bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
استانداران محصول معامله سیاسی، چشم اسفندیار دولت؛
واکنش‌ها به ترمیم کابینه از سوی نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و رسانه‌‌ها با نگرش خاص در پایتخت استان‌ها همچنان ادامه دارد. به‌دنبال این واکنش‌ها همان‌طور که انتظار می‌رفت در برخی از استان‌ها از جمله استان بوشهر حتی درخواست تغییر استاندار نیز مطرح شد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
واکنش‌ها به ترمیم کابینه از سوی نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و رسانه‌‌ها با نگرش خاص در پایتخت استان‌ها همچنان ادامه دارد. به‌دنبال این واکنش‌ها همان‌طور که انتظار می‌رفت در برخی از استان‌ها از جمله استان بوشهر حتی درخواست تغییر استاندار نیز مطرح شد. مساله‌ای که حتی از چشمان فعالان مطبوعاتی مرکزنشین نیز پنهان نماند. در همین راستا می‌توان به سرمقاله روز شنبه روزنامه جمهوری اسلامی اشاره کرد.
 مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام مسیح مهاجری در این سرمقاله که با عنوان «ترمیم ناقص» منتشر شد، با استقبال از این تغییر و تحولات و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر جامعه و دولت و تاکید بر این‌که پیش از این‌ها یعنی همزمان با شروع به کار مجلس دهم انتظار این تغییرات را داشتیم، یادآور شد که بعضی از وزرای دولت یازدهم با این‌که تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زیرمجموعه وزارت متبوع خود پدید آورده‌اند، متاسفانه انتخاب‌های درستی نکردند و دولت به همین دلیل از ضعف‌های زیادی رنج می‌برد. 
مهاجری در سرمقاله خود به ضعف و عملکرد منفی برخی استانداران نیز اشاره کرد و گفت: برای نمونه، وزیر کشور، استاندارها را تغییر داد اما اکثر آنها قدرت و کارایی لازم را برای انجام کامل وظایف خود ندارند.

او با وجود این‌که اسم شخص خاصی را در سرمقاله خود نیاورده است اما گویا به درستی با عملکرد و نوع ارتباط‌گیری برخی استانداران آشنا بوده و بر همین اساس متذکر شده است که تعدادی از آنها نیز بسیار ضعیف هستند و بعضی از آنها هم اصولا از جنس دولت یازدهم نیستند و بیشتر محصول نوعی معامله سیاسی هستند. تعدادی از فرمانداران، بخشداران و حتی مدیران ارشد استانداری‌ها از دولت قبل بوده، دست نخورده باقی مانده‌اند و تقویت هم شده‌اند، عجیب آنکه آشکارا با سیاست‌های دولت یازدهم مقابله می‌کنند و کارگزار دولت‌های نهم و دهم هستند!
بی‌شک نمی‌توان از استانداری که محصول نوعی معامله سیاسی است توقع زیادی داشت، اگر هم در این برهه زمانی از رئیس‌جمهور محترم که تن به تغییرات اساسی در کابینه داده است، انتظار داشته باشیم که در چند هفته اخیر دامنه تغییرات را به استان‌ها بکشاند توقع نا به جایی نیست. اتفاقا یک گام روبه جلو محسوب می‌شود که باید استارت آن در وزارت کشور زده شود. 

موضوعی که از دید مسوولان وزرات کشور پنهان نبوده است، شاید بر همین اساس محمدحسین مقیمی قائم‌مقام وزیر کشور دو روز پیش در نشست خبری خود، مدیران ناکارآمد را پاشنه آشیل دولت‌ها خطاب کرد و گفت: هر دولتی برای این‌که بتواند به وظایف و اهداف خود نائل شود نیازمند مدیران کارامد و لایق است، بنابراین دولت یازدهم از این موضوع مستثنی نیست. 
مقیمی انتخاب مدیران همسو و کارامد را شاخصه اصلی انتخاب طی سه سال گذشته دانست و گفت: تلاش دولت این است که از مدیران کارآمد و همراه استفاده شود.
وی یادآور شد که برخی مدیران همراه دولت و کارآمد هستند ولی همسویی کمتری با دولت دارند و عده‌ای ناکارآمد و غیر همسو بوده برخی دیگر همراه و غیر کارآمد هستند، ولی تلاش دولت بر این است که از افراد همسو و کارآمد بهره ببرد. 
مقیمی هرچند اشاره خاصی به تغییر استانداری در این برهه زمانی نکرد با این حال متذکر شد که اگر تغییرات مدیریتی صورت گیرد، به این معنا نسیت که مدیران فاقد شاخص‌های لازم هستند بلکه هدف موثر عمل کردن برخی مدیران در برخی از وظایف است. انتخاب استانداران نیز بر اساس ویژگی‌های مناطق صورت می‌پذیرد.

بی‌شک اگر این تغییرات در استان‌ها صورت پذیرد با استقبال فراوانی از سوی کنشگران سیاسی و مردم روبه‌رو می‌شود و می‌تواند منشا اتفاقات خیلی خاص و خوبی باشد و حتی به پیشبرد اهداف دولت در دو انتخابات مهم و پیش روی سال آینده کمک شایانی کند، چراکه هنوز مدت زمان زیادی از نامه‌ اصلاح طلبان بوشهری خطاب به رئیس‌جمهور نمی‌گذرد که در آن خواستار تغییر استاندار شدند.
گفتنی است در یک سال اخیر عملکرد ضعیف برخی استانداران، مقامات وزارت کشور را بر آن داشت تا با برکنار کردن آنها دست برخی فرصت طلبان را از دولت تدبیر و امید کوتاه کنند اما هر بار به بهانه‌ای این اتفاق میسر نشد حالا باید دید در این فرصت مناسب که شاید آخرین فرصت نیز محسوبی شود، این خانه تکانی مهم رخ می دهد یا خیر



نام:
ایمیل:
* نظر: