bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
کابینه حسن روحانی ترمیم شد، این شاید مهمترین خبری بود که روز گذشته کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، وزرای پیشنهادی در بهارستان تایید شدند تا در شش ماه مانده به پایان دولت، شیخ حسن روحانی با دادن نفسی تازه به کابینه‌اش، راه را برای حرکت به سمت انتخابات هموار کند.
کریم جعفری:
کابینه حسن روحانی ترمیم شد، این شاید مهمترین خبری بود که روز گذشته کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، وزرای پیشنهادی در بهارستان تایید شدند تا در شش ماه مانده به پایان دولت، شیخ حسن روحانی با دادن نفسی تازه به کابینه‌اش، راه را برای حرکت به سمت انتخابات هموار کند.
آنچه روز گذشته در بهارستان روی داد، بسیار جالب و حامل نکات متعددی بود که نباید به سادگی از کنار آن گذشت:
نخست: رای به هر سه وزیر پیشنهادی. بر خلاف شایعاتی که شکل گرفته بود هر سه وزیر رای آوردند، به‌خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که دنباله‌های کاسبان تحریم به‌شدت از خجالتش درآمدند. 
دوم: رای بالا، آنچه روز گذشته در بهارستان روی داد، تایید مهم مجلس دهم بر دولت یازدهم بود. این تایید با رای به‌نسبه بالا به وزرای پیشنهادی خود را نشان داد.

سوم: هماهنگی فراکسیون امید، فراکسیون امید هر چند در در انتخاب رئیس و حتی روسای کمیسیون‌های مجلس رفتارهای غیر تشکیلاتی داشتند، اما روز گذشته به روحانی یادآوری کردند که همچنان هماهنگ بوده و حامی دولت هستند.
چهارم: دولت بعد مشکل ندارد، روحانی روز گذشته چراغ سبزی از بهارستان گرفت که در صورت معرفی افراد منطقی می‌تواند در سال بعد هم بدون مشکلی خاص، تاییدیه دولت دوازدهم را بگیرد.
پنجم: منزوی شدن تندروها، در بهارستان برخی از اندک افراد تندروی باقیمانده در میان اکثریت قریب به اتفاق حامیان دولت در اقلیت قرار گرفتند و هیاهوی آنها را به جایی نبرد.
ششم: استفاده ابزاری از اصلاح‌ فتنه، در حالی که کشور نیاز به آرامش منطقی برای توسعه دارد، برخی از تندروهای کاسب در مجلس اقدامات عجیب و غریبی از خود نشان داده و با مطرح کردن حوادث سال 88 سعی کردند اتهاماتی را متوجه برخی افراد کنند، اما آنچه روی داد بیانگر آن بود که ابزار «فتنه» دیگر بُرندگی لازم را ندارد و باید دنبال بهانه‌های دیگری باشند.
هر چند می‌توان به این سیاهه نکات دیگری را هم افزود، اما واقعیت منطقی آن است که دولت روحانی در یک سال مانده به دولتش و سه سال نیامده از دولت قبلی‌اش با مجلسی روبه‌رو است که می‌تواند با آن کار کند، هر چند که رفتار برخی از نمایندگان در ذوق می‌زند و در حد و اندازه وکیل‌المله بودن یک ایرانی نیست، اما آنچه که به دست ما رسیده همین است و باید صحن علنی دانشگاهی برای پرورش این افراد باشد شاید از آنها مدیری بیرون بیاید چرا که بدون شک 80درصد ترکیب این مجلس در دوره بعدی عوض خواهند شد.

با این اوصاف باید گفت که آنچه بیش و پیش از همه در ذوق می‌زد، جای خالی نمایندگان بوشهر در نطق‌های روز گذشته بود. سه نفر از این نمایندگان که زنبیل حمایت از دولت را بر دوش می‌کشند و با کوپن امیدی‌ها راهی بهارستان شده‌اند باید بیش از این دست جنبانده و در حد چهار شعار قاچاق و امضا پای یک سوال از وزیر متوقف نشوند. البته این امر هم استلزاماتی دارد که در چهار نماینده بوشهری وجود ندارد و آن نیز عدم هماهنگی است. خدا را شکر هر چهار نفر، چهار پادشاه هستند که دو تای آنها در اقلیمی نگنجد، چه آنکه یک پادشاه هم در خیابان سنگی نشسته که خدا را بنده نیست و شده‌اند پنج پادشاه.
به هر حال به دولت تدبیر و امید و وزرای جدید تبریک می‌گوئیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: