bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵
با توجه به اوضاع میدانی سوریه و اوضاع سیاسی لبنان؛
شاید 5 سال پیش که برخی قدرت‌های جهانی و در کنار آنها کشورهای مرتجع و سرسپرده منطقه خواستار آغاز طرح خود برای از میان برداشتن هسته اصلی محور مقاومت یعنی سوریه بودند کسی گمان نمی‌کرد که اسد و متحدانش بیش از چند ماه دوام بیاورند.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی:
 شاید 5 سال پیش که برخی قدرت‌های جهانی و در کنار آنها کشورهای مرتجع و سرسپرده منطقه خواستار آغاز طرح خود برای از میان برداشتن هسته اصلی محور مقاومت یعنی سوریه بودند کسی گمان نمی‌کرد که اسد و متحدانش بیش از چند ماه دوام بیاورند.
بسیاری از کارشناسان آن زمان معتقد بودند با توجه به هم مرز نبودن سوریه با ایران به‌عنوان متحد اصلی خود و همچنین محاصره شدن دمشق توسط کشورهای متخاصم، دیری نخواهد پایید که اسد از قدرت ساقط شده و تروریست‌های میانه‌رو(!) حکومت را در دست بگیرند.

توطئه‌هایی که با مقاومت محور مقاومت از میان رفت
پروژه عظیم براندازی و شکستن محور مقاومت از درون که با حمله همه‌جانبه و توطئه علیه دولت قانونی بشار اسد شروع شد در روی کاغذ توسط طراحانش بدون نقص و عالی به‌نظر می‌رسید، مساله‌ای که هدفه نهاییش تضعیف ایران و به‌دنبال آن مقاومت بود اما حالا با گذشت 5 سال از شروع بحران‌آفرینی غرب و متحدین منطقه‌ایش نه تنها ارتش از فاز دفاعی خارج شده بلکه در حال غلبه بر مسلحین در نقاط حساس کشور بوده و کار تروریست‌ها تا جایی گرده خورده است که تا ماه دیگر احتمالا کل پایتخت پاکسازی شود.
حالا همه شاهد آن هستند که دو موضوع مهم برای کشورهای متحد شامل ایران، سوریه، روسیه و لبنان در حال بسته شدن است و این‌بار گویا رخدادها به سود ایران، حزب‌الله، روسیه و سوریه حرکت می‌کند.
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند اگر پیش از 8 نوامبر مساله انتخابات ریاست جمهوری لبنان و پیش از پایان ماه آینده میلادی نیز سرنوشت حلب مشخص شود، بشار اسد رئیس جمهور سوریه موفق خواهد شد در سمَت خود باقی بماند. در این صورت میشل عون، رئیس جریان تغییر و اصلاح لبنان به آرزوی خود در ریاست جمهوری خواهد رسید. در نتیجه همه رخدادهای منطقه با نظارت روسیه به سود محور ایران، سوریه و حزب‌الله تغییر خواهد کرد. 
سید‌حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنان اخیر درباره پیروزی سخن گفت و تاکید کرد که یک طرح دیگر شکست خورده و این جنبش به پیروزی واقعی چشم دوخته است. این پیروزی واقعی در واقع همان ماندن اسد در قدرت و پیروز شدن عون است. 
این اظهارات نصرالله کاملا با اظهارات «ریچارد مورفی» سفیر پیشین امریکا در سوریه مطابقت دارد. وی اذعان کرد که اسد در حال کناره‌گیری از قدرت نیست و واشنگتن نیز موضع خود را در قبال وی تغییر داده است به همین دلیل باید مذاکراتی آغاز شود که برآیند آن پذیرش اسد در سمت رئیس‌جمهور قانونی سوریه باشد.

متحدین به دنبال زدن ضربه نهایی بر پیکره تروریست
حالا که پرونده‌های منطقه‌ای یکی پس از دیگری به سود متحدین در حال روی دادن است چه بهتر که بحران در حلب به پااین برسد، زیرا هر که شهر حلب را در اختیار داشته باشد عملا بحران را به سود خود به پایان رسانده است. در همین حال صحبت‌های طرف‌های تاثیرگذار در جنگ سوریه نیز حکایت از آن دارد که بشار اسد به‌عنوان قدرت مشروع سیاسی و نظامی در این کشور پذیرفته شده است.
در همین حال که جنگ نهایی برای حلب نزدیک به‌نظر می‌رسد، سخنگوی رسمی کرملین نیز تاکید کرد که هدف از مداخله نظامی روسیه در سوریه آزادسازی این کشور از دست تروریست‌ها و باقی ماندن اسد در قدرت است نشانی دیگر از تغییر رویه روسیه در رابطه با بحران سوریه. علاوه بر این سفر وزیر خارجه چک به سوریه نیز از گشایش در روابط غرب با سوریه حکایت دارد، مساله‌ای که با موافقت اتحادیه اروپا شکل گرفت. 
در میان کشورهای عربی نیز، رأی دادن قاهره به سود طرح روسیه در شورای امنیت و اعلام نیمه رسمی سفر «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به مصر و دیدار با مقامات امنیتی قاهره نیز تحولی دیگر در این زمینه بود. در کنار وجود این فضاهای مثبت، ارتش سوریه نیز به همراه حزب‌الله تجهیزات نظامی زیادی به جبهه حلب اعزام کرده است. 
در جبهه مقابل نیز هیچ چیز برای امریکایی‌ها و متحدان چند دسته‌اش بر وفق مراد نبوده و هر کس ساز خود را می‌زند، در این میان ایالات متحده نیز ساز خود را زده و با این اقدام قصد دارد مانع از همگرایی هر چه بیشتر روسیه و ترکیه شود و این‌که با این کار گمان می‌کند روسیه به آسانی نخواهد توانست نقشه‌های خود را پیش ببرد. 

لبنان؛ همان چیزی که مقاومت می‌‌خواست
لبنان همیشه به کشوری شهرت داشته که ثبات سیاسی بر او حرام گشته و جنگ داخلی با سیاست این کشور عجین شده است.
چندین سال بود که بیروت با خلا قدرت روبه‌رو شده و بنا به اختلافات موجود هیچ‌کس به کاخ ریاست جمهوری راه پیدا نمی‌کرد. در این میان فضای سیاسی دو قطبی حاکم تنها شامل گروه 14 مارس (هم پیمان غرب) و گروه 8 مارس(هم پیمان محور مقاومت) می‌شد و به‌دلیل تعداد نفرات حاضر در مجلس از این دو طیف هیچ‌گاه این دو گروه نتوانستند با غلبه بر یکدیگر نفرات خود را راهی کاخ ریاست جمهوری کنند.
اما حالا و با تغییر یافتن موازنه قوا به سود مقاومت گروه 14 مارس به رهبری سعد حریری که وابستگی شدیدی نیز به عربستان دارد مجبور به پذیرش نماینده محور مقاومت شده و دقیقا بهترین سناریو ممکن را برای متحدین در منطقه رقم زد.
با این حال اعلام حمایت سعد حریری از میشل عون  به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری لبنان نشان از انشقاق، سردرگمی و شکست خوردن غرب و متحدینش در پرونده‌های منطقه‌ای دارد. بی‌شک همه می‌دانند ریاست جمهوری میشل عون یعنی نفوذ بیشتر ایران و متحدانش. 

در این میان شاید برخی طرف‌های شکست خورده مانند غربی‌ها تلاش کنند تا لااقل در لبنان دست بالاتری داشته و عون را از رسیدن به ریاست جمهوری منع کنند ولی اوضاع سیاسی نشان از آن دارد که پرونده لبنان بسته شده و دیگر میشل عون همراه محور مقاومت قطعا راهی کاخ ریاست جمهوری خواهد شد. در این میان اتحادیه اروپا اما درباره انتخاب عون موضع خاصی اتخاذ نکرده است و برخی از منابع نزدیک به آن می‌گویند که این اتحادیه فقط به فکر برون رفت از خلا ریاست جمهوری است و در حال حاضر امنیت، ثبات و بررسی موضوع آوارگان اولویت دارد، زیرا نمی‌خواهند دوباره شاهد هجوم آوارگان به مرزهایشان باشند.
حالا همه منتظر هستند تا ببینند اوضاع در سوریه و لبنان چگونه به پیش خواهد رفت و کی و چگونه جنگی که دست کمی از جنگ جهانی نداشته، قدرت‌های پیروز خود را خواهد شناخت. قطعا برای دانستن این مساله زمان زیادی نباید منتظر ماند و به‌زودی شاهد رقم خوردن تاریخی نوین در منطقه خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: