bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۵
فعال شدن اعضای شورا با نزدیک شدن به انتخابات؛
استیضاح شهردارهای مختلف در جای‌جای استان این بار به آبدان رسید و این روزها که خبر استیضاح‌های گوناگون چه در وزارتخانه و چه در سطح استان‌ها به‌ویژه جابه‌جایی‌ها در استان بوشهر بسیار بی‌سابقه است، تائیده استیضاح شهردار در روند اداری خود قرار دارد تا تعیین‌تکلیف شود.
:بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی
استیضاح شهردارهای مختلف در جای‌جای استان این بار به آبدان رسید و این روزها که خبر استیضاح‌های گوناگون چه در وزارتخانه و چه در سطح استان‌ها به‌ویژه جابه‌جایی‌ها در استان بوشهر بسیار بی‌سابقه است، تائیده استیضاح شهردار در روند اداری خود قرار دارد تا تعیین‌تکلیف شود.
برای بررسی بیشتر این استیضاح با نائب‌رئیس شورای شهر آبدان گفت‌وگو کردیم. جواد عظیمی‌نیا در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که استیضاح شهردار چند رای موافق و مخالف داشته، تصریح کرد: این استیضاح چهار رای موافق و یک رای مخالف داشته اما به‌علت این‌که ایرادی ظاهری در نحوه برگزاری استیضاح مطابق با ماده 73 قانون شوراها داشته هنوز از سوی فرمانداری تائید نشده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که به چه علت این استیضاح از سوی فرمانداری تائید نشده، افزود: ماده 73 قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست، علت تائید نشدن این استیضاح بوده است.

به موجب این قانون چنانچه يک يا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملكرد شهردار يا عمليات شهرداری اعتراض يا ايرادی داشته باشند ابتدا از سوی رئيس شورا موارد را به‌صورت روشن به شهردار تذكر خواهند داد. در صورت رعايت نکردن مفاد مورد تذكر، موضوع به‌صورت سوال مطرح می شود كه در اين صورت رئيس شورا سوال را به‌صورت کتبی به شهردار اطلاع خواهد داد و حداكثر تا ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی يا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سوال است. چنانچه شهردار از حضور استنكاف ورزيده يا پاسخ وی قانع كننده تشخيص داده نشود طی جلسه ديگری موضوع دوباره به‌صورت استيضاح كه حداقل به امضای يک‌سوم اعضای شورا رسيده باشد، ارائه می‌شود. فاصله بين ابلاغ تا تشكيل جلسه كه از طرف رئيس شورا تعيين خواهد شد حداكثر ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سوال يا سوالات و جواب شهردار رای موافق يا مخالف خواهد داد. در صورتی كه شورا با اكثريت دوسوم كل اعضا رای مخالف دهد شهردار از كار برکنار و فرد جديدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.
عظیمی‌نیا با بیان این‌که اعضای شورا در همان جلسه‌ای که طرح سوال کرده‌اند در همان جلسه هم شهردار را استیضاح کرده‌اند، در صورتی که باید در جلسه بعدی این کار را انجام می‌دادند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در 24 مهرماه نامه‌ای از سوی فرمانداری به کارگروه مربوط بررسی استیضاح‌ها ارسال شده که اگر حداکثر تا 15 روز پاسخ استیضاح بررسی نشود، براساس قانون استیضاح مورد تائید خواهد بود و در صورت رد شدن استیضاح، فورا استیضاح جدید را به‌صورت کامل با رفع اشکال اولیه عملی می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که حاجیان دو سال پیش نیز استیضاح شده بود اما با دو رای موافق و سه رای مخالف تائید نشد، گفت: این در حالی است که اکنون مخالف‌ان استیضاح دو سال پیش، به جمع موافقان پیوسته‌اند. 

نائب‌رئیس شورای شهر آبدان به نام موافقان و مخالفان استیضاح شهردار اشاره کرد و افزود: رشیدی‌فر، عظیمی‌نیا، کرمی و منصوری موافقان استیضاح حاجیان بوده‌اند و یک نفر مخالف استیضاح شهردار نیز محمد حاجیان (پسرعموی شهردار) است. 
عظیمی‌نیا در پاسخ به این سوال که دلایل اعضای شورا برای استیضاح شهردار چه بوده، تصریح کرد: استیضاح حاجیان دلایل بسیاری داشته که مهم‌ترین آنها عبارت است از: 1. شفاف نبودن درآمدها و هزینه‌ها، 2. اجرا نکردن مصوبه‌های شورا، 3. هماهنگ نبودن با شورا و ... . 
وی در ادامه به ناکارآمدی حاجیان در روند پروژه‌های عمرانی اشاره و تصریح کرد: انجام سایبان و آسفالت چهارشنبه‌بازار، راکد ماندن پروژه میدان پارس و سنددار نشدن املاک آبدان از جمله وعده‌های شهردار بوده که محقق نشده است.
این مسوول در پاسخ به این‌که گزینه‌های مورد نظر شورا در صورت تائید استیضاح چه کسانی هستند، یادآور شد: گزینه‌های مورد نظر ما دو نفر از کارمندان شهرداری هستند که پیش از این سابقه چندین نوبت سرپرستی شهرداری را عهده‌دار بوده‌اند. 
در ادامه با محمد حاجیان به‌عنوان مخالف استیضاح شهردار گفت‌وگو کردیم. وی در خصوص علت مخالفتش با استیضاح شهردار گفت: من به‌عنوان عضو شورا و بسیاری از شهروندان بر عملکرد رضایتبخش شهردار صحه می‌گذاریم و حتی رئیس شورا نیز طی گفت‌وگویی با بنده، اذعان کرده که عملکرد شهردار در طول مدت فعالیتش قابل قبول بوده اما تحت خواسته دیگر اعضا به این استیضاح رای موافق داده است. 
وی با بیان این‌که استیضاح شهردار براساس مصوبات جدید قانون شهردارها صورت نگرفته و با توجه به این‌که اکنون اعضای شورا در حال رایزنی با یکدیگر هستند، احتمال رد شدن استیضاح وجود دارد.

محمد حاجیان با اشاره به این‌که هر چند خواسته‌های برخی دوستان در خصوص توجه نکردن شهردار به شورا قابل قبول است اما با توجه به عملکرد شهردار کفه ترازو را به‌نفع شهردار سنگین‌تر دیدم و مخالف این استیضاح بودم، خاطرنشان کرد: گاهی برخی دوستان شورا مصوبات را فراموش می‌کنند و همین عامل در پافشاری آنها بر استیضاح شهردار موثر بوده است. 
این عضو شورا ضمن تاکید بر این‌که وضعیت فعلی شهرداری و شورا پیچیده است و همه مسائل را نمی‌شود رسانه‌ای کرد، تصریح کرد: به هر حال استیضاح شهردار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 
گفته می‌شد شهردار آبدان پس از استیضاح و در حالی که هنوز شهردار قانونی شهر است سه روز است که در محل کار خود حاضر نشده است، محمد حاجیان در پاسخ به این مطلب یادآور شد: در همان جلسه استیضاح، به شهردار اعلام شد که از روز بعد در محل کار حاضر نشود و به جانشین وی اعلام شد تا در شهرداری به‌عنوان جانشین حضور به  هم برساند. 

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی به‌عنوان جانشین شهردار در حال حاضر انتخاب شده است، گفت: علی اسدی یکی از کارمندان شهرداری به‌عنوان جانشین وی انتخاب شده است که این اقدام از سوی همه اعضای شورا حتی خود من، کاری ناصحیح و شتابزده بود. این در حالی است که شهردار که هنوز استیضاحش تائید نشده به درخواست فرمانداری روز گذشته (چهارشنبه) در محل کار خود حاضر شده است. 
این سخنان از سوی نائب‌رئیس شورا و عضو شورا در حالی گفته شده که اختلاف میان شورا و شهرداری تنها منجر به اختلال در روند پروژه‌های شهری و نارضایتی مردم می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه استیضاح شهردار آبدان چه می‌شود؟ 

نام:
ایمیل:
* نظر: