bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
در نشست شورای شهر و شهردار با بانوی فرهنگ استان؛
استان بوشهر در دو سال گذشته همواره یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بوده است. طرحی که با تأسی از برنامه یونسکو و به‌منظور گسترش فرهنگ کتابخوانی به اجرا در می‌آید.
بامدادجنوب- عادل قلی‌زاده: 
استان بوشهر در دو سال گذشته همواره یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بوده است. طرحی که با تأسی از برنامه یونسکو و به‌منظور گسترش فرهنگ کتابخوانی به اجرا در می‌آید. عنوان پایتخت جهانی کتاب از سال 2001 میلادی از سوی یونسکو به شهری داده می‌شود که در زمینه جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی فعالیت‌های تاثیرگذاری داشته باشد. طرح پایتخت کتاب ایران با الگوبرداری از این حرکت، در سوم اسفند 93 «اهواز» و در 14 اسفند 94 «نیشابور» را به‌عنوان برگزیده دو دوره اجرای این طرح معرفی کرد. لازم به ذکر است که شهر بوشهر در هر دو دوره یکی از پنج شهر برگزیده نهایی بوده است (در سال 93 شایسته تقدیر شد و در سال 94 عنوان دومی را کسب کرد).
در این راستا، شورای شهر برازجان به‌منظور هماهنگی بیشتر در این زمینه نشستی را در کافه کتاب بوشهر با حضور حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان، سعید شمالی‌نژاد شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر برازجان، محمدحسین زندویان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان، مجری‌فرد مدیر کتابخانه‌های عمومی دشتستان، پورجم معاون فرهنگی شهردار برازجان، کوهکن مدیر روابط عمومی شهرداری و شماری از فعالان فرهنگی دشتستان برگزار کرد تا آمادگی خود را برای پشتیبانی و حضور در این طرح اعلام کند. 
رئیس شورای اسلامی شهر برازجان در این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران در جلسه گفت: باید از تلاش‌های خانم ماحوزی برای دیده شدن استان بوشهر در این زمینه تقدیر کرد. 

قایدی‌برازجانی با بیان پیشینه مختصری از این طرح افزود: نباید تمام بار مسوولیت روی دوش اداره فرهنگ و ارشاد باشد و دیگر نهادها می‌توانند فعالیت موثری در این زمینه داشته باشند، چراکه هدف طرح پایتخت کتاب این است که راه توسعه متابخوانی باز شود و لازمه آن مطرح شدن ایده‌های خلاقانه است. 
وی با بیان این‌که از مسوولان تقاضا دارم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند، یادآور شد: زیرا برازجان پتانسیل لازم برای نامزدی در طرح پایتخت کتاب را با توجه به غنی بودن در فرهنگ و مفاخر دارد و می‌تواند با برنامه‌ریزی در زمان باقیمانده بهره‌وری لازم را داشته باشد.
در این نشست، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان نیز ضمن تشکر و قدردانی از شورای شهر و حضور مسوولان این شهر در این نشست و با اعلام حمایت از حضور شهر برازجان در این طرح گفت: یکی از اهداف مهم این طرح افزایش سرانه مطالعه در استان است و یک شهر می‌تواند بدون داشتن پشتوانه قوی در این زمینه به فعالیت و برنامه‌ریزی‌های خود متکی باشد و نیازی نیست شهری برای نامزد شدن شعرا و نویسندگان مطرحی داشته باشد. 

حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‌که شهر بوشهر نیز در ابتدای این طرح با مشکلات زیادی روبه‌رو بود که با جدیت و برنامه‌ریزی و تلاش موفق شده جایگاه خوبی را در طرح پایتخت کتاب کشور به‌دست بیاورد، افزود: به‌طوری که در سال اول اجرای این طرح از میان 86 شهر شرکت کننده، بوشهر رتبه سوم را به‌دست آورد و در سال دوم اجرا، از میان 99 شهر، رتبه دوم را کسب کردیم، در حالی که در یک قدمی رتبه اول پایتخت کتاب قرار داشتیم.
وی با اشاره به این‌که البته طرح پایتخت کتاب استان بوشهر از میان ۲۶ استان و ۶۶ طرح به‌عنوان یکی از سه طرح برگزیده به یونسکو معرفی شد که این جای افتخار دارد، خاطرنشان کرد: ما از شهر برازجان انتظار داریم تا دی‌ماه طرح‌های خود را ارائه دهد و دوست داریم شاهد پیشرفت و تلاش بی‌وقفه این شهرستان در این طرح در این زمان کوتاه باشیم. در این راستا کمک همه نهادها به‌خصوص شهرداری لازم است. 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که شهر برازجان بعد از دریافت چارچوب‌ها و مولفه‌های این طرح که ارائه خواهد شد، می‌تواند با دادن فراخوان، هرچه سریع‌تر اقدامات خود را در این حوزه آغاز کند، تصریح کرد: برای نمونه معاونت فرهنگی دشتستان می‌تواند مجوز دادن به فضای مسکونی را برای ایجاد کافه یا بانک کتاب مصوب کند. آگاهی دادن به مردم، آموزش به کودکان و محصلان، فرهنگ‌سازی و... مواردی هستند که می‌تواند کتاب را وارد سبد اقتصادی خانواده‌ها کند.
ماحوزی در پایان خاطرنشان کرد: شهر برازجان با وجود چهره‌های فرهنگی و نویسندگانی برجسته‌ای که دارد و با توجه به توانایی و ظرفیت موجود، توانایی این را دارد که به‌عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران در این طرح شرکت کند.
محمدحسین زندویان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان نیز در سخنانی از شورا و شهردار برازجان به‌منظور داشتن دغدغه‌های فرهنگی تشکر کرد و گفت: تمرکز اصلی ما قشر کتابخوان نیست بلکه هدف ما بقیه افراد جامعه است و باید آنها را با کتاب آشتی داد و اهمیت کتاب و کتابخوانی را در توسعه فرهنگی و کاهش جرم و جنایت یادآوری کرد.

سعید شمالی‌نژاد، شهردار برازجان نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به این‌که گفت‌و‌گو، یک اصل در جامعه‌ای فرهنگی است، خواستار این مهم هستم که مطالب بیان شده در این نشست در حد گفت‌وگو باقی نماند و مصوب شود، چرا‌که ما به‌دنبال انجام یک کار ویترینی نیستیم. استان ما و شهر برازجان پتانسیل لازم را برای کسب رتبه در طرح پایتخت کتاب دارد و حداقل دستاورد ما باید این باشد که جزء پانزده شهر اول باشیم.
وی در ادامه با بیان این‌که در این زمینه جلساتی داشته‌ایم و با وجود تعدد کار، همیشه کار فرهنگی را در اولویت قرار داده‌ایم، افزود: با توجه به وجود جمعیت جوان بالای پنجاه درصدی در برازجان این کار در اولویت است و بر انجام آن اهتمام جدی داریم. در همین راستا نوید می‌دهم که آمادگی لازم را برای ایجاد دبیرخانه به‌منظور هماهنگی فعالیت‌های اجرائی داریم و در اوایل هفته آینده این دبیرخانه شروع به‌کار می‌کند. در شهرداری نیز دبیرخانه‌ای جدا از دبیرخانه یاد شده به‌منظور هماهنگی بیشتر و جدی دنبال شدن این طرح ایجاد می‌شود که در این رابطه آقای پورجم (معاون فرهنگی شهردار) را به‌عنوان مسوول راه‌اندازی دبیرخانه معرفی خواهیم کرد.
بادآوری می‌شود، این نشست به پیشنهاد و با پیگیری شورای شهر برازجان در بانک کتاب بوشهر (کافه کتاب) و به میزبانی حسین آذربان و احمد فکراندیش برگزار شد.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، کتاب ، برازجان
نام:
ایمیل:
* نظر: