bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی با اشاره به تفاوت فاز ١١ پارس جنوبی با سایر فازها اظهار کرد: این فاز نیازمند سیستم تقویت فشار است و پس از تجهیز آن به این سیستم می‌تواند الگوی سایر فازها باشد.
 مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی با اشاره به تفاوت فاز ١١ پارس جنوبی با سایر فازها اظهار کرد: این فاز نیازمند سیستم تقویت فشار است و پس از تجهیز آن به این سیستم می‌تواند الگوی سایر فازها باشد.

مشکین فام در مراسم امضای توافقنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال، سی ان پی سی و پتروپارس برای توسعه فاز ١١پارس جنوبی با تاکید بر اینکه این فاز با سایر فازهای پارس جنوبی متفاوت است، اظهار کرد: به همین دلیل توسعه این فاز از سایر فازها طولانی تر است. این فاز مجموعا دو میلیارد متر مکعب در دو بلوک A وB است و گاز پس از برداشت از این دو بلوک به دو پالایشگاه عسلویه و کنگان منتقل می شود، زیرا این دو پالایشگاه ظرفیت خالی دارند و می توانند گاز تولیدی فاز ١١را تسویه کنند.

وی با بیان اینکه گاز درجای این دو بلوک ٢١ تریلیون فوت مکعب است، افزود: تاسیسات این فاز به سه بخش تقسیم می شود. نخست تاسیسات سرچاهی،دوم تاسیسات فرایندی برای جداسازی آب همراه گاز و سوم تاسیسات صادرات گاز.

مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی با اشاره به تفاوت فاز ١١ پارس جنوبی با سایر فازها، گفت:تفاوت این فاز با سایر فازها این است که گاز فاز ١١ ابتدا باید در سیستم تقویت فشار قرار بگیرد بعد در خط لوله،زیرا بعد از حدود سه سال از تولید اولیه با افت فشار مواجه خواهیم شد و باید از ابتدای کار به فکر سیستم تقویت فشار در دریا باشیم و این تکنولوژی فعلا در ایران وجود ندارد.

مشکین فام با بیان اینکه سیستم تقویت فشار پارس جنوبی الگوی سایر فازها خواهد شد، تصریح کرد: به همین دلیل برای این فاز پیمانکار بین المللی در نظر گرفته شده است تا این تکنولوژی وارد کشور شود.

وی ادامه داد:فاز ١١ دارای ٣٠حلقه چاه است، در واقع هر سکو ١٥ حلقه چاه دارد. همچنین این سکو مجهز به یک سکوی فشار افزایی با ظرفیت ٢٠٠٠ میلیون متر مکعب است که فشار جریان گاز را از طریق کمپرسورها و پمپ های تعبیه شده منتقل می‌کند. فشار افزایی سکوب تقویت فشار ٩٠ بار است.

مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی افت فشار سه یا چهار سال بعد از تولید اولیه باید تقویت فشار در دستور کار قرار بگیرد و هدف این است که ساخت سکوهای تقویت فشار در یاردهای خودمان انجام بگیرد که برای این منظور باید یاردها را ارتقا دهیم.

مشکین فام با اشاره به لزوم انتقال تکنولوژی در این پروژه به داخل کشور گفت: باید طراحی مفهومی و پایه سکوی تقویت فشار توسط مشاور بین الملل به کشور منتقل شود. هزینه هر کدام از این سکوها حدودا ۲.۵ میلیارد دلار است؛ بنابراین اینکار باید به دست پیمانکاری سپرده شود که در این کار دارای تجربه کافی است. این طرح الگویی برای سایر طرح ها خواهد شد. همچنین سابقه مهندسی تفصیلی ساخت و نصب سکوهای با وزن بیش از ۷۰۰۰ تا کنون در کشور وجود نداشته که در این فاز تجربه می‌شود.

وی با اشاره به بهره‌گیری از کمپرسورهای گاز ترش گفت: ۴ تا ۵ کمپرسور تقویت فشار که بتواند پاسخگو این درصد از مایعات باشد دراین طرح استفاده می شود.

وی در ادامه در مورد زمان اجرای قرارداد توسعه و بهره‌برداری فاز ۱۱ توضیح داد: پیش‌بینی توسعه و بهره‌برداری فاز ۱۱ در ابتدای سال ۲۰۱۷ به امضا برسد. توافق نامه‌ این قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال سی ام پی سی و پتروپارس امروز امضا می‌شود البته پیش از این به پیمانکار اعلام شده است که کا مطالعات مهندسی را آغاز کند.

مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی ادامه داد: ۴۰ ماه بعد از امضای قرارداد نخستین تولید گاز صورت می‌گیرد و از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود سه سال بعد از تولید اولیه افت فشار صورت بگیرد. باید تا آن تاریخ کمپرسور تقویت فشار تهیه شود.

مشکین‌فام  در ادامه با اشاره به پیشینه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توضیح داد: شرکت توتال در سال ۲۰۰۶ سکوهای سرچاهی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را طراحی کرد اما پروژه مذکور اجرا نشد و مطالعات نشان می‌دهد که طی این ۱۰ سال برداشت از مخزن باعث مهاجرت گاز به سمت ایران شده است. اگر این پروژه در سال ۲۰۰۶ انجام می‌شد باید مانند سایر فازها بعد از نصب سکوی سرچاهی بهره‌برداری آغاز می‌شد اما اکنون مجبوریم از سکوی تقویت فشار استفاده کنیم.

وی در مورد هزینه کلی طرح نیز اظهار کرد: هزینه کلی طرح حدود ۴.۸ میلیارد دلار است که ۲.۶ آن اختصاص به سیستم تقویت فشار دارد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی با اشاره به برنامه‌های قبلی مبنی بر اینکه گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی خوراک ایران ال ان جی را تامین کند گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود گاز در فاز ۱۲، یک میلیارد از گاز تولیدی فاز ۱۱ به پالایشگاه ۱۲ و یک میلیارد نیز به پالایشگاه‌های ۶، ۷ و ۸ منتقل می شود. سرانجام گازهای پالایشگاه ۱۲، ۶، ۷ و ۸ که دومیلیارد فوت مکعب است به ایران ال ان جی منتقل می شود به عبارت دیگر خوراک ایران ال‌ ان‌ جی به صورت غیر مستقیم توسط فاز ۱۱ تامین می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: