bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵
برگزاری نخستین گردهمایی سمن‌های محیط زیستی استان؛
سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسیار موثر و راهگشایی در مرتفع کردن مشکلات و کاستی‌های موجود در جامعه دارند. این نکته با توجه به فعالیت این نهادها در استان به‌خوبی بیانگر این امر است.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسیار موثر و راهگشایی در مرتفع کردن مشکلات و کاستی‌های موجود در جامعه دارند. این نکته با توجه به فعالیت این نهادها در استان به‌خوبی بیانگر این امر است. هر چند برخی از این سازمان‌های مردم‌نهاد در استان با وجود تمام تلاش‌ها و پیگیری‌ها هنوز موفق به دریافت مجوز نشده‌اند و به‌صورت غیر رسمی فعالیت خود را در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف ادامه می‌دهند اما یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد که بسیار موفق و موثر نیز توانسته در راستای مرتفع کردن مشکلات و آسیب‌های محیط زیستی راهگشا باشد، سازمان‌های مردم‌‌نهاد محیط زیستی است. دلیل محکم و منطقی برای تائید این موضوع هم، ارتباط قوی این سازمان‌ها با رسانه‌‌هاست. سازمان مردم‌نهاد حامیان محیط زیست، یکی از این سازمان‌هاست که همواره دغدغه‌های محیط زیستی داشته و در این خصوص با رسانه‌ها و مطبوعات نیز همکاری و تعامل لازم را داشته است. 

این در حالی است که قرار است نخستین گردهمایی بزرگ سمن‌های محیط زیستی استان امروز ۲۰ آبان ماه ۹۵ ساعت ۱۰ صبح در سالن اجتماعات اداره‌کل محیط زیست استان با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و حضور سمن‌های محیط زیستی برگزار شود. 
در ادامه با یکی از دوستداران طبیعت گفت‌وگو کردیم. محمدمهدی طیاری با بیان این‌که اگر قرار است این‌گونه نشست‌ها از حالت نمادین خارج شود و مثمر ثمر باشد، باید به ارائه راهکارها و پیشنهادها و البته پیگیری کردن آنها متوسل شد، تصریح کرد: پیشنهاد منِ نوعی به‌عنوان یکی از دوستداران طبیعت به نمایندگان محترم مجلس که خواسته همه دوستداران طبیعت نیز هست، این است که جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت در سطح استان توسعه یابند و علاوه بر آن درخت‌ها شناسنامه‌دار و پلاک‌دار شوند. 
وی با اشاره به این‌که متاسفانه جنگل‌های طبیعی استان که به‌عنوان سدی محکم در مقابل ریزگردها و ابزاری قوی برای حفظ اکوسیستم هستند، روز به روز بیشتر نابود می‌شوند، افزود: در صورتی راه برون‌رفت این معضل اندکی هموار می‌شود که در وهله نخست نمایندگان محترم در مجلس از این مساله دفاع و بودجه‌ای را برای منابع طبیعی جذب کنند.

طیاری با اشاره به یکی دیگر از دغدغه‌ها و خواسته‌های دوستداران طبیعت خاطرنشان کرد: بحث حمایت از حقوق حیوانات بسیار مهم و حیاتی است. توقع داریم که نمایندگان مردم در مجلس جزء نمایندگانی باشند که از این حقوق دفاع کنند. مساله مهم دیگر، بحث پسماند است. یکی از معضلات بسیار مهم که از سوی انسان‌ها باعث از بین رفتن ذخایر زیرزمینی ما می‌شود، بحث پسماندهاست. انتظار داریم این موضوع به‌صورت جدی‌تری پیگیری شود. 
این دوستدار طبیعت به مساله دیگری اشاره کرد و گفت: ضروری است وضعیت و نحوه صید استان بجد اصلاح و دنبال و به‌صورت حرفه‌ای انجام شود. ادوات صید مدرن که به کنترل صید کمک می‌کنند، جایگزین ادوات قدیمی و سنتی شوند و در مجموع صید بی‌رویه کنترل شود، همان‌طور که دیگر کشورهای خلیج فارس قانون آن را اجرا می‌کنند. ضرورت دارد با حمایت صیادان زمینه توقف در صید را برای مدتی فراهم کرد تا به احیای دریا کمک شود. همچنین کمک به حفظ جنگل‌های حرا که احداث دهکده‌های گردشگری عامل اصلی از بین رفتن اکوسیستم مناطق یادشده است، می‌تواند به آینده زمین کمک شایانی کند. وی تاکید کرد: این امر به هیچ وجه به معنای آن نیست که دهکده گردشگری نداشته باشیم بلکه لازم است با انجام مطالعات لازم و اقدامات کارشناسی مربوط، سواحل مناسب برای این مکان‌ها شناسایی شوند، آن هم براساس رویه توسعه پایدار، نه روش‌های منسوخ.
طیاری یادآور شد: شرایط طبیعت و آب و هوایی تغییر نخواهد کرد مگر این‌که نمایندگان ما در مجلس به انتقادات و پیشنهادها توجه کرده و در راستای محقق کردن آنها آستین همتشان بالا بزنند و دوستداران طبیعت هم آماده همکاری در این خصوص هستند.

به گزارش مهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به این‌که این گردهمایی که با مشارکت سمن‌های محیط زیستی سراسر استان برگزار خواهد شد، گفت: علاوه بر برگزاری کارگاه‌های متعددی در حوزه‌های توسعه سبز، مدارس طبیعت، سند هدف چهارم از اهداف توسعه پایدار، ترویج علم، مباحث حقوقی فعالیت سمن‌ها و...  همچنین نشست هم‌اندیشی سمن‌های محیط زیستی با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز هماهنگ و اجرا خواهد شد.

حسین دلشب در ادامه به اهمیت برگزاری این گردهمایی در گسترش مفاهیم محیط زیستی در سطح استان و حساس‌سازی افکار عمومی نسبت به محیط پیرامون خود اشاره کرد و افزود: در استان بیش از ۴۰ سمن محیط زیستی موجود است که برخی مجوز دارند و برخی نیز با این اداره کل همکاری می‌کنند اما در فرایند دریافت مجوز هستند.
حال باید منتظر ماند و دید که خروجی این نشست در نهایت چه خواهد بود، چه دستاوردهایی خواهد داشت و سرانجام سمن‌های مردم‌نهاد محیط زیستی چه خواهد بود؟ 


نام:
ایمیل:
* نظر: