پرونده واردات بنزین امسال پس از 36 سال که بخشی از ارز کشور صرف واردات این فرآورده میشد، برای همیشه بسته خواهد شد.
در همین خصوص مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با اشاره به دستاورد بزرگ دولت در زمینه خودکفایی در تامین بنزین داخل به شانا گفت: با توجه به طرحهای پالایشی امسال آخرین سالی است که بنزین از بنادر کشور تخلیه میشود و از سال آینده با کلید خوردن خودکفایی بنزین، واردات این فرآورده راهبردی و پرتقاضا نیز متوقف میشود.
بهگفته عباس کاظمی، ماههای نخست امسال شاهد روزانه 10 تا 12 میلیون لیتر واردات بنزین بودیم اما هماکنون واردات این فرآورده به حدود 5/4 تا پنج میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، از صفر شدن بودجه واردات بنزین در لایحه بودجه سال 96 خبر داد و گفت: برنامهای برای ارائه لایحه دریافت مجوز واردات بنزین در قالب بودجه سال 96 به مجلس نداریم.
وی، با اشاره به اینکه خودکفایی بنزین از سالها پیش در دستور کار دولتهای وقت بوده است، افزود: این سیاست تا به امروز محقق نشده است و حتی در ابتدای دهه 90 که واحدهای پتروشیمی هم نقش پالایشگاه را بازی کردند، باز هم واردات بنزین به صفر نرسید.
کاظمی با بیان اینکه سال آینده واردات بنزین پس از 36 سال بهطور کامل متوقف خواهد شد، تصریح کرد: تا پیش از پایان امسال دو طرح جدید بنزینسازی پالایشگاه بندرعباس و لاوان به بهرهبرداری میرسد و فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آستانه بهرهبرداری قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد: سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بهعنوان بزرگترین پالایشگاه کشور با ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین تا پایان سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید روزانه حدود 36 میلیون لیتر بنزین با اکتان 95، حدود 14 میلیون لیتر گازوئیل، چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد را دارد، ادامه داد: با راهاندازی این طرحها فاصله موجود میان تولید و مصرف بهطور کامل پر میشود و از سال 96 واردات بنزین کشور متوقف خواهد شد.
بهگفته کاظمی، آمار مصرف نشان میدهد که با وجود رشد حدود 3/9 درصدی متوسط مصرف بنزین در طول هفت ماه امسال، رشد مصرف تا پایان سال به کمتر از دو درصد کاهش یابد.