bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
جریان‌های سیاسی می‌توانند بر رای‌های قومی قبیله‌ای پیروز شوند؟
اصولگرایان به‌زودی برنامه‌های خود را برای حضور در انتخابات سال 96 اعلام می‌کنند، چیزی که کمی دشوار به‌نظر می‌رسد اما آنچه از سخنان چهره‌های سرشناس این جناح فکری می‌توان برداشت کرد این است که ...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
اصولگرایان به‌زودی برنامه‌های خود را برای حضور در انتخابات سال 96 اعلام می‌کنند، چیزی که کمی دشوار به‌نظر می‌رسد اما آنچه از سخنان چهره‌های سرشناس این جناح فکری می‌توان برداشت کرد این است که اصولگرایان این‌بار وحدت و انسجام درون حزبی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند. در همین راستا می‌توان به سخنان حداد عادل فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد. همانطور که در شماره پیشین روزنامه بامداد جنوب منتشر شد، او روز جمعه در حاشیه کنگره جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران درباره برنامه اصولگرایان برای انتخابات 96، گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده است و اصولگرایان برای حضور مبتنی بر وحدت در انتخابات 96 برنامه دارند و به‌زودی برنامه خود را اعلام می‌کنند.
حداد عادل که سخنگویی ائتلاف اصولگرایان را نیز بر عهده دارد، تاکید می‌کند که زمان اعلام این برنامه هنوز مشخص نیست اما در روزهای آینده منتظر آن باشید!. 
 در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برخی هستند که با تعدد کاندیدا مواجه خواهیم شد و برخی دیگر نیز باور دارند که تعدد کاندیدا وحدت آنها را نشانه می‌گیرد و بر همین اساس با سرمایه‌گذاری بر چهره‌های خاص وارد گود می‌شوند.
در همین راستا حداد عادل نیز با تاکید بر این‌که همه جریان‌های همسوی تحت عنوان اصولگرا که در ایران فعال هستند باید متحد شوند، به تجربه‌های اخیر دو انتخابات سال 92 و سال 94 اشاره کرد و افزود: آخرین تجربه ما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 به‌خوبی روشن کرد تعدد نامزدها و تفرقه چه نتیجه‌ای خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اگر در گذشته انتخابات دو طرف اصلاح‌طلب و اصولگرا و یا چپ و راست داشت و رقابت بین خودمان شکل می‌گرفت، امروز مثلثی شکل گرفته است و ضلع تازه‌ای به وجود آمده است و نیازمند هوشیاری و وحدت بیشتر است و ایجاب می‌کند که در این انتخابات خالص‌تر، با بصیرت‌تر و باهوش‌تر وارد شویم!
بی‌شک همین رویکرد در استان‌ها و شهرستان نیز دنبال می‌شود و بزرگان این جناح فکری در شهرستان‌ها نیز تلاش می‌کنند به یک اتحاد حداقلی برسند تا بازنده این رقابت نباشند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید، مجموعه اصولگرایان در استان بوشهر نیز خود را برای رقابت جدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آماده کرده‌اند. 
عبدالله فاتحی هر چند به جزئیات برنامه این جناح فکری اشاره نکرد اما تاکید کرد که قرار است بعد از اربعین و 28 ماه صفر تصمیم نهایی گرفته و اعلام شود.
فاتحی با بیان این‌که کاری به جناح‌بندی‌ها خاص و اصطلاح چپ و راست نداریم و آن را مغایر با جامعه امروز نمی‌دانم، تصریح کرد: همفکران و اصولگرایان به‌دنبال یک ائتلاف منسجم هستند و قرار است با معرفی لیست ائتلافی، خود را برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آماده کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان در همه شهرستان‌های استان پیگر ائتلاف هستند و با لیست حاضر می‌شوند، گفت: بله و در همه شهرها و شهرستان‌های استان لیست ارائه می‌شود، در این مدت نیز برنامه‌ریزی‌ها لازم انجام شده و پیگیر آن هستیم که در همه شهرها و شهرستان‌های استان ائتلاف جامع و کاملی صورت گیرد.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که این جناح فکری در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بوشهر گناوه و دیلم نتوانستند به یک کاندیدای واحد برسند و با سه کاندیدا وارد عرصه انتخابات شدند. حال باید دید آنها در این دوره چگونه به ائتلاف می‌رسند. از سوی دیگر یکی از معضلات پیش روی احزاب سیاسی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، رای‌های قومی و قبیله‌ای است باید دید ائتلا‌ف‌های سیاسی در این دوره می‌توانند به رای‌های قومی قبیله‌ای پیروز شوند یا خیر؟
گفتنی است اخبار تائید نشده‌ایی در گوشه و کنار شهر و استان از تعدد کاندیداها حکایت می‌کند و ممکن است در انتخابات سال آینده شوراهای اسلامی شهر و روستا با چهره‌های جدیدی نیز مواجه شویم مساله‌ای که رسیدن به ائتلاف را برای همه جریان‌های سیاسی کمی دشورا می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: