bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۲۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
انتقادات از خودروسازان بالا گرفت؛
این روزها انتقاد از خودروسازان بار دیگر رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است و از وزیر صنعت گرفته تا جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور نسبت به عملکرد خودروسازان لب به انتقاد گشوده‌اند.
 این روزها انتقاد از خودروسازان بار دیگر رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است و از وزیر صنعت گرفته تا جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور نسبت به عملکرد خودروسازان لب به انتقاد گشوده‌اند.
انحصار نامحسوس خودروسازان و حفظ مالکیت خود در قراردادهای جدیدشان، نشان می‌دهد که خودروسازان بنا ندارند تحول بزرگی در قیمت یا کیفیت خودروهای خود به‌وجود آورند. خودروهای ارزان‌قیمت که خواستگاه عمومی دارند همچنان با همان کیفیت سابق تولید می‌شوند و صف طولانی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی تاکنون نتوانسته‌اند تغییری در فرایند تولید این شرکت‌ها ایجاد کنند.

در همین زمینه، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز با انتقاد از خودروهای ساخت داخل، گفت: بسیار بد است که در مجموعه‌ای خودرو تولید شود و در مجموعه دیگر در کشور همان خودروها به‌دلیل نداشتن ایمنی و آلایندگی رد شوند.
اسکندر مومنی در دومین نشست فصلی پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش سه درصدی آمار جان باختگان در شش‌ماهه ابتدایی سال 95 با بیان این‌که امیدوار هستیم این روند همچنان استمرار داشته باشد، تصریح کرد: بسیاری از نهادها خود آمارشان را تولید می‌کنند اما پلیس راهور ناجا در حوزه ترافیک آمارش به وسیله سازمان دیگری (پزشکی قانونی) اعلام می‌شود.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به آمار کشته‌شدگان در سال‌های 84 و 85 تصریح کرد: در آن زمان حدود 28 هزار انسان در جاده‌ها کشته می‌شدند اما این عدد امروز به 16 هزار نفر رسیده است که این موضوع کاهش قابل توجهی است اما حتی یک نفر هم زیاد است.

وی با بیان این‌که در سال‌های 84 و 85، 7 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کردند در حالی که که امروز قریب به 19 میلیون خودرو در جاده‌ها تردد می‌کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار شاهد کاهش 40 درصدی تصادفات بوده‌ایم این در حالی است که تعداد خودروها به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اما این روند قابل قبول بوده است.
مومنی به وسیله نقلیه موتوری و وضعیت ایمنی آنها اشاره کرد و گفت: در این حوزه متاسفانه پیشرفت زیادی نداشتیم. با راه‌‌اندازی سامانه سیمفا متوجه شدیم که بیشتر خودروهایی که در معاینه فنی رد می‌شدند نیسان و پراید بودند. 
به‌گفته وی، باید تلاش کنیم ایمنی را در خودروها به‌خصوص خودروهای پر خطر افزایش دهیم، این جالب نیست که مجموعه‌ای در کشور خودرویی تولید کنند که مجموعه دیگر آن را به‌دلیل نداشتن ایمنی و آلاینده بودن رد کند. البته الان هم دیر است اما می‌توان از هر نقطه‌ای جلوی ضرر را گرفت. بخش صنعت باید اهتمام بیشتری در خصوص ارتقاء ایمنی خودروها داشته باشد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به فصل سرما خاطرنشان کرد: طرح زمستانی نزدیک است، با وجود این‌که در فصل زمستان سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری کاهش پیدا می‌کند اما به‌دنبال آن مخاطرات هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین پلیس و همه دستگاه‌ها باید هم‌پای همدیگر به‌دنبال افزایش ایمنی باشند تا مخاطرات سفر کاهش پیدا کند.

انتقاد متفاوت وزیر صنعت از خودروسازان!
البته این انتقادها از سوی مسوولان دیگر هم خطاب به خودروسازان مطرح شده است. همین چند روز پیش بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت در اعتراض به کیفیت خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی با بیان این‌که چرا خودروهاي توليدي در کشور بايد قبل از 10 هزار کيلومتر پيمايش، به تعميرگاه‌ها مراجعه کنند، افزود: توقع مشتريان داخلي افزايش يافته است، با اين حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کيفيت خودروهاي خود را ارتقاء دهند و همين موضوع دليل نارضايتي مصرف‌کنندگان از کيفيت خودروهاي داخلي است.
محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته نیز برخلاف انتقادهای پیشین خود از خودروسازان داخلی که بیشتر معطوف به کیفیت پایین آنها بود، این‌بار از ضعف خودروسازان در صادرات انتقاد کرد.

وی با اشاره به میزان صادرات دو خودروساز بزرگ داخلی در سال جاری این میزان را راضی‌کننده ندانست و از این شرکت‌ها خواست برای افزایش صادرات تلاش کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به خودروسازان داخلی توصیه کرد در صورت نیاز از مشاوران خارجی استفاده کنند تا بتوانند میزان صادرات را افزایش دهند.
تاکیدات نعمت‌زاده بر تلاش خودروسازان برای افزایش صادرات در حالی است که بازارهای صادراتی خودروهای داخلی با توجه به سطح کیفی این محصولات چندان گسترده نبوده و محدود به چند کشور خاص است.
البته در قراردادهای جدید، خودرویی که در شرایط پسا برجام منعقد شده تاکید شده که حداقل ۳۰ درصد از خودروهای جدید تولیدی در کشور باید صادر شود.
کارشناسان معتقد هستند خودروهای جدیدی که در آینده تولید خواهند شد از سطح تکنولوژی مناسب و به‌روزی برخوردار بوده و پتانسیل صادراتی بیشتری نسبت به خودروهای فعلی در حال تولید خواهند داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: