bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۵
علی جنتی؛
در پی استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک عضو حزب اعتدال و توسعه طی یادداشتی به تحلیل عملکرد علی جنتی- یکی از موسسان حزب اعتدال و توسعه- طی سه سال حضور در این وزارتخانه پرداخت.
«خداحافظی علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در فرآیندِ ترمیم کابینه نخستِ حسن روحانی انجام شد، بیش از همه برای اهالی فرهنگ و مطبوعات سخت بود. در چرایی تصمیم رییس‌جمهور برای قراردادن نام جنتی در فهرست تغییر، تحلیل‌های فراوانی ارائه شده است. آنگونه که از شواهد نیز برمی آید، جنتی برخلاف دیگران  نسبت به کناره‌گیری بی میل نبوده است.

مردِ آرام و معتدلِ کابینه، روزهای دشواری را در دوره سه ساله وزارت تجربه کرد. او می‌دانست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دست کمی از وزارتخانه‌هایی همچون خارجه، اطلاعات و کشور ندارد. چه بسا در بسیاری مقاطع و عرصه‌ها، اهمیت این وزارتخانه به مراتب از سایرین بیشتر است.

کارنامه علی جنتی چه در گذشته و چه در دوران تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از التزام عملی‌اش به حدیث «خیر الأمور اوسطها» خبر می‌دهد. او می‌دانست که با شبکه‌ای درهم‌تنیده و گاه متنافر و متضاد از انتظارات و خواسته‌ها روبروست. علی جنتی که برآمده از اعتقادش خود را متعهد به اجرای فرامین مقام معظم رهبری و محقق ساختن  وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی می‌دانست، در طول سه سال اخیر همواره از افراط‌گرایانِ هر دوسوی میدان سیاست ایران تحت فشار بود. او اما توانست به رغمِ‌بداخلاقی‌های سیاسی و به دور از حاشیه‌سازی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها، با حداقلی از امکانات در میدانِ تنگ و دشوارِ فرهنگ، خدماتی شایان در دوره سه ساله مدیریت خود، بویژه در حوزه ساختارسازی و بهبودِفرآیندهای مدیریتی انجام دهد که هیچ گاه بر اصحاب این عرصه پوشیده نبوده است.

احیای ارکستر سمفونیک ملی، ایجاد فضای مناسب برای بازگشت سینماگران از کار برکنار شده، احیای خانه سینما و ایجاد رونق در بازار چاپ و نشر از جمله خدمات قابل توجه جنتی در خدمت به اهالی فرهنگ بود. او همچنین با به کارگیری یارانی هوشمند همچون حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی، تحولی شگرف و بنیادین در عرصه مطبوعات ایجاد کرد. برچیدن بروکراسی‌های زائد و رانتیر در فرآیند اعطای مجوز رسانه و حوزه تبلیغات، الکترونیکی کردنِ فرآیندهای اداری، شفاف سازی در اعطای یارانه‌های فرهنگی و رسانه‌ای از دیگر خدمات ماندگاری است که به نام او در دفتر خاطرات فعالان فرهنگی ثبت شده است.

علی جنتی در آخرین روزهای حضور خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این توفیق را یافت که نام خود را به عنوان بسترساز برگزاری نخستین انتخابات الکترونیکی در ایران ثبت کند؛ تجربه ای موفق که قطعا به تدریج در دیگر انتخابات در سطح کلان استفاده خواهد شد.

ماجرای کناره گیری او از کابینه نیز خود مصداق دیگری از رویکرد اعتدالی و نیز اعتقاد قلبی‌اش به آرمانی دارد که روحانی در پی دستیابی به آن است. او مانند برخی دیگر از گزینه‌های ترمیم، هیچ گاه اقدامی نکرد که تلقی تقابل با رییس جمهور را در اذهان متبادر کند.

مرد متین و اندیشمند اعتدال، به دلیل خدماتی که انجام داد و بیش از آن به دلیلِ سلوک و رفتار سیاسی‌اش، نامش همواره در اذهان باقی خواهد ماند.
برچسب ها: وزارت ، فرهنگ ، جنتی
نام:
ایمیل:
* نظر: