bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵
نگاهی به خبر کنار سرمقاله داشته باشید، خبر دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با وزیر اقتصاد ترکیه که روز گذشته در تهران برگزار شد. این خبر از زوایای بسیاری مهم ارزیابی می‌شود، هر چند که همه محتوای دیدار را در بر نمی‌گیرد، اما...
کریم جعفری:
نگاهی به خبر کنار سرمقاله داشته باشید، خبر دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با وزیر اقتصاد ترکیه که روز گذشته در تهران برگزار شد. این خبر از زوایای بسیاری مهم ارزیابی می‌شود، هر چند که همه محتوای دیدار را در بر نمی‌گیرد، اما در مجموع بخش مهم و عمده‌ای از یک دیدار دیپلماتیک را به رخ می‌کشد و نشان می‌دهد که در این دیدارها چه گذشته است.
همه می‌دانند و می‌دانیم که روابط ایران و ترکیه مانند شش یا هفت سال گذشته نیست، این کشور از نظام پارلمانی در حال رفتن به نظام ریاستی است تا همچنان قدرت در دست رجب طیب اردوغان بمانند که مانند سال‌های دور گذشته دیگر محبوبیتی هم بین ایرانی‌ها ندارد، این رئیس‌جمهور که در کشور ما بسیاری به دلیل مواضع‌اش در قبال بحران‌های منطقه‌ای از وی انتقاد می‌کنند، رفتارهای مشخصی ندارد و کسی هم دیگر از او به‌عنوان یک فرد سالمِ سیاسی یاد نمی‌کند.

حرف‌های بی‌ربط و غیر منتظره‌ای که اردوغان در طول سال‌های گذشته راجع به کشورهای مختلف منطقه، به‌ویژه کشورمان زده هم کم نیست و ادامه هم خواهد یافت. او در چندین نوبت در حالی که مدعی مریدی رهبر انقلاب است، بدترین توهین‌ها را به شخص اول نظام جمهوری اسلامی ایران روا داشت و در بسیاری از مواضع نیز توهین‌های دیگری را به مقامات کشورمان روا داشت.
با این حال، چندی پیش وزیر امورخارجه ترکیه پس از دیدار با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس موضعی گرفت که نه تنها بی‌سابقه بود، بلکه نشان می‌داد سران ترکیه خارج از وجه بارزشان که توهمِ قدرت است، نوعی دیوانگی و ماجراجویی را هم چاشنی کارشان کرده‌اند و از این‌رو باید به شدت آنها متنبه کرد تا دست از سیاست‌های غلط خود بردارند. وزیر خارجه ترکیه حساب‌شده یا حساب‌نشده در مورد جزایر ایرانی خلیج‌فارس موضع ضد ایرانی گرفت تا شاید در بحران شدید اقتصادی حاکم بر این کشور که ناشی از سیاست‌های غلط در حوزه بین‌الملل است، اندکی از کمک‌های آنها را به سمت خود جلب و جذب کند.

مقامات ترک در حالی این سخن ضدایرانی را بر زبان راندند که با کشورمان نه تنها مرز مشترک دارند، بلکه در حال حاضر روابط گسترده‌ای هم در حوزه‌های مختلف دارند که البته این روابط باوجود اختلافات عمده در حوزه‌های عراق، سوریه و لبنان است. ترکیه باوجود داشتن صدها کیلومتر مرز مشترک با سوریه سیاستش در این کشور با شکست کامل روبه‌رو شده است و اردوغان جز ویرانی برای این کشور چیزی به ارمغان نیاورده است، آنها شکست خود در سوریه و همچنین سیاست‌های ضد اشغالگری دولت و مردم عراق را ناشی از حمایت و حضور ایرانی‌‌ها می‌دانند و می‌خواهند به‌نوعی تلافی برخی مسائل را کنند، اما نمی‌دانند که برخی مسائل شوخی‌بردار نیست و باید در گفتار خود دقت‌نظر بیشتری داشته باشند.
آنچه که اسحاق جهانگیری در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه گفته نشان می‌دهد که در تهران هوشیاری جدی نسبت به مسائل وجود دارد و مقامات کشورمان در بدترین حالات هم پاسخ‌های محکمی به مدعیان حدود و ثغور کشور می‌دهند. این حرف‌های پشت‌پرده باید به صورت عمده توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی به اطلاع مردم برسد تا آنها مطلع باشند که هر چشمداشتی به خاک ایران و هر حمایتی از دشمنان این کشور هزینه‌های سنگینی در پی خواهد داشت. 

نام:
ایمیل:
* نظر: