bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
چند روزی است که گمانه‌زنی‌ها از تغییر و تحول در کابینه دولت یازدهم خبر می‌دهد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
چند روزی است که گمانه‌زنی‌ها از تغییر و تحول در کابینه دولت یازدهم خبر می‌دهد. گمانه‌زنی‌هایی که روز گذشته با سخنان یک منبع آگاه در دولت و تائید این‌که علی جنتی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، حمید گودرزی وزیر ورزش و جوانان و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در راستای ترمیم و تقویت کابینه یازدهم استعفا داده‌اند، می‌رفت تا شکل واقعی به خود بگیرد و شاهد این موضوع باشد که تصمیم حسن روحانی مبنی بر ترمیم کابینه در چند ماه پایانی دوره اول ریاست جمهوری جدی است، تصمیمی که در این برهه زمانی می‌‌تواند یک تصمیم سخت محسوب شود، کارها را پیش از این‌که هست پیچیده کند و حتی باعث شود اصلاح طلبان نیز بیش از گذشته از روحانی ناامید شده و فاصله خود را با او بیشتر کنند.

در حالی که روز گذشته این خبرها منتشر می‌شد، علی‌اصغر فانی در گفت‌وگو با تسنیم شایعات پیرامون استعفا از وزارت آموزش و پرورش را تکذیب کرده بود. فانی البته در رینگ نمایندگان مجلس شورا قرار دارد و سایه استیضاح را همچنان احساس می‌کند. 
اگر چه این اولین‌بار نیست که زمزمه ایجاد تغییرات در کابینه تدبیر و امید مطرح می‌شود، با این حال این گویا این‌بار مساله جدی‌تر از گذشته است و اعضای کابینه یازدهم احساس کرده‌اند که در این برهه زمانی به صورت جدی نیاز به ساختار دولت است و این مهم باید انجام شود، البته هزینه‌ای که دولت باید در این زمینه بپردازد هم چندان مشخص نیست. با این حال، به‌نظر می‌رسد کسانی که خواهان استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد بودند تمایل دارند در این چند ماه پایانی فشارهای بیشتری بر دولت یازدهم تحمیل کنند و بر خواسته‌های نابجای خود جامه عمل بپوشانند هر چند آنها در مجلس نهم با وجود نشان دادن دو کارت زرد به وزیر فرهنگ و ارشاد، از رسیدن به هدف خود ناکام ماندند اما اگر خبر پذیرفتن استعفای جنتی از سوی روحانی صحت داشته باشد در واقع آنها تا حدودی به مقصود خود نزدیک شده‌اند.

در این میان آنچه مسلم است روزهای پیش‌رو، روزهایی پر تب و تابی در انتظار دولت روحانی و وزرایش خواهد بود. باید دید افراد جایگزین چه کسانی هستند و آیا تغییرات تا سطوح پایین‌تر مدیریتی نیز ادامه  پیدا می‌‌کند یا خیر!
در این شرایط برخی نمایندگان اصلاح‌طلب بنا را بر حمایت از وزیر فرهنگ و ارشاد گذاشته‌اند در همین راستا قبل از پذیرش نهایی استعفای جنتی از سوی دولت، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با نادیده گرفتن گمانه‌زنی‌های متعدد، از احتمال دعوت جنتی به مجلس سخن می‌گوید و اعلام می‌کند که این کمیسیون آمادگی دارد با تمام توان به فعال‌سازی برنامه‌های وزارت ارشاد یاری برساند و از آقای جنتی حمایت کند.
احد آزادی‌خواه با تاکید بر این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب با بودجه‌اش مواخذه می‌شود، توضیح داد که در شرایط فعلی استفعای جنتی نه به صلاح دولت است و نه به صلاح کشور و باتوجه به این‌که آقای جنتی در تیم دولت روحانی است و همکاری با دولت را پذیرفته باید بنابر فرموده رهبری تا آخرین لحظه به کار خود ادامه دهد.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم یادآور شده بود درصورتی که استعفای آقای جنتی به نتیجه برسد، متاسفانه نه‌تنها کاری پیش نمی‌رود، بلکه گره کوری در مسیر فعالیت این وزارتخانه ایجاد می‌شود.

این عضو هیات‌‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس که با خبرگزاری ایلنا گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره برنامه کمیسیون فرهنگی برای حمایت از وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: شخصا معتقدم باید با پادرمیانی و دعوت از وزیر فرهنگ ارشاد برای حضور در جلسه‌های کمیسیون، فضا را به سمتی سوق دهیم که آقای جنتی از این استعفا منصرف شوند. آقای جنتی این وزارتخانه را مدیریت کرده و تا به امروز کارها را پیش برده و صلاح نیست در این چندماه باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری استعفا دهد، چراکه هر کس در این چند ماه روی کار بیاید، قادر نخواهد بود از آسیب‌هایی که در پی استفعای وزیر گریبانگیر فرهنگ و هنر کشور می‌شود، جلوگیری کند.
 در نشست روز گذشته سخنگوی دولت نیز به این موضوع پرداخته شد و سوالات متعددی از سوی خبرنگاران پیرامون این مساله  مطرح شد اما نوبخت ترجیح داد که بگوید «همانطور که آقای جنتی گفته است چند روزی صبر کنید این مسأله حل می‌شود.» اما ساعاتی بعد خبرهایی مبنی بر پذیرفته شدن استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان به گوش رسید. در این میان برخی از منابع موثق به بامداد جنوب گفته‌اند که به احتمال زیاد وزیر صنعت معدن و تجارت که روز گذشته نامش در میان وزرای مستعفی بود نیز در روزهای آینده از سمت خود استعفا دهد تا به این ترتیب اهداف ناگفته روحانی بیشتر مشخص شود. 
نعمت‌زاده در حالی قرار است که از وزارتخانه مهم اقتصادی کنار برود، که با توجه به شواهد موجود، باید منتظر دیدن همین ترکیب در دولت دوازدهم روحانی هم بود. 
برچسب ها: سیاسی ، دولت ، استعفا ، وزیر
نام:
ایمیل:
* نظر: