bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
کهگیلویه و بویراحمد که در سال‌های اخیر با کاهش بارندگی روبرو شده است که سبب خشک شدن صدها چشمه و قنات، و کاهش چشمگیر منابع آب سدهای این استان شده است.
تأخیر در بارش سال زراعی جاری، بسیاری از مردم و به‌ویژه کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد را نگران کرده است.

این استان در سال‌های اخیر با کاهش بارندگی روبرو شده است که سبب خشک شدن صدها چشمه و قنات، و کاهش چشمگیر منابع آب سدهای این استان شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحت یک درصد از خاک ایران بین هشت تا 10 درصد منابع آبی کشور را دارد.

این استان با حدود 11.5 میلیارد متر مکعب آب‌های جاری، میانگین بارش سالانه حدود 600 میلیمتری و وجود رودخانه‌های خروشان و پرآب به سرزمین آبها شهرت دارد.

تداوم کم بارشی‌ها در 10 سال گذشته سبب کم آبی و خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و روان آب‌های دائمی، فصلی و کاهش دبی 30 تا 40 درصدی رودخانه‌های پرآب کهگیلویه و بویراحمد شده است.

علاوه بر کاهش حجم آب 2 سد کوثر و شاه قاسم کهگیلویه بویراحمد، سفره‌های آب زیر زمینی برخی دشت‌های این استان تا 20 متر کاهش یافته است.

** بارندگی ها از آخر آذرماه شروع می شود

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال آبی جاری در هیچ یک از ایستگاه‌های هواشناسی این استان بارندگی گزارش نشده است.

ولی بهره مند افزود: در مدت زمان مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در ایستگاه هوای هواشناسی لیکک 78، دهدشت 72، سیسخت 50، دوگنبدان 40، امامزاده جعفر 37 و یاسوج 31 میلیمتر بوده است.

وی میزان بلند مدت 30 ساله بارندگی شهر یاسوج را 812 میلیمتر اعلام کرد.

بهره مند بیان کرد: میزان بارندگی بلند مدت 10 ساله ایستگاه‌های هواشناسی سی سخت 690، دهدشت 493، دوگنبدان 438، امامزداه جعفر 431 و لیکک 389 میلیمتر بوده است.

وی بیان کرد: براساس برآوردهای کارشناسان هواشناسی بارندگی‌های جدی امسال از اواخر آذر شروع خواهد شد.

**ذخیر سد کوثر کاهش یافت

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران نیز گفت: ذخیره آب سد کوثر نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

اسلام قدمی اظهار داشت: حجم آب پشت سد کوثر هم اینک بیش از 325 میلیون متر مکعب است درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته 350 میلیون متر مکعب بود.

وی گنجایش مخرن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا 625 متر است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران افزود: 271 میلیون متر مکعب آب در سال آبی 95-94 وارد سد کوثر شده است.

قدمی میزان آب رها سازی شده از سد کوثر در سال آبی گذشته را 286 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: بیش از 50 میلیون متر مکعب از این میزان آب خروجی به بخش کشاورزی دشت لیشتر و خیرآباد اختصاص یافته است.

وی ابراز کرد: 140 میلیون مترمکعب از آب این سد در سال جاری به مصارف آشامیدنی شهرستان گچساران و پنج استان جنوبی همجوار رسیده است.

قدمی تصریح کرد: این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و 2 هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند.

سد کوثر گچساران آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور را تأمین می‌کند.

سد کوثر (تنگ دوک) در فاصلهٔ 60 کیلومتری شمال غربی از شهر دوگنبدان در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد حجم آب مخزن سد شاه قاسم را کمتر از هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی‌ها، خشک شدن چشمه‌ها و افت آب‌های سطحی علت کاهش محسوس حجم ذخیره آب این سد شده است.

رسول فرهادی گفت: سد شاه قاسم با حجم ذخیره 10 میلیون مترمکعب برای آبیاری یکهزار و 200 هکتار زمین‌های پایین دست ساخته شده است که به دلیل کاهش شدید آب مخزن این سد هیچ‌گونه تخصیص آبی از آن به زمین های کشاورزی در سال جاری ممکن نشده است.

سد شاه قاسم در پنج کیلومتری یاسوج در مسیر ورودی جاده شیراز به یاسوج واقع شده است و حاشیه دریاچه این سد با طبیعت زیبای آن یکی از مکان‌های سیاحتی یاسوج محسوب می‌شود.

** 76 درصد چشمه ها خشک شده است

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 76 درصد از چشمه‌های مناطق عشایری این استان بر اثر کم آبی خشک شده است.

مجید علی پور گفت: هم اینک روزانه 400 متر مکعب آب به وسیله 15 دستگاه تانکر در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود.

وی گفت: تاکنون 80 درصد از عشایر مناطق قشلاقی در کهگیلویه و به ویر احمد مستقر شدند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با توجه به اهمیت حیاتی آب برای سلامتی و ادامه زندگی تخصیص اعتبار آبرسانی سیار باید به موقع انجام شود تا اختلالی در آن ایجاد نشود.

12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
برچسب ها: آب ، چشمه ، بارندگی
نام:
ایمیل:
* نظر: