bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
یک غافلگیری دیگر از سوی دولت؛
رئیس‌جمهور پس از استعفای سه وزیر فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و جوانان و ورزش و مطرح شدن گمانه زنی‌های متعدد و کش قوس‌های فراوان، روز گذشته در نامه‌‌ای سه وزیر پیشنهادی به مجلس برای تصدی وزارتخانه‌های نام برده را به...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
رئیس‌جمهور پس از استعفای سه وزیر فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و جوانان و ورزش و مطرح شدن گمانه زنی‌های متعدد و کش قوس‌های فراوان، روز گذشته در نامه‌‌ای سه وزیر پیشنهادی به مجلس برای تصدی وزارتخانه‌های نام برده را به ترتیب آقایان سید‌رضا صالحی امیری، فخرالدین احمدی دانش ‏‏‏آشتیانی و مسعود سلطانی‌فر معرفی کرد.
 این اتفاق با یک غافلگیری همراه بود، چراکه‌ پیش از این، رسانه‌ها از معرفی محمد‌علی نجفی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش خبر می‌دادند و او را گزینه نهایی رئیس‌جمهری برای تصددی این وزراتخانه می‌دانستد.

 این داستان تا آنجا پیشرفت که کنشگران و اهالی آموزش و پرورش نیز از معرفی نجفی استقبال کردند اما روز گذشته از نامه رئیس‌جمهور به یک‌باره نام دانش آشتیانی بیرون آمد. مساله‌ای که حتی جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی را تحت‌الشعاع خود قرار داد تا نمایندگان با تردید از شایعه و یا واقعیت تغییر ناگهانی سخن بگویند. در نهایت سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، از برگزاری نشست فوق‌العاده فراکسیون امید در ساعت 30/6 دقیقه صبح با حضور محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در این نشست در مورد ترمیم و تغییر و تحولات وزرا و لزوم هماهنگی بین فراکسیون امید مجلس و دولت برای انتخاب سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوعاتی مطرح شد. در همین راستا دولت نیز بر این موضوع تاکید کرد که در انتخاب سه وزیر پیشنهادی به‌نظر نمایندگان مجلس توجه می‌کند. تا ساعت 7:30 صبح  نیز قرار بود نجفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود اما این چنین نشد.

بهرام پارسایی که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، با گلایه از این تغییر نگهانی تصمیم دولت، تصریح کرد: این‌که ظرف مدت کمی گزینه پیشنهادی دولت عوض شده موضوعی است که سخنگوی دولت باید درباره‌ آن صحبت کند.
در همین حال یک منبع آگاه که نمی‌خواست نامش فاش شود در گفت‌‌وگو با رسانه‌ها پیرامون تغییر ناگهانی در اسامی سه وزیر پیشنهادی، گفت: تا آخرین دقایق که آقایان نوبخت و امیری در فراکسیون امید حضور داشتند نجفی به‌عنوان نامزد وزارت آموزش و پرورش معرفی شد اما وی شخصا در دقیقه 90 انصراف داده است و بر همین اساس فخرالدین احمدی دانش آشتیانی جایگزین نجفی می‌شود. مساله‌ای که نمی‌شود به‌راحتی آن را پذیرفت و یا رد کرد.

پارسایی اما در این مورد انصراف دقیقه نودی می‌گوید؛ برداشت من این است که دلیل تغییر گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش انصراف آقای نجفی نبوده و بعید است که ایشان به خواست فرهنگیان جواب رد داده باشد .
او تاکید کرد که اگر برای معرفی آقای نجفی فشاری از بیرون وجود داشته یا هر عامل دیگری باعث تغییر این گزینه شده، موضوعی است که نمی‌توان درباره‌ آن قضاوت کرد و دوستان و دولت باید بی‌پرده دلیل آن را اعلام کنند.
محمدعلی نجفی خود روایتی دیگر از علت معرفی‌ نشدنش به مجلس شورای اسلامی جهت وزارت آموزش و پرورش دارد.
مشاور رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با رسانه‌ها، به‌صورت تلویحی انصراف خود از تصدی پست پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و درباره علت انصراف خود، گفت: نه انصراف من و نه عقب‌نشینی آقای روحانی در کار بوده است.
نجفی با اشاره به رایزنی‌های گذشته، تصریح کرد: از ابتدا گفتم تلاش می‌کنیم آقای دانش را راضی کنیم و اگر نشد بنده سنگر را خالی نمی‌گذارم که خوشبختانه در آخرین دقایق ایشان را قانع کردیم.

وی درباره گزینه نهایی وزارت آموزش و پرورش، افزود: دانش آشتیانی را فردی کاردان و صاحب‌نظر می‌دانم و برای کمک به موفقیت وی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.
گفتنی است سه وزیر پیشنهادی گزینه‌های هستند که حسن روحانی پیش از این هم برای تصددی پست وزارت به مجلس معرفی کرده بود.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که اکنون به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است، در مجلس نهم پس از استیضاح رضا فرجی دانا، به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس نهم معرفی شد اما نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز از افراد پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه دولت یازدهم بود که پس از آن‌که نتوانست برای تصدی در وزارتخانه ورزش و جوانان رای نمایندگان را کسب کند در بهمن 92 به‌دنبال استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی حکمی از ورحانی به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب شد.
برچسب ها: سیاسی ، وزیر ، ارشاد ، ورزش
نام:
ایمیل:
* نظر: