bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵
واکنش‌ها به سخنان اخیر بین مسوولان ارشد قوا؛
سخنان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، برخی را از جمله رئیس قوه قضائیه و صاحبان رسانه‌هایی چون وطن امروز و کیهان را به‌شدت ناراحت کرده است.
سخنان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، برخی را از جمله رئیس قوه قضائیه و صاحبان رسانه‌هایی چون وطن امروز و کیهان را به‌شدت ناراحت کرده است. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این‌که مخاطب رئیس‌جمهور دستگاه قضا بوده است، در مقام پاسخگوی برآمده و گفت: «این نوعی افترا به قوه قضائیه است و بلکه توهین و عجیب است، کسانی که چنین افتراها و اهانت‌هایی را به قوه قضائیه روا می‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می‌زنند. این‌گونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! این‌گونه افتراها به قوه قضائیه و تضعیف دستگاه قضائی به سود چه کسی است؟» سخنانی که صد البته بی‌پاسخ نماند. 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته با حضور در نمایشگاه مطبوعات در واکنش به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه در افتتاح نمایشگاه مطبوعات بار دیگر تاکید کرد و گفت: رئیس‌جمهور شفاف است و اعتقاد دارد که اصحاب رسانه باید از آزادی بیان و قلم و نقد برخوردار باشند. البته همه اینها باید در چارچوب قانونی صورت بگیرد. حالا اگر رسانه‌ای از این چارچوب قانونی خارج شد یا تهمتی زد و هتاکی کرد و یا امری را در ذهن جامعه به‌عنوان اقدامی نادرست ترویج داد، دولت حتما باید به مراجع قانونی ارجاع دهد. البته می‌توانید تعداد شکایات دولت از رسانه‌ها را ببینید، ضمن این‌که در آغاز کار دولت کمیته‌ای تصویب شد که بسیاری از دعاوی که وجود داشت را پس گرفت، چرا‌که دولت به آزادی بیان و نظر پایبند است.

در همین راستا، وزیر دادگستری نیز روز گذشته درباره سخنانی که در روزهای اخیر بین مسوولان ارشد قوا رد و بدل شده بود، گفت: دغدغه‌هایی در سطوح بالا داریم و روزهای اخیر با اعلام مواضع متفاوتی روبه‌رو شدیم و این هم بخشی از فضای رسانه‌ای کشور است که انتقاد شود و جواب داده شود. باید از این فضاها و رسانه‌ها استقبال کنیم. هر چه در فضای نقد سازنده، خیرخواهانه و دلسوزانه برویم مفید است. البته برخی سخنان حق تلخ است و حق‌گویی تلخی ایجاد می‌کند ولی محصول و میوه شیرینی دارد. اینها را در جهت رشد و توسعه آزادی رسانه‌ای و بیان، مثبت ارزیابی می‌کنم.

مصطفی پور‌محمدی با بیان این‌که نباید اجازه دهیم قلم‌ها شکسته شود و دهان‌ها بسته شود، حرف حقی است. افزود: اگر این سخن مخاطب خاصی پیدا کند و محل خاصی مورد نظر باشد، باید صحبت کنیم این کارها را کرده یا نه؟ قانون، اجازه آزادی بیان را داده و باید اجازه دهیم در محدوده قانون، رسانه‌ها فعالیت کنند، نباید مانع ایجاد کنیم. اگر کسی نسبتی به دستگاهی داده، بحث جداگانه‌ای است. باید اینها را از هم جدا کنیم. در بین جامعه مطبوعاتی کشور باید تاکید کنیم. همه قوا، نهادها، باید تلاش کنیم دهن‌ها در گفتن حق بسته نشود. قلم‌ها را اجازه دهیم به‌خوبی به نگارش دربیاید برای بیان حق، دعوت مردم به خیر و انتقاد سازنده. از حاشیه‌ها فاصله بگیریم و اصل مطلب را دنبال کنیم. نباید اصل مطلب گم شود. هیچ قوه‌ای طفره نمی‌رود که طبق قانون از گفتن، نوشتن و آزادی بیان، گفتار و قلم در محدوده قلم دفاع شود. این نظر رسمی بنده به‌عنوان یک عضو دولت است. ممکن است تفسیر یا رفتار متفاوتی یک جا باشد. بنده دفاع نمی‌کنم.

با این حال تیتر روز گذشته برخی نشریات از جمله وطن امروز و سخنان حسین شریعتمداری نشان داده است که مخاطبان اصلی رئیس‌جمهور به‌خوبی پیام را دریافت کرده‌اند. در همین راستا حسین سبحانی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که اظهارات اخیر روحانی درخصوص وجود برخی رسانه‌هایی که از رانت اطلاعاتی برخوردار هستند، مانند ضمیری بود که مرجع خود را پیدا می‌کند. اظهارنظر‌ها بعد از این صحبت‌های آقای روحانی از سوی شریعتمداری نشان داد که او مرجع ضمیر است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: با واكنش شريعتمداري به اين اظهارات رئيس‌جمهور معلوم شد، آقاي شريعتمداري بخشي از مخاطب اين گزاره رياست‌جمهوري بوده‌اند. البته هر مجموعه‌اي در هر جايي مطالبي داشته باشد از آن استفاده مي‌كند و اين منحصر به‌فرد خاصي نيست. هر كسي در جايي بوده از اين رانت‌ها استفاده كرده است.
گفتنی است این‌بار اول نیست که رئیس قوه قضائیه به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان می‌دهد و در مقام پاسخگویی بر می‌آید، اتفاقی که خواسته و یا ناخواسته فضای عمومی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: