bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵
زنگ خطری جدی برای ساکنان منطقه تنگک؛
بهـداشـت محيـط عبارت اسـت از کنتـرل عواملى از محيط زندگى که به‌گونه‌اى روى سلامت جسمى، روانى و اجتماعى انسان تاثير مى‌گذارند.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
 بهـداشـت محيـط عبارت اسـت از کنتـرل عواملى از محيط زندگى که به‌گونه‌اى روى سلامت جسمى، روانى و اجتماعى انسان تاثير مى‌گذارند. 
ارتقای سلامت و نقش موثر كنترل عوامل محيطي در آن همواره از بحث‌های جنجالی و مناقشه‌آمیزی بوده که از گذشته دور سيستم‌هاي بهداشتي و درماني به‌دنبال آن بوده‌اند. در اين بين استانداردهاي محيط سالم و تبيين شرايط زيست‌محيطي مطلوب جهت ارتقای سلامت از وظايف و رسالت‌هاي اصلي وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي به شمار مي‌رود. لزوم بررسي و شناخت كامل مخاطرات محيطي و در نظر گرفتن تهديدات سنتي و مدرن هنگامي خود را مي‌نماياند كه بدانيم بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان دسترسي به آب آشاميدني سالم ندارند و حدود 350 ميليون نفر فاقد امكانات بهسازي محيط زندگي هستند. مسائلي از اين قبيل باعث مي‌شود تا اهميت نقش بهداشت محيط در كنترل بيماري‌ها و ارتقای سلامت مشخص شود. 

دو روز پیش یکی از شهروندان بوشهری با ارسال تصویری که بیانگر حکایت تلخ بی‌توجهی مسوولان محیط زیست در آن به‌درستی و به‌وضوح نمایان بود، خواستار پیگیری آن شد. 
برای بررسی این مساله به منطقه تنگگ رفتیم. منظره نازیبا همان‌طور که در عکس هم قابل مشاهده است، در صورت رسیدگی نکردن به آن، به منزله زنگ خطر و هشداری جدی برای ساکنان منطقه خواهد بود. یکی از کارکنان شرکت‌های مستقر در منطقه تنگگ که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با بامداد جنوب تصریح کرد: متاسفانه بهداشت و سلامت منطقه تنگک به هیچ وجه مناسب نیست و با وجود تلاش‌های شهرداری برای مرتفع کردن این معضل اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است. 
وی در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و افزود: در این بین، محیط زیست به جای این‌که به بهداشت محیط توجه مضاعف داشته باشد، به سرک کشیدن در امور این شرکت‌ها مشغول است و به عبارتی سعی در سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی در روند فعالیت‌های شرکت‌های واقع در منطقه یادشده می‌کند. 

لزوم توجه به بهداشت محیط از یک‌سو و در خطر بودن سلامت و بهداشت شهروندان در کنار هزینه‌بر بودن درمان از سوی دیگر، مساله‌ای است که نه تنها تازگی ندارد و مردم منطقه تنگگ بارها خواستار لزوم رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت منطقه شده‌اند بلکه ضرورت توجه دوچندان مسوولان و متولیان امر را می‌طلبد. 
رسیدگی به مساله بهداشت و سلامت شهروندان تا بدانجا حائز اهمیت است که در همین راستا، امام جمعه بوشهر روز شنبه در دیدار با مدیرکل بیمه سلامت استان در خصوص مساله درمان و بهداشت مردم گفته است: «موضوع درمان از امنیت مهم‌تر است، زیرا نبود سلامت، امنیت جامعه را دچار بحران می‌کند و به همین دلیل در همه نظام‌های مدیریتی جهان برای سلامت جامعه برنامه‌ریزی می‌کنند».

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با بیان این‌که سامانه پیشگیری از بیماری‌ها در ایران باید مورد تحول عظیمی قرار گیرد و سیستم دانش‌‌بنیان قوی طراحی شود، افزود: «سرطان، فقر آهن، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی، سکته‌های قلبی و مغزی از جمله بیماری‌های رو به گسترش است که پیشگیری در این زمینه‌ها ناموفق بوده است».
هر چند امام جمعه بوشهر و فعالان اجتماعی و دوستداران طبیعت همواره فریاد ناشی از بی‌توجهی، کم‌کاری و کاستی‌های محیط زیست را سر می‌دهند اما در آن سوی ماجرا نیز مانند همیشه کسی خودش را صاحب کمبودها و مشکلات نمی‌داند. شفاف‌سازی و پاسخگویی به این مساله که چرا محیط زیست منظره نازیبا و دست‌درازی و دخالت آگاهانه یا ناآگاهانه موجود در منطقه تنگگ را نمی‌بیند و در عوض به اعمال فشار و قوانین سخت برای شرکت‌های مستقر در این منطقه می‌پردازد، به‌منظور آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به شهروندان الزامی و یک ضرورت ناگزیر است. 

به نظر می‌رسد سازمان محیط زیست به همه ابعاد و جنبه‌های وظایف خود توجهی ندارد. به‌عنوان مثال، لزوم رسیدگی به فلان شرکت‌های سهیم در تولید آلودگی در عسلویه بر همگان واضح و مبرهن است اما گاهی این نظارت از سوی محیط زیست به‌درستی و براساس ضوابط و قوانین اجرائی نمی‌شود و مسائلی از این قبیل... . ناگفته نماند که رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت منطقه تنگک، تنها بر عهده محیط زیست نیست بلکه شهرداری، سازمان پسماند و علوم‌پزشکی از دیگر متولیان رسیدگی به این وضعیت هستند که شهروندان منطقه تنگک بجد خواستار رسیدگی این مساله از سوی متولیان امر هستند. 

این در حالی است که «بهداشت محیط»، پیشگیری از بیماری‌ها و حمایت از محیط‌های سالم را هدف خود قرار داده است. به عقیده بسیاری از محققان، بهـداشـت محيـط عبارت اسـت از کنتـرل عواملى از محيط زندگى که به‌گونه‌اى روى سلامت جسمى، روانى و اجتماعى انسان تاثير مى‌گذارند. این تعریف در مقابل رفتارهای مرتبط با محیط، همچنین رفتارهای مرتبط با محیط اجتماعی و فرهنگی و ژنتیکی قرار نمی‌گیرد. در واقع هدف بهداشت محیط کنترل کلیه عواملی است که بالقوه و بالفعل تاثیرات سوئی بر بقا و سلامتی انسان اعمال می‌کنند. برای رسیدن به این هدف، بهره‌گیری اصول مهندسی و دانش زیست‌محیطی به‌منظور کنترل، اصلاح و بهبود عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک محیط جهت حفظ و ارتقای سلامتی و رفاه و آسایش انسان ضرورت می‌یابد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: