bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها؛
حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه بگیران از سال گذشته در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته است و با توجه به کسری بودجه 26 هزار میلیاردی حساب یارانه‌ها، دولت بیش از هر کس دیگری تمایل به کاهش بار مالی آن دارد.
بامدادجنوب- یعقوب آل‌الله:
حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه بگیران از سال گذشته در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته است و با توجه به کسری بودجه 26 هزار میلیاردی حساب یارانه‌ها، دولت بیش از هر کس دیگری تمایل به کاهش بار مالی آن دارد. البته تلاش‌های دولت برای منطقی کردن روند پرداخت یارانه به یک سال گذشته محدود نمی‌شود بلکه از همان ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، بحث انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه مطرح شد که تعداد معدودی از یارانه‌بگیران از این طریق خود را از لیست دریافت کنندگان یارانه خارج کردند. 
بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا پایان سال گذشته، بیش از سه میلیون و 900 هزار نفر به دلخواه یا به اجبار از لیست 78 میلیون نفری یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و این روند در سال 95 با تصویب برنامه بودجه سرعت بیشتری نیز گرفته است. بر اساس پیشنهادی که دولت در لایحه بودجه سال 95 ارائه کرده است، 10 گروه شغلی با درآمد ماهیانه سه میلیون و 500 هزار تومان مستحق دریافت یارانه نیستند و باید امسال از لیست وزارت رفاه خارج شوند.

ملاک‌های عجیب حذف یارانه‌ها در بوشهر
پس از آغاز اجرای برنامه بودجه از خردادماه امسال، وزارت رفاه بررسی اطلاعات خانوارها را بنابه گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از 28 پایگاه اطلاعاتی کشور آغاز کرده و افرادی را که واجد ملاک‌های خاصی بوده‌اند  از دریافت یارانه حذف کرده‌اند. با این‌حال، مانند سال‌های گذشته، حذف‌شدگان فرصت اعتراض دارند و در صورت داشتن اعتراض، می‌توانند به سامانه www.yaraneh10.ir مراجعه و آن را ثبت کنند.
در این مدت، دیده شده است که در استان بوشهر، با مراجعه به ادارات دولتی، که هیچ کدام خود را متولی و مسوول موضوع یارانه‌ها هم نمی‌دانند، خواهان رسیدگی به شکایات خود شده‌اند. برخی از این افراد به بامداد جنوب گفته‌اند که یارانه آنها به‌خاطر داشتن یک خانه 75 متری در شهر بوشهر یا برازجان حذف شده است. آنها می‌پرسند که آیا داشتن یک خانه 75 متری واقعا نشان دهنده ثروت افراد است؟ چرا کسانی که درآمدهای چند ده میلیونی از مشاغل آزاد به دست می‌آورند همچنان یارانه می‌گیرند و افرادی که بعضا فقیر هستند و خانه‌ای به ارث برده‌اند باید از دریافت یارانه حذف شوند؟
این افراد گفته‌اند که اعتراضات خود را در سامانه ثبت اعتراض ثبت کرده‌اند و بر اساس گفته مسوولان باید منتظر تماسی از تهران باشند تا توضیحات شفاهی خود را نیز به مسوولان حذف در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه دهند. امری که در این وزارتخانه گنجانده شده و در سال گذشته به نیمی از درخواست‌های تجدید نظر جواب مثبت داده و یارانه حذف‌شدگان را مجددا وصل کرده است.
مسوول رسیدگی به مشکلات یارانه کیست؟
با وجود این‌که سامانه اینترنتی www.yaraneh10.ir به‌عنوان مرجع اصلی ثبت شکایت‌ها معرفی شده است، عده‌ای از خانوارها مشکلاتی دارند که مربوط به حذف یارانه نیست. مثلا در خانواده‌‌ای نام یکی از افراد از قلم افتاده و از سال 92 یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند یا خانواری پس از تولد فرزند، یارانه او را دریافت نمی‌کند. مسائلی از این دست، تاکنون هیچ مسوول مشخصی نداشته و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر در پاسخ به درخواست مراجعه‌کنندگان شماره گویای سازمان هدفمندی یارانه‌ها را گرفته و آنها را به فرمانداری‌ها یا ادارات دیگر ارجاع می‌دهند. این ادارات نیز هر کدام برای خود‌سازی می‌زنند و مردم را به جاهای دیگر پاس‌کاری می‌کنند.
جوابیه‌ای که تکلیف همه را روشن کرد
خبر می‌رسد که روز گذشته نامه‌ای به فرمانداری‌ها ارسال شده که در آن رسیدگی به شکایت‌ها و درخواست‌های مردم تعیین تکلیف شده است. در این نامه که از سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال شده آمده است، با توجه به محول شدن همه امور مربوط به هدفمندی یارانه‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هرگونه مشکل و مساله‌ای که در خصوص یارانه‌ها باشد، از طریق ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل پیگیری است اما سامانه www.yaraneh10.ir همچنان تنها راه رسیدگی به شکایات حذف شده‌گان از لیست یارانه‌بگیران است.
حالا و با مشخص شدن مسوولیت سازمان‌های دولتی برای رسیدگی به مشکلات مردم، لازم است اطلاع‌رسانی درستی درباره این موضوع صورت گیرد تا خانوارهایی که ماه‌هاست از دریافت یارانه محروم شده‌اند، به حق خود برسند.

نام:
ایمیل:
* نظر: