bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
وزیر دفاع جمهوری خلق چین امروز در راس هیاتی بلندپایه به ایران سفر خواهد کرد. در اهمیت این سفر نیازی به نوشتن نیست و همه می‌دانند که این سفر در شرایط فعلی منطقه و جهان پیرامونی چه تاثیرات مهمی دارد.
کریم جعفری:
وزیر دفاع جمهوری خلق چین امروز در راس هیاتی بلندپایه به ایران سفر خواهد کرد. در اهمیت این سفر نیازی به نوشتن نیست و همه می‌دانند که این سفر در شرایط فعلی منطقه و جهان پیرامونی چه تاثیرات مهمی دارد. جمهوری خلق چین، صاحب بزرگ‌ترین ارتش جهان است که در طول سه دهه گذشته با برنامه‌ای منسجم و هماهنگ در عرصه تکنولوژی به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کرده است. وزارت دفاع چین به‌عنوان متولی اصلی توسعه توان دفاعی کشور، اداره ده‌ها شرکت و کارخانه تولید سلاح را در دست دارد و عرصه‌ای نیست که چینی‌ها موفق به ورود به آن نشده‌ باشند.
با این اوصاف، چین هنوز هم در گلوگاه‌های حساس تکنولوژیکی نیازمند کشورهای غربی و از جمله متحد راهبردی خود، روسیه است که همه نوع تسلیحاتی را در اختیار چینی‌ها قرار داده و حتی در کپی‌برداری نیز به ارتش این کشور کمک شایانی می‌کند. چین اکنون در حوزه‌های مختلف دریایی، هوایی، زمینی و پدافندی به توانمندی بالایی رسیده، به‌گونه‌ای که این پیشرفت‌ها به شدت امریکا و متحدانش در آسیای شرقی مانند ژاپن و کره جنوبی را نگران کرده است.
چند روز پیش بود که ارتش چین با نمایش آخرین دستاورد هوایی خود که هواپیمای رادارگریز جی20 بود سر و صدای امریکایی‌ها را در آورد. این کشور در حالی این جنگنده پیشرفته نسل پنجمی را تولید کرده که در دیگر حوز‌ه‌های هوایی نیز توانسته دستاوردهای خوبی داشته باشد. در زمینه پدافندی نیز چینی‌ها با تولید سامانه اچ‌کیو9 که کپی‌برداری از اس300روس‌ها است توان پدافندی خود را گسترش داده و چتر حمایتی خوبی بر فضای پهناور این کشور بگستراند. چینی‌ها در حوزه دریایی نیز توانسته‌اند دستاوردهای شگرفی داشته باشند. صنعت دریایی این کشور علاوه بر آنکه موفق به ساخت شناورهای گوناگون در کلاس‌های متفاوت شده، در حوزه مقابله با تهدیدات سطحی و زیرسطحی نیز افق‌های روشنی را تصویر کرده است. چین دارنده تنها موشک بالستیک ضدکشتی در جهان بالای برد 1500 کیلومتر است که می‌تواند تهدیدی عمده برای ناوگان امریکا و متحدانش در دریای زرد، دریای چین و اقیانوس آرام و هند باشد.
با این اوصاف، سابقه همکاری‌های نظامی تهران و پکن به دوران جنگ تحمیلی باز می‌گردد. ایران علاوه بر خرید جنگنده‌های سبک اف7 که کپی‌ای از میگ 21 شوروی بود، موشک‌های ضدکشتی کرم ابریشم که با آن اسکله الاحمدی کویت را هدف قرار داد نیز خریداری کرد و عملا پایه و اساس توسعه صنایع موشک ضدسطحی کشور شد. در سال‌های بعد و با امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف نظامی و دفاعی گسترش بسیار یافت و هم‌اکنون طرفین در سطحی عالی در حال تبادل اطلاعات و دانش نظامی هستند.
در حالی تئورسین‌های چینی در حالی طراحی مدلی برای دفاع از منافع خود در دوردست هستند، به دلیل موقعیت راهبردی کشورمان چینی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که متحد و شریکی راهبردی به این منظور داشته باشند. علاوه بر این، وجود تهدیدات مشترک در حوزه تروریسم بین‌المللی که مرکز آن آسیای جنوب غربی است و باعث جذب هزاران شهروند چینی توسط ترکیه برای جنگ در سوریه شده است، لزوم مقابله با نظام تک‌قطبی مدنظر امریکا و همچنین طراحی مدلی برای همکاری درازمدت در حوزه‌های مختلف دفاعی از جمله بهانه‌هایی است که سفر سپهبد چانگ وان کوانگ به تهران را دارای اهمیت بسیار بیشتری می‌کند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: