bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
بوشهری‌ها همچنان سوخته تاخیر پروازها؛
پروازها هنوز هم به بوشهر نمی‌رسند و این علامت سوال جدی را در برابر مردم استان شکل داده است. بامداد جنوب در طول ماه‌های گذشته بر اساس وظایف تعریف شده رسانه‌ای اقدام به تهیه گزارش‌های متعددی در این زمینه کرد و ...
بامداد جنوب: پروازها هنوز هم به بوشهر نمی‌رسند و این علامت سوال جدی را در برابر مردم استان شکل داده است. بامداد جنوب در طول ماه‌های گذشته بر اساس وظایف تعریف شده رسانه‌ای اقدام به تهیه گزارش‌های متعددی در این زمینه کرد و حتی از مسوولان امر هم پرسید که چرا پروازها در هوای برفی و یخبندان اردبیل، تبریز و ارومیه بر زمین می‌نشیند اما در بوشهر چنین اتفاقی روی نمی‌دهد.
تاخیر در پروازها و تغییر مسیر آنها ضررهای سنگینی را متوجه مردم استان کرده است. متاسفانه بُعد مسافت از پایتخت باعث شده تا شهروندان بوشهری‌ چاره‌ای جز استفاده از هواپیما برای رسیدن به تهران و پیشبرد امور خود نداشته باشند، بوشهری‌هایی که عموما یا بیمار دارند یا به‌دلیل شغل‌شان که تجارت است، باید از هواپیما برای رسیدن به مرکز تجاری و سیاسی کشور استفاده کنند. با این حال، بوشهری‌ها همچنان در حال ضرر و زیان از این مساله هستند و سکوت مسوولان استانی و کشوری در قبال این پیشامدها هم بسیار تعجب‌برانگیز است.

فرودگاه بوشهر که عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد از فرودگاه‌های قدیمی و راهبردی کشور در ساحل خلیج‌فارس محسوب شده و بوشهر هم به‌عنوان یک مرکز استان لیاقت آن را دارد که از پروازهای بهتری استفاده کند. در حالی که پروازها به مرکز استان همیشه با تاخیرهای چند ساعته و با لغو پرواز مواجه می‌شود، در جنوب استان فرودگاه عسلویه بدون هیچ تاخیر و یا لغو پروازی به صورت روتین پروازهایش انجام می‌شود، چراکه اینجا مساله نفت در میان است و همه چیز صاحب دارد. با این حال، در طول سال جاری میزان تاخیر در پروازها و حتی بازگشت آنها به‌گونه‌ای بوده که از حساب خارج شده و با کمال تاسف کسی هم به بوشهری‌ها پاسخگو نبوده است.
در این میان شاید بهانه‌هایی مانند تحریم‌های بین‌المللی علیه هواپیمایی کشور دیگر بهانه‌ای نخ‌نما شده که نمی‌توان آن را برای مردم بهانه کرد. اگر هواپیما نیست و خراب است و مشکل وجود دارد، لطفا پروازی نگذارید که مسافران پس از 12 ساعت سردرگمی مجبور به پس دادن بلیط خود شده و چیزی دستشان را نگیرد. به‌عنوان مثال روز گذشته حتی روزنامه بامداد جنوب روز گذشته به جای توزیع در بوشهر راهی شیراز شد تا مخاطبان ما از مطالعه روزنامه محروم باشند. 

از سوی دیگر در حالی که مسوولان فرودگاه بوشهر دو سال پیش از نصب دستگاه کم ناوبری خبر داده بودند، ولی لغو پروازها علامت سوال جدی درباره فعالیت و کارایی آن به وجود آورده است. پرواز روز گذشته تهران- بوشهر به‌دلیل مه شدید و کاهش دید ناگزیر شد در شیراز به زمین بنشیند و پس از بهبود شرایط جوی، مسافرانش را راهی بوشهر کند. متعاقب آن، پرواز بوشهر- تهران با همین هواپیما نیز به‌دلیل تاخیر پیش آمده لغو گردید. در مهرماه نیز به‌دلیل ریزگردها، پروازهای فرودگاه بوشهر لغو یا دچار تاخیر شد. این در شرایطی است که از دو سال پیش مسوولان فرودگاه بوشهر خبر از نصب دستگاه کمک ناوبری موسوم به ILS داده بودند که هدف اصلی آن جلوگیری از لغو پروازها در شرایط نامساعد جوی می‌باشد.

در خصوص ابهام پیش آمده پیرامون کارایی و فعالیت این دستگاه به سراغ مدیرکل فرودگاه‌های استان رفتیم که وی با تاکید بر نصب و فعال بودن این دستگاه، ابراز داشت: دستگاه موجود قابلیت فرود هواپیما با 800 متر دید را دارد، درحالی که مه گرفتگی امروز، میزان دید در فرودگاه بوشهر را به 300 متر رساند. به گزارش پایگاه خبری خلیج‌فارس، عباس محمدی ادامه می‌دهد: اگر همین کمی میزان دید در مهرآباد تهران هم باشد، پرواز صورت نمی‌گیرد، کما اینکه در مشهد هم سال گذشته در خبرها لغو چند پرواز ناشی از کاهش دید داشتیم، در حالی که فرودگاه این شهر دو دستگاه ILS دارد.
وی درباره سوالی مبنی بر ضرورت ارتقای کارایی دستگاه کمک ناوبری بوشهر هم معتقد است: دستگاه‌هایی که در شرایط دید بسیار پایین هم قابلیت نشستن هواپیما را فراهم می‌کنند بسیار گران بوده و نگهداری آن نیز هزینه بر و برای فرودگاه‌های تجاری مقرون به صرفه است، با این حال دستگاه موردنظر در بوشهر نیز باعث شده تا طی نیمه دوم سال که بیشترین مشکل از بابت جوی وجود دارد، فقط دو پرواز لغو شود. این اظهارات مدیرکل فرودگاه‌ها حکایت از آن دارد که دستگاه مورد نظر فعال بوده و برای فرودگاهی در مقایس بوشهر کفایت می‌کند، هرچند این علامت سوال باقیست که هزینه‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های مسافران در جریان لغو پروازها بر عهده کیست؟

به هرحال مسافران بوشهری جدا از تاخیرهای پرواز به‌ویژه در فرودگاه مهرآباد، اکنون با دستگاهی برای کمک ناوبری هواپیما مواجه‌اند که برای نشست و برخاست هواپیما محدودیت‌های فنی دارد. طبق بررسی‌های موجود، میزان دید در بوشهر در زمان مه گرفتگی سالیان اخیر، بین 200 تا 900 متر متغیر بوده است که با این حساب، دستگاه کمک ناوبری موجود در فرودگاه با شرط دید بالاتر از 800 متر، محدودیت‌های فنی در اغلب موقعیت‌های جوی نامساعد خواهد داشت و شاید نتواند انتظارات حداکثری را از کارایی آن برآورده سازد.

نام:
ایمیل:
* نظر: