bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
مسعود فیروزی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
اینجا بوشهر است، جایی به‌دور از هیاهو و با مردمی از جنس مهر و امید. گوشه‌ای از سرزمین وسیع و متمدن ایران و آرمیده بر کرانه خلیج همیشه پارس. اینجا پایتخت انرژی کشور است و گنجینه استعدادهای درخشان و چهره‌های فرهنگی و هنری.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
اینجا بوشهر است، جایی به‌دور از هیاهو و با مردمی از جنس مهر و امید. گوشه‌ای از سرزمین وسیع و متمدن ایران و آرمیده بر کرانه خلیج همیشه پارس. اینجا پایتخت انرژی کشور است و گنجینه استعدادهای درخشان و چهره‌های فرهنگی و هنری. اهالی این دیار از دیرباز با ذوق و قریحه خدادادی خویش هنر و آثاری را نقش زده‌اند که جاودانگی نام «بوشهر» را در پی داشته است، به‌طوری که بسیاری از آنها امروزه در آیینه فرهنگ و ادب کشور انعکاس دهنده افسانه‌ها، قصه‌ها و میراث دیرینه ادبی و فرهنگی این کهن‌دیار هستند. در این میان عده‌ای هم هستند که با سخن گفتن به گویش محلی «زبان» این دیار را به دیگر مناطق معرفی می‌کنند. مجریان رادیو و تلویزیون در برنامه‌های متعددی که در مرکز صدا و سیما استان تولید می‌شود، به کاربرد گویش محلی اصرار و اهتمام ویژه‌ای دارند. آنها در این اجراها می‌کوشند به‌گونه‌ای صحبت کنند تا نمایندگانی خوبی برای معرفی گویش بوشهری و پیچید‌گی‌ها یا سادگی‌های آن باشند. صدا و سیمای بوشهر خوشبختانه در این زمینه از مجریان آقا و خانم توانمندی نظیر شاهرخ سروری، نگین گتویی‌، خدیجه آبزن، شاهین بهرام‌نژاد، حسن غلامی، ایلا احمدزاده، مسعود فیروزی، علیرضا بحرانی و... برخوردار است که هر کدام از آنها در پویایی و تازگی تولیدات این مرکز نقش بسزایی ایفا می‌کنند. مسعود فیروزی یکی از مجریان خو‌ش‌ذوق و توانمند مرکز صدا و سیمای استان است، وی فرزند مرتضی فیروزی، هنرمند نام‌آشنای و مطرح تئاتر و تلویزیون استان است که سال‌های جوانی‌اش را نثار اعتلای هنر بوشهر کرد تا عرصه را برای درخشش و فعالیت جوانان فراهم کند. اینک مسعود فیروزی به‌گونه دیگری در راه اعتلای هنر و فرهنگ این اقلیم گام برمی‌دارد. وی فردی مستعد و صاحب ایده‌ است و از این‌که فرزند مرتضی فیروزی است، به‌خود می‌بالد و می‌گوید: «آرزو دارم همان‌طور که پدرم مایه فخر من است، من هم به درجه‌ای برسم که مایه افتخار وی باشم». گفت‌وگوی صمیمانه‌ای با او صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

چگونه وارد وادی مجری‌گری شدید؟
فیروزی: پیش از این‌که پاسخ شما را بدهم باید بگویم که خیلی خوشحال هستم از این‌که استان بوشهر به سطحی از درک عمومی رسیده که در آن روزنامه‌هایی با این کیفیت به چاپ می‌رسد، شاید در اواسط دهه 70 وقتی که هفته‌نامه «آیینه جنوب» منتشر شد، کسی تصور نمی‌کرد که بوشهر دوباره به صدر جدول چاپ روزنامه و هفته‌نامه و نشریات فاخر برگردد اما این مهم با درایت مردم فهیم استان محقق شد و به شما تبریک می‌گویم. اما این‌که چگونه به دنیای اجرا گام گذاشتم، من از دوران پیش‌دبستانی در مهدکودک «شکوفه» واقع در محله باغ زهرا (محله مادری) گاهی مجری برنامه‌ها می‌شدم و گاهی هم تک‌خوان گروه سرود کودکستان. یادم می‌آید کمرو بودم ولی اجرا را دوست داشتم، مثل همین الان. اما بعضی اوقات همن تناقض‌ها باعث پیشرفت می‌شود و برای من که این‌گونه بوده است. همیشه سعی کردم بهترین باشم اما اجرا در صدا و سیما را به‌صورت جدی از سال 92 شروع کردم، البته پیش از آن بیشتر گزارشگر رادیو و تلوزیون بودم، شاید به‌خاطر این‌که اعتقادی به اجرای من نداشتند اما به همت دوست خوب و استاد عزیزم شاهین بهرام‌نژاد این اراده در من تقویت شد و به مجری جایگزن تبدیل شدم. باور کنید الان نمی‌د‌انم که مجری جایگزین هستم یا مجری ثابت.

به‌نظر شما یک مجری خوب باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟ 
فیروزی: یک مجری خوب باید معلومات عمومی و روزمره خوبی باشد، اهل مطالعه باشد و چارچوب کارش را بشناسد و بداند که برای چه جامعه هدفی دارد اجرا می‌کند، تنها به‌دلیل داشتن صدای خوب و استایل خوب نمی‌توان مجری خوبی شد. مجری باید مدیر خوبی باشد تا بتواند برنامه خود را مدیریت کند. دیگر این‌که باید کمی چموش باشد و به‌راحتی هر چیزی را نپذیرد. ضمن این‌که شرایط مالی‌اش را طوری تنظیم کند که به‌خاطر درآمد به اجرای هر برنامه‌ای تن ندهد، مجری باید استراتژی و سبک کاری خاصی داشته باشد؛ یعنی امضایش پای کارش باشد، وقتی مجری یک برنامه را اجرا می‌کند، همه نوع مخاطب وی را می‌بیند یا صدای او را می‌شنود، پس باید مراقب گفتار و رفتار خود باشد، چراکه خود وی مسوول اول و آخر گفته‌ها یا رفتارش است.

تاکنون کدام برنامه‌ها را اجرا کردید و از میان این اجراها کدامیک بیشتر به دل شما نشسته است؟
فیروزی: تقریبا بیشتر برنامه‌های رادیو را اجرا کردم و در تلویزیون هم اجرای برنامه‌هایی نظیر «شونشینی»، «در شهر»، «سیمای راهبران»، «نشان»، «گفت‌وگو» و ... را بر عهده داشته‌ام اما نمی‌توانم بگویم کدام از این برنامه‌ها بیشتر به‌دلم نشسته است، چون اجرا و گزارش شغل من است.

وقتی مردم با شما روبه‌رو می‌شوند، چه برخوردی با شما دارند؟ 
فیروزی: مردم بوشهر مردمی فهمیده هستند، می‌دانند دارند چکار می‌کنند ولی نمی‌توانند احساساتشان را پنهان کنند.
به‌نظر شما پررنگ‌ترین ویژگی مردم بوشهر مدام است؟
فیروزی: مردم بوشهر جنتل‌من هستند و باکلاس. مردمی که به نوع لباس و مرتب بودن ظاهر خود اهمیت می‌دهند، مردمی که بهترین ماشین‌ها و تفریحات را دارند و از اصالت و سابقه تاریخی خوبی برخوردار هستند. اهالی بوشهر جزء اولین‌ها در صنعت چاپ، نشر و سینما هستند، پس نمی‌توانند آدم‌های سطح پایینی باشند، در مجموع مردم بوشهر متفاوت هستند و از این‌که یک بوشهری هستم، خوشحالم.

آیا مردم بوشهر فرهنگ‌دوست هستند؟
فیروزی: بله مردم بوشهر به‌شدت اهل هنر و فرهنگ هستند، آنها مردمی هستند که در دوره‌ها و شب‌نشینی‌هایشان دیوان حافظ، نظامی، خیام، فلک‌ناز و داستان امیر ارسلان می‌خواندند، مردمی که خالق «تنگسیر»، «قلندرخونه»، «آهنگ دیگر» و چندصد اثر هنری فاخر دیگر هستند، مردمی که موسیقی «گلها» را مدیون همایون خرم می‌کنند،بوشهری‌ها مردمی هنرمند و فاخر هستند.

پیش از اجرا به کدام هنر می‌پرداختید، آیا در حال حاضر اجرا را دوست دارید؟
فیروزی: من سال‌ها در عرصه شعر و نقد ادبی کار کردم و برخی از اشعارم هم در نشریات چاپ شده است البته افزون بر سرایش شعر، در حوزه‌هایی نظیر داستان‌نویسی، تئاتر، سینما و موسیقی فعالیت داشتم، این روزها در کنار اجرا به عکاسی هم می‌پردازم اما در خصوص این‌که آیا اجرا را دوست دارم، باید بگویم که اجرا شغل من است و دوستش دارم ولی نمی‌دانم تا کی اجرا می‌کنم.

چرا در حال حاضر صدا و سیمای مرکز بوشهر برنامه اختصاصی در مورد فرهنگ و هنر ندارد؟
فیروزی: با سوال شما موافق نیستم ،چون صدا و سیما یک مجموعه هنری است و کار در صدا و سیما خود هنر است. ما در رادیو برنامه «گنجینه خلیج فارس» را داریم که به تاریخ، فرهنگ و هنر مردم این دیار می‌پردازد و در تلویزیون هم برنامه «هفت اقلیم» را داشتیم که به‌صورت ویژه به هنر می‌پرداخت. 
بعد از پایان این گفت و گو به این نتیجه می‌رسیم که هنر و فرهنگ بوشهر در خود چهره های بی‌نظیری  مانند ایرج صغیری، احمد آرام، غلامرضا وزان، محمدرضا صفدری، غلامحسین دریانورد، منوچهر آتشی، ایرج شمسی‌زاده، علی باباچاهی، صادق چوبک، فرج‌الله کمالی، محمد غلامی و... را جای داده است، افرادی که نام آنها امروزه از مرز استان عبور کرده و در حوزه خود دارای سبک و سیاقی منحصربه‌فرد هستند. امید که بستر مناسب برای شکوفایی استعدادهای جوان و خلاق با یاری مسوولان و مدیران استانی بیش از گذشته فراهم شود، چراکه این استان هماره شایسته عنوان «پایتخت فرهنگی خلیج همیشه پارس» است.

نام:
ایمیل:
* نظر: