bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
هشدار صریح اصلاح طلبان بوشهری به روحانی:
دو هفته پیش بود که چهار کلمه حرف بی‌جا و ناحساب نماینده عالی دولت در استان مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان وزنی ندارند که بخواهم محلشان بگذارم» جرقه‌ای در انبار باروت شد تا بخشی از جریان اصلاحی استان در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نامه‌ای خطاب به روحانی از وی بخواهند...
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
 دو هفته پیش بود که چهار کلمه حرف بی‌جا و ناحساب نماینده عالی دولت در استان مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان وزنی ندارند که بخواهم محلشان بگذارم» جرقه‌ای در انبار باروت شد تا بخشی از جریان اصلاحی استان در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نامه‌ای خطاب به روحانی از وی بخواهند هر چه سریع‌تر نماینده‌اش در استان را که جز سرافکندگی برای دولت تدبیر و امید و نابود کردن زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان دستاوردی نداشته، جابجا کند. پس از این بیانیه بود که مجیزگوها، فرصت‌طلب‌هایی که نام اصلاح‌طلب را بر خود گذاشته و همچنین گروهی که نامشان در اصلاح‌طلبی و نانشان در پشت‌پا زدن به تفکرات اصلاحی است دوره افتاده و بیانیه و نامه دادند شاید آتش روشن شده از سر بی‌تدبیری را خاموش کنند. البته در این میان نباید غضنفرهای اصلاحات را که در فرصت‌طلبی روی همه را سفید کرده‌اند فراموش کرد که در این دو هفته برای آنکه نانشان آجر نشود، از نامشان که به عاریت گرفته‌اند، چه هزینه‌ها که نکردند. با این وجود، فشارهای مختلف برای جمع کردن امضا برای خوب بودن!!!

 سالاری به گونه‌ای شد که نوعی دلزدگی را میان نخبه‌های اصلاحات به‌وجود آورد، گروه جوانی که می‌دانند با این مدیریت ناسالم و بیمارِ حاکم بر استان همه چیز بر باد رفته و بوشهر این روزها به سومالی تبدیل شده است. در حالی که جریان اصلاحی با سیاست سخن‌چینی، تفرقه‌افکنی، دو‌ به هم زنی و «فِتفِتَک» برخواسته از ساختمان سرخِ خیابان سنگی به چند شقه تبدیل شده بود، بی‌درایتی و بی‌تجربگی سالاری در مسائل مدیریتی و به‌خصوص ناشی‌گری در حوزه سیاسی که تا همین سه هفته پیش هدایتش در دست مدیرکل سابق حوزه‌اش بود، ضرب المثل مشهور «عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد» را به عینه متجلی کرد تا اصلاح‌طلبان تلنگری خورده و به سمت اتحاد و همبستگی پیش بروند. این اتحاد و همبستگی را می‌توان در نشست‌های متعددی دید که بر خلاف میل صاحبان قدرت، میان طیف‌های عاقل و منطقی اصلاحات برای خارج کردن استان از رکود بی‌سابقه‌ای که بر همه ارکان آن حکمفرماست تشکیل شده است. شامگاه‌ دوشنبه بیانیه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که امضای ائتلاف اصلاح‌طلبان را پای خود داشت، ائتلافی که بر اساس مطالب مندرجدر آن، سه سال است توسط سالاری و باند حاکم در استانداری به «سهم‌خواهی» متهم شده‌اند و به گفته برخی از اعضای این ائتلاف، اوضاع حتی از دولت مهرورز هم بسیار وخیم‌تر بود. این بیانیه در حالی در گروه‌ها و کانال‌های متعدد در فضای مجازی دست به دست می‌شد که بازنشر آن توسط فردی در گروه منتسب به یکی از مجیزگوهای سالاری که خود از غضنفرهای عمده اصلاحات است، باعث اخراج وی از این گروه شد تا دامنه تملق، وابستگی و اصلاح‌طلبی وی مشخص شود. اما بیانیه بلندبالای صادر شده توسط ائتلاف اصلاح‌طلبان حاوی هشداری لازم به حسن روحانی بود که هر چه سریع‌تر خانه موریانه‌زده دولت در استان بوشهر را ترمیم کند وگرنه نه از تاک اثری خواهد ماند و نه از تاک‌نشان. 

ائتلاف اصلاح‌طلبان استان بوشهر در چهارمین بیانیه‌ خود پس از انتخابات 92، با تاکید بر حامیت از دولت یازدهم و حسن روحانی؛ از عملکرد نامطلوب و غیرقابل دفاع استاندار بوشهر انتقاد کرد. در این بیانیه با اشاره به موفقیت‌های این دولت در عرصه‌های بین‌المللی و سیاست خارجی و همچنین گشایش‌هایی که در عرصه اقتصاد رخ داده است؛ نسبت به برخی انتصاب‌ها انتقاد شده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است؛ در انتصاب برخی از مدیران ناکارآمد سطوح بالا و میانی، متاسفانه با قرار گرفتن مدیرانی که برخی از آنها متناسب با پاره‌ای از مصلحت‌سنجی‌های سیاسی و برخی از آنها صرفا بر اساس روابط و لابی‌های پشت پرده به مناصب بالا رسیدند و بدون این‌که در پیشینه‌ عملکرد شان کمترین نشانی از تجربه و موفقیت باشد، در جایگاه‌هایی مهم فرصت‌های فراوانی را از مردم گرفت.

شوربختانه یکی از نمونه‌های چنین انتصابی در استان بوشهر به تحقق پیوست و ردای بالاترین منصب اجرائی استان، با بازی‌های پشت پرده، بر قامت کسی پوشیده شد که تنها وجه و امتیاز قابل ذکرش، جوانی بود. آن هم جوانی بی‌بهره یا کم بهره از تجربه‌های گرانسنگ مدیریتی که لازمه پذیرش منصبی به اهمیت مدیریت ارشد یک استان است.
اعضای ائتلاف اصصلاح طلبان در این بیانیه یادآوری کردند که اگر چه از همان ابتدا، نشانه‌های بی رغبتی استاندار تازه کار را به تعامل با نیروهای دلسوز و با سابقه اصلاح طلب مشاهده می‌کردند اما ائتلاف اصلاح طلبان با امید به بهبود اوضاع، سیاست صبر و سکوت و گاه همراهی در پیش گرفت که پس از مدتی کوتاه متوجه شد مدیر ارشد استان، مستظهر به حمایت حامیانی صاحب نفوذ و اقتدار در بالاست و خود را نه تنها بی‌نیاز از مشاوره نیروهای باتجربه و اصلاح‌طلب استان می‌داند، بلکه حمایتی بی‌چون و چرا و در حد بیان مجیز و ستایش را از آنان انتظار می‌کشد. از این رو این ائتلاف، ضمن پای بندی به استراتژی حمایت از دولت روحانی، حساب دولت را از نماینده عالی‌اش در استان جدا کرد و تلاش کرد با شیوه‌ای منتقدانه و البته مدارا‌آمیز، استاندار جوان و کم تجربه را به راه صواب و درستی عمل و صلاح‌اندیشی رهنمون شود و او را به ترجیح منافع و مصالح استان بر «خود» اندیشی، وا دارد. پاسخ استاندار که بیشتر در رفتارهای حامیان و حواشی و بستگان بروز می‌کرد، البته نواختن منتقدان به انواع تهمت‌ها و نسبت‌ها از جمله اتهام پر رونق «سهم‌خواهی» بود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است؛ نتیجه چنین برخوردی با متتقدان، آن هم منتقدان اصلاح‌طلب هوادار دولت، چیزی جز افتادن در گرداب تکروی، بیان وعده‌های بی‌پشتوانه، در پیش گرفتن خود محوری به جای تقویت جایگاه دولت ملی و نادیده گرفتن منافع و مصالح مردم نبوده است که فرجامش می‌توانست و می‌تواند پراکندن گرد سرخوردگی و نومیدی در فضای استان باشد که صمیمانه امیدواریم چنین اتفاقی در استان ما رخ نداده باشد. اینک پس از گذشت سه سال از انتصاب مصطفی سالاری، وضعیت عملکردی وی خواه در زمینه‌ اقتصادی و اجتماعی و خواه در زمینه‌ سیاسی در پیش چشم همگان قرار دارد. در زمینه اقتصادی و عمرانی، عملکرد استاندار و تیمش، از آن جهت مستوجب نقد جدی است که طرح بسیاری از شعارها و انتظارات، بدون در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی کشور و صرفا با هدف طرح نام استاندار و ایجاد محبوبیت برای وی، صورت گرفت.
یکی دیگر از مواردی که در این بیانیه به آن اشاره شد است، تفرقه‌افکنی میان نیروهای اصلاح‌طلب است. اعضای ائتلاف اصلاح طلبان با یادآوری این‌که استاندار با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمده است اما از همان آغاز به قصد تفرقه‌افکنی میان اصلاح‌طلبان ریشه‌دار، آن هم با هدف تضعیف جبهه منتقد و مقبول در برابر خود، آنها را به اصلاح‌طلب سهم خواه و غیر سهم‌خواه تقسیم کرد و بدون توجه به خطراتی که اختلاف‌افکنی میان نیروهای حامی دولت برای دوام و بقای کلیت دولت به‌ویژه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، خواهد داشت، تنها به قصد تداوم مدیریت خویش بر گسترش دامنه اختلافات ابرام ورزید و حتی در این میانه نقش محوری را بازی کرد. حاصل چنین تلاشی نیز متاسفانه تضعیف کلیت جبهه اصلاح طلبی استان و  حامیان دولت بود.

تمایلات خویشاوندی به‌جای شایسته‌سالاری در انتصابات نیز از موضوعاتی بود که به آن پرداخته و نوشته شده است که بی‌توجه به شایسته‌سالاری و ترجیح تمایلات خویشاوندی و قومی و منطقه‌ای در انتصاب مدیران، فضایی بی‌سابقه را در ساختار مدیریتی ایجاد کرده که نه تنها اعتراضات متعددی را برانگیخته بلکه وحدت عمومی در استان را نیز خدشه‌دار کرده است. این در حالی است که استاندار، حضور اندک مدیران مستقل و گریزان از وابستگی تام و تمام به منویات وی را تاب نیاورده و با این مدیران که از قضا بیشترشان از طیف اصلاح‌طلب بوده‌اند، از همان آغاز انتصاب تاکنون روشی توام با ناسازگاری و حتی حذف و طرد در پیش گرفت که نمونه نخستینش مدیرکل سابق آموزش و پرورش و آخرین نمونه‌اش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود. تداوم و حتی افزایش پیوسته لغزش‌های سیاسی و مدیریتی سالاری در چند ماه اخیر، باعث شده است که مخالفت با عملکردهای اشتباه وی به ائتلاف اصلاح‌طلبان محدود نماند بلکه به نارضایتی در سطوح عمومی جامعه منجر شده و پرسش‌های زیادی را از سوی افکار عمومی متوجه کنشگران سیاسی هوادار دولت کرده که باید به شیوه‌ای مناسب و منطقی و اقناعی بدان پاسخ داد.

در این بیانیه یادآوری شده است که متاسفانه روند نامطلوب مدیریتی استاندار بوشهر چنان شتابی داشته که حتی طیفی از اصلاح طلبانی که پیش از این با توجیه حمایت از نماینده عالی دولت، از عملکرد وی دفاع می‌کردند، به تجدید نظر اساسی در تعامل با استاندار واداشته است. چنین اتفاقی سبب شده است که در روزها و هفته‌های اخیر مدیران منصوب استاندار از بخشداران تا مدیران ستادی استانداری با احساس بی‌پشتوانگی استاندار در ساحت افکار عمومی، به حمایت گفتاری و نوشتاری از وی روی آورند، به این امید که از تاثیر انتقادات گسترده وارد شده بر وی، اندکی بکاهند. در چنین شرایطی این پرسش مهم پیش می‌آید که در فرصت باقی مانده از عمر دولت و با توجه به فرصت‌های از دست رفته برای توسعه و تعالی استان، در برابر عملکرد غیرقابل دفاع نماینده عالی دولت، چه باید کرد؟ این سوال پیش می‌آید که دولت و در راس آن رئیس‌جمهور محترم، برای ماه‌های باقی مانده از عمر دولت خویش، در قبال استاندار فعلی بوشهر که نارضایتی از وی در میان قاطبه سیاسیون اصلاح‌طلب و نام و نشان‌دار هوادار دولت آشکار است، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟
همانطور که انتظار می‌رفت، انتشار این بیانه در فضای مجازی با واکنش‌های از سوی حامیان استاندار مواجه شد،
برخی از حامیان سالاری با ادبیات خاص خود این بیانیه را سفسطه‌گري‌ دانستند و منتقدان خود را به سکوت دعوت کردند. با این حال آنچه که مهم است گلایه‌ها از عملکرد ضعیف سالاری با انتشار این بیانیه‌ها در تاریخ استان ثبت خواهد شد.
گفتنی است که پیش از این نیز اعضای شورای هماهنگی انتقادات خود از مدیریت ضعیف سالاری را رسانه‌ای کرده بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: