bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵
در نامه‌ای اعتراضی نسبت به پیگیری نشدن مطالباتشان؛
روز گذشته جمعی از نخلداران دشتستانی با مراجعه به روزنامه بامداد جنوب، متن بیانیه‌ای را در اختیار این روزنامه قرار دادند که در آن اعتراض خود را نسبت به پرداخت نشدن حق بیمه سال گذشته خود بیان کرده بودند.
بامدادجنوب- ابوذر راستین:
روز گذشته جمعی از نخلداران دشتستانی با مراجعه به روزنامه بامداد جنوب، متن بیانیه‌ای را در اختیار این روزنامه قرار دادند که در آن اعتراض خود را نسبت به پرداخت نشدن حق بیمه سال گذشته خود بیان کرده بودند. بامداد جنوب، پیش از این در چندین گزارش به مساله بیمه کشاورزان خسارت‌دیده پرداخته بود که در آن گزارش‌ها مسوولان ارشد استان و رئیس جهاد کشاورزی، قول‌های مساعدی را برای پیگیری مطالبات خسارت‌دیدگان داده بودند اما هم‌اکنون پس از گذشت حدود یک سال از آن حادثه، زمانی که پای درد دل نخلداران زحمتکش می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که تمام وعده‌های این مسوولان سرابی بیش نبوده است.

آنها در بیانیه خود که در ادامه به‌صورت کامل آمده است، از حق طبیعی خود سخن گفته‌اند و وعده‌های استاندار و دیگر مسوولان را مطالبه می‌کنند. وعد‌هایی که با دادنشان گاه کشاورزان را امیدوار و گاه آنها را از دریافت حقشان ناامید کرده‌اند. 
در این بیانیه آمده است: «در تعریف بیمه محصولات کشاورزی آورده‌اند که جهت کاهش ریسک تولیدات کشاورزی و ایجاد زمینه مناسب و مطمئن سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات و محصولات کشاورزی به‌عنوان اساس و بنیان امنیت غذائی، دولت متعهد می‌شود همگام با سرمایه‌گذاری زحمتکشان عرصه تولید، قراردادی حقوقی که شرح و عنوان آن کاملا مشخص و مکتوب است تحت عنوان بیمه محصولات کشاورزی منعقد کرده و چنانچه خسارتی حاصل شود بیمه‌گر موظف به جبران خواهد بود. 

در زمینه حمایت از محصولات کشاورزی، صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی که زیرمجموعه‌ای از جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی است، تعهداتی را در قبال تولیدکنندگان می‌پذیرند. حادثه طوفان، تگرگ و باران شدید نوزدهم شهریورماه سال 94 را همه و علی‌الخصوص نخلداران بخش آبپخش به‌خوبی به یاد دارند. در حالی که نخلداران خود را آماده می‌کردند تا حاصل دسترنج یک‌سال خود را درو کنند، دست غارتگر طوفان و باران از آستین طبیعت برآمده و قسمت زیادی از محصول را از بین برد تا بار دیگر شاهد ناکامی نخلداران باشیم. میزان خسارت وارده که از سوی تیم اعزامی از استان برآورد شد، حدود 70 درصد بود. همچنین صدها اصله نخل دچار قطعی کامل و نابودی شد و هزاران نخل نیز دچار خسارت جدی در قسمت تاج درخت و شاخ و برگ شد. گزارشگیری چندین روز به طول انجامید تا به ‌قول خودشان بتوانند به‌خوبی به مقامات بالاتر گزارش کرده و خسارت وارده را جبران کنند. هر چند که انتظار می‌رفت آقای سالاری به‌عنوان نماینده دولت در استان با حضور در بین نخلداران باعث دلجویی از آنها می‌شد اما حیف که ایشان ظاهرا وقت این کار را نداشتند یا برایشان چندان مهم نبود. ای کاش حداقل آقای فرماندار به خود این زحمت را می‌دادند که ظاهرا برای ایشان هم مهم نبوده است.

از این موضوع بگذریم، چراکه نخلداران همواره ثابت کرده‌اند که صبور هستند و می‌توانند بی‌واسطه و بدون کمک این یا آن مسوول، زندگی سخت و طاقت‌فرسای خود را اداره کنند؛ به‌راستی پناهگاه آنان همان خداست و بس.
اما اکنون بیش از یک سال از آن حادثه می‌گذرد و هنوز کشاورزان نتوانسته‌اند به حق خود که همان دریافت خسارت از صندوق بیمه است، دست یابند. ای کاش آقای سالاری به خود زحمت می‌داد و موضوع پرداخت خسارت را از وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مربوط پیگیری می‌کرد. ای کاش در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی است مقداری هم به کشاورزان و نخلداران توجه می‌شد که قطعا این توجه می‌توانست در تولید پایدار نقش سازنده داشته باشد.

موضوع پرداخت خسارت از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی به نخلداران به‌خاطر خسارت 70 درصدی سال گذشته که در اثر طوفان، تگرگ و باران اتفاق افتاد و بارها از سوی شوراهای شهر و روستا و نمایندگان نخلداران و کشاورزان به طرق مختلف و از مبادی متعدد پیگیری شده است، مطلع شدیم که به‌تازگی بانک کشاورزی اقدام به استرداد مبلغی که برابر با میزان پرداخت حق بیمه سهم بیمه‌گر سال 94 است به کشاورزان پرداخت کرده است.
 پیگیری‌هایی در این زمینه به‌عمل آمد ولی راه به جائی نبرد و حتی مسوولان جهاد کشاورزی نیز در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. چرا در استان کسی پاسخگوی این قشر زحمتکش و بی‌ادعا نیست آیا غیر از این است که حدود شش میلیون اصله نخل و بالغ بر 170 هزار تن محصول خرما بار سنگین اشتغال قشر عظیمی از مردم این دیار را به دوش گرفته است مگر پرداخت میزان خسارت بر اساس قرارداد منعقده مابین بیمه‌گزار و صندوق بیمه‌هاست، از محصولات کشاورزی کار سخت و غیر ممکنی است. هر روز شاهد تبلیغات گسترده در زمینه پرورش ماهی در قفس و طرح بندر آزاد تجاری و غیره هستیم که حتی این ادعاهای تبلیغاتی هم راه به جایی نبرده است...» 

ای کاش مسوولان استان به داشته‌های مردم که سالیان سال طی زحمات فراوان به‌دست آورده‌اند، توجه می‌کردند و از این اشتغال پویا و پایدار حمایت می‌کردند. اشتغال پایدار در حوزه نخلداری برای دولت دارای کمترین هزینه است که متاسفانه همان حداقل حمایت‌ها هم دیده نمی‌شوند. متاسفانه هیچ‌گونه اقدام که جنبه حمایتی داشته باشد، وجود ندارد. هرچند که تا پایان عمر این دولت و سکانداری سالاری زمان چندانی باقی ‌نماینده است اما همین فرصت اندک نیز بایستی غنیمت شمرده شود و گامی اساسی جهت پرداخت خسارت واقعی به نخلداران، پیگیری و محقق شود. به امید آن روز که شایسته سالاری بر حوزه مدیریت استان حاکم شود و در حوزه کشاورزی نیز شاهد تحول مناسب و همزمان با سایر نقاط کشور عزیزمان باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: