bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
با پیشروی ارتش و متحدین در غرب حلب؛
شهر حلب نه فقط یک شهر در یک کشور جنگ زده بلکه شهری است که سنگینی آن کفه ترازوی سیاسی منطقه را بالا و پایین می‌کند و مشخص‌کننده وضعیت آتی منطقه است.
بامدادجنوب- سید‌علی موسوی:
شهر حلب نه فقط یک شهر در یک کشور جنگ زده بلکه شهری است که سنگینی آن کفه ترازوی سیاسی منطقه را بالا و پایین می‌کند و مشخص‌کننده وضعیت آتی منطقه است. آنچه که امروز و در پنج سال گذشته در حلب شاهد آن بودیم بیشتر یک نبرد بین‌المللی بوده و نه یک نبرد داخلی و اصولا وقتی نبرد در یک کشور با اهداف سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای جهت تغییر موازین قدرت آغاز می‌شود بالطبع نبردهای یکایک روستاها و شهرهای آن نبردی منطقه‌ای بوده و نه داخلی و در این بین بعضی مناطق اهمیتی فوق‌العاده پیدا می‌کنند، مانند حلب،  شهر حلب ام المعارک سوریه و منطقه است. 

اهمیت حلب و مهم شدن آن در این برهه زمانی
تحولات حلب در برهه‌های مختلف زمانی تابعی از تغییرات سیاسی منطقه و میدانی حلب بوده است و این روند همچنان ادامه دارد‌.
در ماه‌های گذشته همه شاهد تحولاتی مهم در حلب بودند، که نقطه آغاز آن بسته شدن نقطه اتصالی تروریست‌ها با جهان خارج یعنی بزرگراه کاستیلو بود.
ارتش سوریه از ابتدای تیرماه امسال حملاتی را از سمت شمال غربی شهر حلب و در محور حندرات-کاستلو آغاز کرد؛ همزمان با این عملیات، عملیات دیگری با چند روز تاخیر محور دیگری در منطقه خالدیه و مناطق صنعتی اللیرمون در غرب حلب آغاز شد. در ابتدا پیشروی‌ها در این دو محور کند بود و از آنجا که مسلحین تنها مسیر ارتباطی خود با داخل حلب را در معرض خطر می‌دیدند، به‌شدت در برابر پیشروی‌ها مقاومت کردند.
البته سماجت ژنرال معروف سوری سهیل حسن و حضور او به‌عنوان فرمانده در این محور نشان از عزم جدی ارتش برای پیشروی داشت در این حین بارها شاهد موج حملات انتحاری و انغماسی تروریست‌ها بودیم که با رصد عالی توپخانه و همکاری عالی جنگنده‌های روسیه هر بار این حملات با شکست روبه‌رو شد. در این بین چیزی که جالب توجه بود حمایت نکردن تلویحی ترکیه از مسلحین خود و در راس آنها مسلحین ترکمن در شمال حلب بود، به‌طوری که این گروه تقریبا تنها رها شده و بار اصلی تلفات‌ها به دوش این گروه و گروه فیلق‌الشام افتاده بود و جالب‌تر آن‌که احرار‌الشام نیز به‌دلیل آنچه که نبود پشتیبانی درست و بی‌فایده بودن نبرد و جلوگیری از کاهش روحیه افراد عنوان کرده بود، از ادامه نبرد انصراف داد و یا حضور آنها بسیار کمرنگ شد. پیشروی‌ها در محور کاستلو در شمال و محور خالدیه در غرب حلب پیوسته و آرام ادامه پیدا کرد و در این بین به ناگاه کودتایی عجیب با طرحی عجیب‌تر در ترکیه شکل گرفت کودتایی درست پس از احتمال و خبرهای عدم حمایت ترکیه از مسلحین تحت حمایت غرب در سوریه! 

این را در نظر داشته باشید که ترکیه پس از تنش‌های بوجود آمده با روسیه و قطع روابط بین دو کشور و در پی ادامه سیاست‌های نادرست خود در قبال منطقه روز به روز بیشتر تحت فشار قرار گرفت و این فشار دو سوی بود  هم از طرف مخالفان خود و هم از طرف موافقان. از این رو بارها برای عادی‌سازی روابط و یا تلطیف فضای بین دو کشور تلاش کرد و شمال حلب فرصتی بود برای نشان دادن حسن نیت به کشور روسیه و متحدانش و این می‌توانست پالسی باشد به روسیه و و متحدانش و نوعی باج‌دهی در مسائل منطقه‌ای به ازای از سر‌گیری روابط مجدد. بررسی آن‌که ترکیه با دادن چنین فرصت و امتیازی به روسیه و متحدانش چه چیزی در ازای آن دریافت خواهد کرد و این‌که چه خسارت‌هایی از جانب متحدان غربی و عربی‌اش متحمل خواهد شد خود بحثی مفصل است که در این گزارش بخش بین‌الملل بامداد جنوب نمی‌خواهد به ان بپردازد. در هر صورت کودتا شکست خورد و نیروهای ارتش سوریه به پیشروی‌های خود ادامه دادند و مسیر کاستلو پس از گذشت تقریبا 30 روز از آغاز عملیات و رسیدن نیروهای عملیات کننده در دو محور شمالی و غربی به یکدیگر بسته و محاصره حلب پس از چند سال کامل شد. 
با خطر ناامن شدن اوضاع مسلحین در شرق حلب و احتمال سنگین شدن کفه ترازو به‌نفع ارتش سوریه تروریست‌‌ها و حامیانشان دوباره در صدد باز کردن روزنه‌ای کوچک شدند و به این ترتیب یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های بحران سوریه آغاز شد.
دهم مردادماه امسال مسلحین حاضر در اطراف حلب عملیات عظیمی را آغاز کردند، به نام «خشم حلب»، عملیاتی که هدفش شکستن حصر تروریست‌های محاصره شده در شرق این شهر بود.

همه چیز مهیا شده و قرار بود با مشتعل شدن محورهای جنوبی پایتخت اقتصادی سوریه دفاع متمرکز ارتش در هم شکسته شده و اردوغان که آن روزها تازه از کودتا جان سالم به در برده بود با انجام این عملیات خودی نشان دهد.
عملیات در صبح دهم مرداد شروع شده و انتحاری‌های مسلحین یکی پس از دیگری لایه‌های دفاعی ارتش را در هم شکستند، پس از 20 روز نبرد مداوم بالاخره توان ارتش تحلیل رفته و مسلحین آن روزها با داستان‌سرایی و سناریو‌سازی توانستند باریکه‌ای ایجاد کنند برای رساندن خودشان به هم کیشانشان در بخش شرقی حلب.
اما این باریکه که عرضی بیش از 200 متر نداشت بعد از 8 روز توسط ارتش سوریه مسدود شده و تروریست‌ها پس از دادن تلفات حداقل دو هزار نفری مجبور به عقب‌نشینی از مواضعی شدند که برای متر به مترش خون داده بودند.

مسلحین در این عملیات نافرجام که شکست سختی نیز متحمل شده بودند بهترین و زبده‌ترین فرمانده‌هانشان را از دست داده بودند، از انغماسیون یا همان خط‌شکنان چند ملیتی گرفته تا بهترین فرماندهان عملیاتیشان که در روزهای سخت دردی از آنها دوا می‌کردند. یکی از بلندپایه‌ترین و در عین حال بی‌رحم‌ترین این فرماندهان شخصی مشهور به ابوعمر سراقبی بود که تا پیش از این فرماندهی میدانی عملیات جیش‌الفتح و در راس آن جبهه النصره را بر عهده داشت. فرمانده‌ای با جایگاهی چنان مهم که عملیات بعدی مسلحین به افتخار او نامگذاری شد!
چندین ماه از عملیات تروریست‌ها در جنوب حلب سپری شده بود که ارتش آرام آرام شکاف ایجاد شده در جنوب شهر را ترمیم کرده و مناطقی که در خشم حلب از دست رفته بود، به‌صورت کامل باز پس گرفته شد.
در این میان با محاصره مجدد بخش شرقی حلب از سوی ارتش و احتمال تصرف کامل حلب به دست دولت سوریه، هم‌پیمانان تروریست‌ها در منطقه و غرب طرحی را می‌خواستند، اجرا کنند که هدفش تنها تنفسی مقطعی به مسلحین بود برای ترمیم لایه‌های دفاعیشان برابر حملات ارتش سوریه.
با این حال عملیات ارتش در شمال و مرکز حلب که به‌خوبی پیش می‌رفت متوقف شده و قرار شد به‌دنبال توافق روسیه و امریکا شرق این شهر به‌صورت موقتی از درگیری‌ها دور بماند.

طوفانی که بر سر مسلحین خراب شد
با شکست عملیات مفتضحانه و پر تلفات خشم حلب و برای تجدید روحیه تروریست‌ها تصمیم گرفتند عملیاتی دیگر را کلید بزنند، عملیاتی معروف ابو‌عمر سراقبی که پیش از این در مورد او و جایگاهش صحبت شد. 
قرار بود در این عملیات مسلحین از بخش غربی حملات عملیاتی پردامنه، همراه با موج انسانی زیاد و انتحاری‌ها را با هم ترکیب کرده تا به هر طریق ممکن این عملیات به مانند عملیات چند ماه پیش شکست نخورد. 
شامگاه دهم آبان امسال عملیات تروریست‌ها برای فک حصار حلب از طریق رخنه در محور غربی حلب کلید خورد و فرماندهان ارشد ائتلاف مسلحین و در راس آنها محمد الجولانی رهبر النصره با انتشار تصاویر خود در اتاق عملیات می‌خواست نشان دهد که این‌بار دیگر شکستن محاصره قطعی است اما آنها نمی‌دانستند دقیقا چه چیزی در انتظارشان است.
تروریست‌ها هر چه در چنته داشتند را برای این عملیات گذاشتند از انتحاری‌های پر تعداد گرفته تا پشتیبانی و بر هم زدن تمرکز ارتش با هدف قرار دادن مناطق مسکونی حلب با موشک‌های گراد. 

عملیات با قدرت و به یک‌باره آغاز شده و مسلحین گمان می‌کردند این‌بار نیز ارتش به مانند عملیات پیشین غافلگیر شده و به‌نوعی در این محور وا داده و جبهه به جبهه عقب‌نشینی خواهد کرد. با شروع عملیات و پیشروی اولیه از سوی تروریست‌ها ارتش سوریه و متحدانش که به‌خوبی در مورد این عملیات اطلاعات جمع کرده بودند، نخست از بخشی نقاط عقب نشینی کرده و گذاشتند مسلحین وارد قتل‌گاه و مکان‌هایی شوند که ارتش پیش از این آماده کرده بود. در پی پیشرفت‌های اولیه شبکه‌های مجازی وابسته به تروریست‌ها شروع به افسانه‌سرایی کرده و خبر از شکست محاصره حلب دادند در حالی که نیروهای ارتش سوریه و متحدان ایرانی و لبنانی و عراقی‌اش به‌خوبی برای این برهه زمانی آماده بودند. چند روز بعد از شروع عملیات ارتش سوریه ناگهان به مانند طوفان بر سر مسلحین خراب شده و با مقاومت مثال زدنی و با درک درست از شرایط میدانی نخست با تصرف بلندی‌های مشرف بر نقاط حساس دید خود را بر منطقه کامل کرده و پس از آن شروع به عقب زدن مسلحین و تلفات‌گیری از آنان کرد. حملات سنگین ارتش باعث شد حتی مسلحین برخی از تصرفات خود در جنوب حلب که از چند ماهه پیش و در عملیات قبلی تصرف کرده بودند را نیز از دست داده و عملا دست از پا درازتر مجبور به عقب‌نشینی از تمامی تصرفات خود شوند.
حالا بعد از گذشت چند روز از عملیات مسلحین عملا ارتش به جای دفاع به حالت آفندی درآمده و دست بالاتر ارتش سوریه در حلب به‌زودی بسیاری از معادلات را بر هم خواهد شد.
سروریس بین‌الملل روزنامه بامداد جنوب سعی دارد از این پس تمامی موضوعات میدانی مروبط به منطقه از جمله عراق و سوریه را در قالب گزارش‌های میدانی-تحلیلی به خوانندگان عزیز خود ارائه دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: