bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵
آیا خلا حضور زنان در عرصه تصمیم‌گیری پر می‌شود؛
حزب ساختاري است كه به شكلي قانونمند، زمينه جابه‌جايي مسالمت‌آميز قدرت در يك جامعه توسعه یافته یا در حال توسعه را فراهم می‌کند و به نوعی بازي قدرت را به سطحي فراتر از شيوه‌هاي سنتي كسب قدرت ارتقا مي‌دهد و...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
حزب ساختاري است كه به شكلي قانونمند، زمينه جابه‌جايي مسالمت‌آميز قدرت در يك جامعه توسعه یافته یا در حال توسعه را فراهم می‌کند و به نوعی بازي قدرت را به سطحي فراتر از شيوه‌هاي سنتي كسب قدرت ارتقا مي‌دهد و حتی در برهه زمانی خاص می‌تواند هيجانات متعارض و خواسته‌هاي جامعه را به تصميماتي تبديل كند كه قابليت عملياتي‌شدن دارند، با این حال تحزب‌گرایی در کشور ما در دولت‌های مختلف با چالش‌های مختلفی همراه بوده است، در دولت‌های اصلاح‌طلب هفتم و هشتم با اعتماد به جوانان و جنبش‌های مدنی سیاسی مختلف مسیری هموار پیش روی فعالان حزبی قرار گرفت اما در دولت‌های نهم و دهم امتداد این مسیر به یک بیراهه ختم شد و باعث شد فعاليت‌هاي حزبي در کشور ما استمرار چندانی نداشته باشد و تحزب يك تجربه ناموفق باشد. گویی قفلی فولادی بزرگی بر در خانه احزاب آویزان شد، قفلی که سه سال زمان برد تا دولت‌مردان امید و تدبیر آن را بگشایند‌.

اکنون که فاصله چندانی با انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است. خبرهای خوبی در حوزه احزاب به گوش می‌رسد روز گذشته پرونده چند حزب اصلاح‌طلب و اصولگرا در جلسه کمیسیون ماده ده احزاب بررسی شده است. در این جلسه پرونده مجوز یا تمدید فعالیت چند حزب از جمله مجمع زنان اصلاح‌طلب، جامعه زنان انقلاب اسلامی، بررسی شد. حالا زنان و مردان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند خود مجوز حزب داشته باشند.
در همین راستا می‌توان به مجمع زنان اصلاح‌طلب که یکی از احزاب بانوان اصلاح‌طلب است و اخیرا مجوز حضور در شورای هماهنگی را نیز دریافت کرده اشاره کرد. جامعه زنان انقلاب اسلامی نیز یکی دیگر از احزاب اصلاح‌طلب محسوب می‌شود که دبیر کلی آن بر عهده اعظم طالقانی دختر مرحوم طالقانی است که احتمالا برای تمدید فعالیت درخواست مجوز داده است. 
از سوی دیگر جامعه حضرت زینب نیز یکی دیگر تشکل‌های سیاسی است که به ابتکار مرحوم مریم بهروزی تشکیل شد. بعد از آن تا مدتی عفت شریعتی به‌عنوان دبیر آن شناخته می‌شد و از احزاب نزدیک به اصولگرایان به‌شمار می‌رفت. با این حال سال گذشته اعضای این مجموعه بعد از دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کردند به‌دنبال تشکیل حزبی فراگیر خواهند رفت و از همسران رئیس‌جمهوران ایران برای عضویت در این حزب دعوت خواهند کرد. در حال حاضر اعظم حاجی عباسی فرزند مریم بهروزی دبیرکل فعلی این تشکل به‌شمار می‌رود.

حال باید دید این اتفاق خوب و احزاب زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌تواند به زنان جامعه ما کمک کند تا سهم شایسته‌ای که حقشان است از این جامعه مرد‌سالار بستانند یا خیر هر چند که بارها و بارها چهره‌های شاخص و شناخته شده پیرامون اهمیت مشارکت سیاسی زنان سخن‌ها ایراد کرده‌اند و وعده‌ها داده‌اند‌ و اعلام کرده بودند که «حضور زنان در عرصه سیاست، مدیریت و تصمیم‌گیری موجب بهبود وضعیت جامعه می‌شود.» اما تا به امروز هر آنچه که در بحث مشارکت سیاسی زنان و آنچه در ساختار سیاسی ما اتفاق افتاده زبانی بوده موضوعی که باعث شده است خلاء حضور زنان در نهادهای قدرت و تصمیم‌گیری اعم از مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضائیه و همچنین در ساختار دولت دیده شود. حال امیدواریم که این اتفاقات و رویدادهای این‌چنینی از عرصه خبر فراتر رفته و به واقعیت نزدیک شود و با هموار شدن فعالیت زنان در عرصه سیاسی، شرایطی مهیا شود که خلاء حضور زنان در عرصه‌های مهم تصمیم گیری پر شود.
یادآوری می‌شود، امروزه يكي از مشخصه‌هاي بارز كشورهاي دموكراتيك اين است كه در آن جوامع، احزاب سياسي متعددي متشکل از زنان و مردان فرهیخته جامعه قادر به فعاليت در آن باشند، چراکه احزاب نقش مهمی در توسعه و پيشرفت این كشورها دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: