bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
حضور رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی؛
جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ورزش، آموزش و پرورش و ارشاد، فردا (سه‌شنبه) ساعت 8 صبح بر اساس حروف الفبا و به ترتیب از وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان برگزار می‌شود.
جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ورزش، آموزش و پرورش و ارشاد، فردا (سه‌شنبه) ساعت 8 صبح بر اساس حروف الفبا و به ترتیب از وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان برگزار می‌شود. طبق آیین‌نامه، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف در مورد عملکرد و برنامه‌های هر یک از وزرای پیشنهادی هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه سخنرانی خواهند کرد. رئیس‌جمهور نیز در این جلسه حاضر می‌شود و به مدت یک ساعت در مورد برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی نطق می‌کند. پس از آن وزرا نیز به مدت نیم ساعت حق دفاع دارند و رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین می‌کند، می‌توانند به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ دهند.

نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از هم‌اکنون تلاش و رایزنی‌ها را آغاز کرده‌اند که هر سه وزیر پیشنهادی دولت بر مسند وزارت بنشینند.
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در این‌باره می‌گوید؛ نظر فراکسیون امید در مورد سه وزیر پیشنهادی مثبت است.
محمدرضا عارف تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی در مجلس و مجامع استانی نیز روی موضوع وزاری پیشنهادی مشغول بررسی و فعالیت هستند و ان‌شاءالله آنها نیز نظرات خود را اعلام می‌کنند.
وی در ادامه در ارتباط با برخی صحبت‌ها در مورد بی‌اطلاع بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از وضع این وزارتخانه افزود: آقای دانش آشتیانی از توانایی‌های بالایی برخوردار است و سال‌ها در آموزش و پرورش مسوولیت معلمی را بر عهده داشته و مدیر موسسه مفید نیز بوده است و سال‌ها خدمات در این عرصه انجام داده است و در وزارت علوم حضور موثری داشته است و ان‌شاالله امیدوارم با رای خوب مجلس انتخاب شود و به برخی از مطالبات به حق فرهنگیان با همکاری دولت پاسخ دهد. البته من شخصا امیدوارم هر سه وزیر روز سه‌شنبه رای مناسبی را برای وزارت کسب کنند.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز با بیان این‌که برخی از نمایندگان در مورد بعضی از وزرای پیشنهادی موضع‌گیری‌های سختی می‌کنند، گفت: من امیدوارم هر سه نفر بتوانند رای کافی را کسب کنند. هر چند که مدت زیادی تا پایان دولت باقی نمانده و تلاش این است که این پنج شش‌ماه نیز به‌خوبی پیش برود.

مسعود پزشکیان یادآور شد: اگر موضوعی در این سه وزارتخانه وجود داشت منطقی این بود که دو سال پیش اتفاق امروز رخ می‌داد، چراکه در حال حاضر فرصتی برای تغییر اساسی در این سه وزارتخانه وجود ندارد اما من امیدوارم که اینها رأی کافی را کسب کنند.
پزشکیان درباره برخی سخنان حاشیه‌ای که پیرامون سه وزیر پیشنهادی مطرح شده است، تاکید کرد: مراجع قانونی اعم از وزارت اطلاعات و قوه قضائیه نظرات خود را در خصوص این سه نفر اعلام کردند و قطعا اگر موضوعی در مورد سوابق سیاسی این افراد وجود داشت، از سوی این نهادها اعلام می‌شد اما زمانی که استعلام‌ها انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد پرداختن به برخی اتهامات با عناوین مختلف شایسته نیست.
محمود صادقی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در این‌باره تاکید کرد: :با توجه به حضور سه وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس و گفت‌وگوی آنان با نمایندگان، این سه وزیر از مجلس دهم رای اعتماد خواهند گرفت.

در همین حال سیده‌فاطمه ذوالقدر عضو هیات‌رئیسه کمیسیون فرهنگی در این باره گفت: احتمال رأی آوری وزرا بالاست بخصوص برای آقای دانش آشتیانی که مورد حمایت فرهنگیان است. به همین  جهت فکر می‌کنم اکثریت نمایندگان که خواست و رضایت جامعه فرهنگی برای آنها در اولویت است به وی رأی اعتماد دهند.
ذالقدر ادامه داد: آقای سلطانی‌فر نیز در کمیسیون فرهنگی حاضر شد و به سوالات نمایندگان راجع به برنامه‌های خود پاسخ داد و علت اصلی موفق نشدن وزیر قبلی را کمبود بودجه و اعتبارات لازم دانست. نظر ایشان بر این بود که با کمک گرفتن از بخش خصوصی همان‌گونه که این کار را در میراث فرهنگی و گردشگری انجام داده، در این وزارت خانه نیز انجام دهد و با این کار می‌شود وزارت خانه را بهتر اداره کرد. از سوی دیگر با آقای صالحی امیری هم گفت‌وگو کرده‌ایم، عمده سوالات نمایندگان در مورد برنامه‌هایش در زمینه‌های تامین خواسته و رضایت مردم و همچنین نظرات و پیشنهادهای وزیر پیشنهادی در برابر مبحث ولنگاری فرهنگی بود که تاکید وی هم بر گفتمان فرهنگی و برنامه‌ریزی فرهنگی و همچنین نظارت در حین اجرا بود.

عضو هیات‌رئیسه فراکسیون زنان همچنین درباره اولویت‌های کاری وزرای پیشنهادی نیز توضیح داد: که از وزیر ورزش و جوانان انتظار داریم توجه بیشتری به ورزش جوانان و زنان داشته باشد و تامین فضاهای ورزشی و بالا بردن سطح ورزش در همه زمینه‌ها به‌ویژه در حاشیه‌های شهرهای بزرگ و استان‌های محروم مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در اولویت خود قرار دهد. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رسیدگی به مطالبات اصحاب رسانه و قلم و همچنین تامین خواسته‌های هنرمندان مورد انتظار است. در حوزه آموزش‌وپرورش نیز خواسته‌ فرهنگیان ترمیم کابینه بود و امیدواریم که با تعامل مجلس و وزیر آموزش‌وپرورش خواسته‌ها و مطالبات فرهنگیان نیز تامین شود و درمجموع به نظر من باید خواسته‌های مردم در اولویت قرار گیرد چون این تغییر در کابینه در درجه اول به‌دلیل نارضایتی مردم و برای تامین خواسته‌های مردم بوده است.
در همین راستا اعتدالیون مجلس نیز معتقد هستند هر سه وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بالایی می‌گیرند
رسول خضری عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی که با خبرگزای ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، گفت: البته ما توقع داشتیم که دولت در این راستا بیشتر از مشورت مجلس استفاده کند، ولی در هر حال سه وزیر پیشنهادی گزینه‌های خوبی هستند و رای مجلس به آنان مثبت خواهد بود.
این نماینده مجلس، فخرالدین دانش آشتیانی را از دانش آموختگان رشته عمران و از اساتید خوب و فعال دانشگاهی دانست و تصریح کرد: اگر دانش آشتیانی بتواند از معاونان و مشاوران خوبی استفاده کند، قطعا در این وزارتخانه موفق خواهد بود، زیرا وی سابقه و تجربه موفقی در حوزه آموزش و پرورش داشته و برنامه پیشنهادی خوبی را به نمایندگان ارائه کرده است.

خضری اضافه کرد: دانش آشتیانی باید به موضوعاتی همچون پرداخت فوق‌العاده نوار مرزی فرهنگیان بپردازد، امروز بیشتر معلمان نوار مرزی از این موضوع گلایه دارند و تاکیدشان این است که این فوق‌العاده به آنان پرداخت شود، همچنین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان که از پاشنه آشیل‌های اصلی وزارت اموزش و پرورش است باید ساماندهی شود.
وی در ادامه تاکید کرد: مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز از گزینه‌های خوب برای این وزارتخانه است که اهل فن است و امیدواریم که رای لازم را کسب کند. صالحی امیری همچنین از افراد شناخته شده در کشور است که اهل فن و فردی فرهنگی است و در کتابخانه ملی موفق عمل کرده است.
اصلوگرایان مستقر در بهارستان اما نظر دیگری دارند، احمد علیرضابیگی عضو فراکسیون ولایت مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مدعی شد که فرهنگیان از معرفی آشتیانی ناراضی هستند و معتقد هستند ایشان از سوابق مدیریتی قوی در بدنه وزارت آموزش و پرورش برخوردار نیست و نمی‌تواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند بنابراین به‌نظر می‌رسد، ایشان نتواند رای اعتماد نمایندگان را جلب کند.

علیرضابیگی به اتفاقاتی که در مجلس نهم رخ داده اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که این سه وزیر نتوانستند در مجلس نهم رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند، سوالاتی در ذهن وکلای ملت وجود دارد که باید بتوانند در جلسه رای اعتماد به آنها پاسخ دهند تا نمایندگان اطمینان پیدا کنند که وزرای پیشنهادی شرایط بهتری نسبت به وزرای قبلی عزل شده دارند.
علیرضا بیگی تصریح کرد: بدنه متعهد وزارت علوم مدام با نمایندگان مجلس در ارتباط است و موضوعاتی را به نمایندگان در خصوص نقش آقای آشتیانی در فتنه منتقل می‌کند البته دست مجلس هم خالی نیست و مدارک متقنی در اختیار دارد. آقای دانش آشتیانی از بدنه آموزش و پرورش نیست و رئیس‌جمهور باید شخص متعهد و متخصص‌تری را از میان همفکرانش در بدنه آموزش و پرورش برای تصدی این وزارتخانه معرفی می‌کرد.
با این حال این عضو فراکسیون ولایت شانس سلطانی‌فر را برای نشست بر کرسی وزرات بیشتر دانست و گفت: سلطانی‌فر به خاطر سوابق اجرایی و اقدامات مثبتی که در سازمان میراث فرهنگی انجام داده شانس بیشتری برای رای اعتماد نسبت به دو وزیر دیگر دارد اما آقای صالحی امیری چون از پیکره وزارت ارشاد نیست همین مساله باعث شده انتقاداتی مطرح شود که چرا از بدنه این وزارتخانه فرد بهتری انتخاب نشد.
حال باید دید روز سه‌شنبه چه اتفاقی رخ می‌دهد آیا هر سه وزیر پیشنهادی می‌تواند اعتماد اکثریت مجلس را جلب کنند یا خیر؟!
نام:
ایمیل:
* نظر: