bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
جزیره صدرا به شرکت صدرا می‌رسد؛
شرکت صدرا که از قدیمی‌ترین شرکت‌های کشتی‌ساز کشور به‌شمار می‌رود، سال‌های پر افت و خیزی را در این جزیره سپری کرده و حتی تا مرز انحلال نیز پیش رفته است.
بامداد جنوب: صنایع کشتی‌سازی و سکوسازی در حوزه شرقی بندر بوشهر در جزیره کوچکی به نام صدرا مستقر شده‌اند. شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در این جزیره سال‌هاست که به فعالیت مشغول بوده و در زمینه‌های کشتی‌سازی، پتروشیمی، پروژه‌های زیربنایی و بندری فعالیت می‌کند.
شرکت صدرا که از قدیمی‌ترین شرکت‌های کشتی‌ساز کشور به‌شمار می‌رود، سال‌های پر افت و خیزی را در این جزیره سپری کرده و حتی تا مرز انحلال نیز پیش رفته است. نام این شرکت که سابقه چندین جابه‌جایی و واگذاری را در کارنامه خود دارد، با اسم جزیره صدرا عجین شده است و می‌توان گفت که این دو به یکدیگر تعلق دارند؛ تا جایی که متولیان شرکت صدرا نیز در پی آن بودند تا این جزیره را به تملک شرکت خود درآورند.
حال، چند صباحی است که بحث واگذاری این جزیره به شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، پررنگ‌تر از گذشته به گوش می‌رسد اما هنوز اختلاف‌نظرهایی در زمینه‌های قیمت و کارشناسی، میان شرکت و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.
در همین زمینه، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) معتقد است که صنعت دریایی ایران برای هم‌افزایی نیاز به متولی مشخص و قانونی دارد و از سوی دیگر درباره آخرین وضعیت تملک جزیره صدرا نیز گفت: اختلاف وزارت راه و شهرسازی با صدرا بر سر قیمت کارشناسی و منطقه‌ای است.

محمدرحیم دهقانی درباره ظرفیت‌های ایران درخصوص صنایع دریایی و وضعیت فعلی کشور در این زمینه خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در بخش دریا داریم، آن‌طور که باید از این بخش استفاده نشده است و در واقع هم‌افزایی مناسبی نداریم و دلیل این امر این است که در بخش صنعت دریایی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.
وی با اشاره به دلایل جزیره‌ای عمل کردن در این صنعت، ادامه داد: علت این است که متولی مشخصی در دریا برای هم راستا کردن این صنعت نداریم و برای این‌که این ظرفیت به‌خوبی به کار گرفته شود و پتانسیل در جهت توسعه صنعت دریایی استفاده شود، نیاز به متولی مشخص و قانونی و منسجم در این خصوص داریم.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران همچنین درباره آخرین وضعیت جزیره صدرا، گفت: جزیره صدرا که نزدیک به ۲۷۰ هکتار مساحت دارد، در حال طی کردن مراحل اداری خود است که در این خصوص جلساتی نیز با وزیر راه و شهرسازی داشتیم و موضوع به سازمان ملی زمین و مسکن و اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوشهر محول شده و جلسات کارشناسی نیز در این خصوص برگزار شده است.
دهقانی ابراز امیدواری کرد که وزارت راه و شهرسازی در این مسیر همراهی کرده و به‌زودی بحث تملک این زمین حل شود و تصریح کرد که این موضوع احتمالا به‌زودی حل می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی وزارت راه و شهرسازی، مشکلی وجود دارد یا خیر، گفت: وزیر راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن نیز درباره این موضوع قول همکاری داده‌اند و اختلاف ما بر سر قیمت منطقه‌ای و کارشناسی است و اگر به توافق برسیم، در نهایت این موضوع حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران درباره تبدیل جزیره صدرا به منطقه ویژه و راه‌اندازی گمرک در این جزیره نیز، خاطرنشان کرد: موافقت‌های لازم برای تبدیل شدن به منطقه ویژه را گرفتیم و تفاهمنامه‌هایی با استانداری بوشهر امضا کردیم و شرایط برای ایجاد منطقه ویژه کاملا مهیاست که در این زمینه صدرا باید الزامات منطقه ویژه را که شامل در ورودی، گمرک، حراست گمرک و نصب دوربین است، انجام دهد تا بتواند به‌عنوان منطقه ویژه کار خود را آغاز کند.
به‌گفته دهقانی، علت پایین بودن سرعت اجرای ما در این زمینه این است که صدرا در وسط منطقه ویژه اقتصادی بوشهر قرار دارد و نیازی به مصوبه مجلس برای تبدیل به منطقه ویژه را ندارد اما برای تبدیل شدن به منطقه آزاد، با توجه به این‌که یک فوریت موضوع منطقه آزاد بوشهر در مجلس تصویب شده و دولت نیز آن را تائید کرده است، منتظریم تا قانون آن ابلاغ شود که در این صورت از این لحاظ نیز نیازی به مصوبه نداشته باشیم اما اگر آن مصوبه اجرائی نشد، منطقه ویژه را که توافقنامه داریم، اجرائی می‌کنیم.
وی درباره‌ فواید تاسیس گمرک و تبدیل شدن صدرا به منطقه آزاد، خاطرنشان کرد: این موضوع برای ما، این منفعت را دارد که کالاهایی که ما وارد می‌کنیم و اکنون در گمرک معطل می‌شوند، به‌طور مستقیم به صدرا بیایند، بدون این‌که ما هزینه گمرک و انبارداری پرداخت کنیم و در نهایت از همین طریق، محصولات تولید شده و صادر ‌شوند.

برچسب ها: اقتصاد ، گمرک ، صدرا
نام:
ایمیل:
* نظر: