bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵
دولت در سیاست‌های کلی و ابلاغی خود در شش ماه مانده به پایان کار، مامورییت بسیار سنگینی دارد، ماموریتی که با تغییر وزرا شروع شد و اینکه آیا شیخ حسن روحانی می‌تواند در این ماموریت مهم موفق شود...
کریم جعفری:
دولت در سیاست‌های کلی و ابلاغی خود در شش ماه مانده به پایان کار، مامورییت بسیار سنگینی دارد، ماموریتی که با تغییر وزرا شروع شد و اینکه آیا شیخ حسن روحانی می‌تواند در این ماموریت مهم موفق شود، خود سوالی است که پاسخ دادن به آن در شرایط فعلی آسان نیست و مرتبط با شرایط دولت، وضعیت کلی کشور و بین‌المللی است. 
با این حال، ماموریت سخت دولت تدبیر و امید در شرایط فعلی، راضی نگه‌داشتن مردم به دستاوردهای خارجی و همچنین گسترده‌تر کردن میزان مشارکت مردم در ساختار توسعه‌ای کشور است. با این حال، باید دید که در این مسیر دولت با چه موانعی روبه‌رو است و چگونه می‌شود به حسن روحانی کمک کرد. در این مسیر چند واقعیت مهم وجود دارد:
دولت یکدست نیست؛ این را از همان روزهای اول هم می‌شد به‌خوبی ملاحظه کرد. با این حال آنچه مبرهن است آقای روحانی حتی تلاش نکرد به سمت یکدست کردن دولت پیش برود. این نقد را البته در بیشتر ساختارهای دولت در وزارتخانه‌های مختلف دید. این عدم یکدستی باعث شده تا چرخ دولت آنگونه که باید و شاید نچرخد، دولت در برخی از موارد دچار گیرهای مهمی شود که تنها خود رئیس دولت برخی مواقع باید برای خارج کردن آن از گیرها وارد عمل شود.
هنوز دولت به داخل نپرداخته است؛ دولت تا این لحظه بیشتر سرگرم مسائل سیاست خارجی بوده است، بر آن بوده تا از خارج به داخل کشور نگاه کند، بسیاری از مخالفان دولت که در واقع جریانی منفعت‌طلب و فرصت‌طلب هستند تلاش می‌کنند بر این نقطه دست گذاشته و همه راهبرد خود را بر همین نقطه استوار کرده و عملا نقطه‌عزیمت آنها از همین مشکل نشات می‌گیرد. به‌زبان دیگر، تا زمانی که دولت نخواهد به داخل بپردازد، نمی‌تواند خروجی خوبی بگیرد. تغییر سه وزیری که با بخش بزرگی از جامعه در ارتباط هستند شاید به‌نوعی سیاست نگاه به داخل کشور را بتوان از این بعد تفسیر کرد.
اقتصاد همچنان نگران؛ با وجود آنکه وزیر اقتصاد و دارائی یکی از موفق‌ترین وزرای کابینه است و موفق شده تا نرخ تورم 44درصدی را تک‌رقمی کند، اما هنوز هم اقتصاد آسیب‌دیده ایران ناشی از بی‌برنامگی و ضعف مدیریت‌ در دولت‌های نهم و دهم آن اندازه از زیر بار مشکلات کمر راست نکرده که بخواهد با قدرت مسیر را ادامه دهد. رکود حاکم بر کشور با قبض‌هایی که آقای نوبخت به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین نگاه لیبرالی حاکم بر تفکر برخی وزرا وجود دارد، بدون‌َشک تداوم خواهد یافت و اگر راه درمانی برای آن پیدا نشود، در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.
ضرورت تغییر بیشتر؛ آقای روحانی اگر می‌خواهد در فرصت شش ماهه آینده کار جدی کند، باید نشاط را به جامعه برگرداند، این نشاط می‌تواند شامل ابعاد بسیار متعددی باشد. تکبر، خودخواهی، غرور و هیچ‌انگاری مردم در نگاه و تفکر دولتمردان باید زدوده شود و این نگاهی صحیح‌تر، شامل ادای دین کردن به مردم جای آنها را بگیرد. آنچه مشخص است در شش ماه آینده دولت تحت فشارهای بیشتری قرار خواهد گرفت، دولت باید دوستانش را بیشتر کند و به خوبی بازی دشمنان را خوانده و نسبت به خنثی کردن آن اقدام کرده و در این مسیر نیاز به مشاوران بسیار امین‌تری دارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: