bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵
سریالی که در فارس ساخته می‌شود؛
بوشهر همواره در تاریخ ایران می‌درخشد. این آب و خاک از دیرباز به‌دلیل داشته‌ها و ثروت‌های طبیعی و فرهنگی خود منظور همگان بوده است. این دیار که بر کرانه خلیج همیشه پارس خوش نشسته و در دامن خود نخلستان‌های سرسبز و برافراشته را پرورش داده است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
بوشهر همواره در تاریخ ایران می‌درخشد. این آب و خاک از دیرباز به‌دلیل داشته‌ها و ثروت‌های طبیعی و فرهنگی خود منظور همگان بوده است. این دیار که بر کرانه خلیج همیشه پارس خوش نشسته و در دامن خود نخلستان‌های سرسبز و برافراشته را پرورش داده است، مهد دلیران و نام‌آورانی است که نام و نقش آنها هیچ‌گاه از تاریخ پاک نمی‌شود. هرچند انتظار می‌رود برای معرفی چهره‌های فرهنگی و سیاسی و نقش بوشهر در رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کشور باید گام‌های استوارتری برداشته شود اما همین حرکت‌های کند و گاه خوبی که در این مسیر برداشته می‌شود نیز حائز اهمیت است، به‌عنوان نمونه، همین دانشنامه بوشهر که به همت حوزه هنری در حال تدوین و نگارش است و تاکنون بیش از شصت و اندی جلد آن به چاپ رسیده است، کاری قابل توجه است و می‌طلبد نگارش این دانشنامه با جدیت و آگاهی دنبال شود و با نظارت صاحب‌نظران از ورود تحریف به تاریخ این استان جلوگیری به‌عمل آید، چراکه بعدها می‌توان بر اساس همین کتاب‌هایی که در قالب دانشنامه بوشهر چاپ می‌شوند، فیلم یا تئاتر تولید کرد یا کمی فراتر برویم و به کمک آن، تاریخ این استان را با بهره‌گیری از هنر نقالی برای دیگر مردمان روایت کنیم. 

همان‌گونه که اطلاع دارید، این اقلیم زرخیز و چهره‌های برجسته سیاسی و فرهنگی آن، نقش غیرقابل انکاری را در سرنوشت ایران داشته و دارد. مردمان بوشهر در سال‌های نخستین جنگ‌جهانی اول با رهبری دلیران تنگستانی، دشتستانی و دشتی توانستند دست استعمار پیر را از خاک زرخیر کشور برای مدتی کوتاه کنند. بدون شک رشادت‌های مجاهدانی نظیر خالوحسین بردخونی، رئیس عبدالحسین دشتی، سید عبدالحسین لاری، سید مرتضی مجتهداهرمی، سیدعبدالله بلادی بوشهری، شیخ محمدجعفر محلاتی، شیخ محمدحسین برازجانی، شیخ‌حسین‌خان رئیسعلی دلواری چاهکوتاهی، زایرخضرخان اهرمی، غضنفرالسلطنه برازجانی، باقرخان و احمدخان تنگستانی، ناصر دیوان و محمدرضا کازرونی، اسماعیل‌خان صوله‌الدوله قشقایی، رئیس‌غلامحسین رزمی، احمد‌خان اخگر و... در نبرد با انگلیسی‌ها هیچ‌گاه از خاطر مردمان این زادبوم زدوده نمی‌شود. هفته پیش خبر ساخت فیلمی در مورد قیام مردم بوشهر و شخصیت آیت‌الله سید عبدالحسین لاری منتشر شد نام این فیلم «هنگام بیداری» است و به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد تولید می‌شود.
شوربختانه این‌گونه فیلم‌ها که در مورد شخصیت‌ها یا رویدادهای تاریخی، سیاسی و دینی در کشور تولید می‌شوند، در قصه اصلی آن تحریف به‌شکل بارزی دیده می‌شود و گاه این اعمال سلیقه‌ها و تحریف‌ها به اندازه‌های واضح و آشکار است که مخاطبان را نسبت به تماشای آن بی‌میل می‌کند. بدون شک این‌گونه فیلم‌ها نقش موثری در آگاهی‌بخشی به نسل جوان و نسلی که آن دوره تاریخی را لمس نکرده و تنها اطلاعات آنها از آن وقایع و شخصیت‌های برجسته تاریخی بر اساس آثار مکتوب یا روایات شفاهی است، ایفا می‌کند. بنابراین باید برای تولید این‌گونه آثار هنری با وسواس و دقت نظر پیش برویم. حال باید دید سیروس مقدم برای روایت جنبش تاریخی مردم بوشهر و شخصیت آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری از چه منابعی بهره می‌برد و تا چه میزان به واقعیت وفادار می‌ماند. وی که یکی از کارگردانان مطرح و خوشنام کشور است، در جریان پیش‌تولید سریال الف ویژه «هنگام بیداری» به جهرم و سیراف سفر کرده است. 

وی در این باره می‌گوید: این سریال ماجراهای اواخر دوره قاجار و وقایع جنگ جهانی اول را در خطه جنوب ایران به رهبری آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری روایت می‌کند.
سیروس مقدم در ادامه با بیان این‌که بخشی از داستان این سریال به زندگی آیت‌الله لاری ارتباط پیدا کرده و واقع شدن شش سال پایانی عمر وی در جهرم، سبب شد تا با سفر به این شهرستان به تحقیق و بررسی فعالیت‌های مبارزاتی و دینی این مرجع عالیقدر جهان اسلام بپردازیم، افزود: در حال حاضر پیش‌تولید این سریال آغاز شده و مشغول بازبینی لوکیشن‌ها و انتخاب عوامل هستیم.
کارگردان سریال «نرگس» همچنین در سفر به بندر باستانی سیراف از قلعه نصوری، سازه‌های آبی دره لیر و اسکله بازدید کرد که موسسه سیراف پارس و پایگاه میراث فرهنگی سیراف در رابطه با قلعه و تاریخ سیراف اطلاعاتی را در اختیار وی قرار دادند.
حال باید دید که مقدم در این سریال 40 قسمتی چگونه این قیام تاریخی و مبارزان بوشهری را در قاب جادویی به تصویر می‌کشد، بدون شک این کارگردان نام‌آشنا از اهمیت این موضوع باخبر است و می‌داند که به‌تصویر کشیدن رویدادهای تاریخی باید بر اساس واقعیات و مستندات باشد و تنها نباید بر شنیده‌ها اکتفا کند. این‌که امروزه فارسی‌ها بخواهند این قیام را نشأت گرفته از منطقه خود بدانند، تحریفی بیش نیست، چراکه منابع و مستندات معتبر تاریخی در این زمینه به نقش موثر و غیرقابل انکار مبارزان نام برده شده در بالا و همچنین علمای بزرگ بوشهری و... تاکید دارند. امیدوار هستیم که نقش بسزای این مجاهدان در این فیلم نادیده گرفته نشود.
یادآوری می‌شود، سریال «هنگام بیداری» به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید ساخته می‌شود و فرشاد گلسفیدی نیز (مدیر فیلمبرداری) و مجید اسکندری نیز (طراح گریم) در این سریال حضور دارند.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، فیلم ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: