکاسی مسیری است بی‌انتها»..
وی با تاکید بر این‌که محوریت عکس‌های من مستند و طبیعت است ولی علاقه شخصی‌ام ثبت احساسات درونی یک فرد در تصویر است، افزود: اما لذت عکاسی از مردم حسی است وصف‌نشدنی و هر فرد یک «واقعیت درونی» دارد که به تصویر کشیدن آن شاید کمی سخت باشد.
سعید عرب‌زاده با بیان این‌که «بیایید با هم خوب باشیم» این گفت‌وگو را به پایان رساند. بامداد جنوب برای وی و دیگر هنرمندان این دیار آرزوی موفقیت می‌کند.  

نام:
ایمیل:
* نظر: