bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵
با ایجاد خلأ قدرت یک ماهه در ساختار سیاسی امریکا؛
حمله ترکیه به شمال سوریه، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا، پایان کار داعش در عراق و احتمال گسیل این نیروها به داخل سوریه و از همه مهم‌تر آماده شدن ناوگان هوایی و دریایی روسیه در سواحل شام، همه نوید یک چیز می‌دهند
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی:
حمله ترکیه به شمال سوریه، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا، پایان کار داعش در عراق و احتمال گسیل این نیروها به داخل سوریه و از همه مهم‌تر آماده شدن ناوگان هوایی و دریایی روسیه در سواحل شام، همه نوید یک چیز می‌دهند، جنگ در سوریه به مراحل حساس و پایانی خود نزدیک می‌شود.
همه شاهد آن هستیم که جنگ در جبهه‌های شمالی سوریه به‌ویژه حلب با پیشروی‌های چشمگیر ارتش سوریه به اوج خود رسیده است و تحرکات نظامی از وقوع حوادث جدید در آینده نزدیک حکایت دارد.

از زمانی که گروه‌های مسلح در شرق شهر حلب محاصره شده‌اند، تلاش‌های متعددی از سوی همقطاران آنها در جبهه‌های جنوب و جنوب غربی حلب صورت گرفته است تا شاید محاصره شرق حلب شکسته شود. نام‌های متعددی برای تحرکات تروریست‌ها در نظر گرفته شده است و تبلیغات گسترده‌ای از سوی مخالفان و رسانه‌های کشورهای حامی این گروه‌ها صورت گرفته است اما همگی یک نتیجه داشته است؛ شکست. از جنگ حماسه بزرگ حلب گرفته تا ابوعمر سراقب همگی شکست خورده‌اند. افرادی از جیش‌الفتح که خبر شروع حماسه بزرگ حلب را داده‌اند در حمله هوایی در روستای کفرناها در غرب حلب کشته شده‌اند. به عبارت دیگر تروریست‌ها نه از عملیات حماسه بزرگ دستاوردی داشته‌اند نه از غزوه ابراهیم الیوسف و نه ابوعمرسراقب. 
آنها هنگام شروع این تحرکات و جنگ‌ها اهداف بلندپروازانه‌ای مانند تسلط کامل بر حلب در سر می‌پروراندند اما آنها حتی موفق به شکستن محاصره شرق حلب هم نشدند. تنها ارمغان آنها ده‌ها هزار کشته و زخمی بود که شمار زیادی از سرکرده‌های این تروریست‌ها نیز در میان آنها به چشم می‌خورد. پس از شکستی که جیش الفتح در جنگ‌های دانشکده‌های نظامی در تاریخ ۳۱/۷/۲۰۱۶ خوردند و نتیجه آن هزار و 300 کشته از جمله شماری از سرکرده نظامی این گروه‌ها بود آنها تلاش کردند که صفوف خود را ترمیم کرده و در تاریخ ۲۸/۱۰/۲۰۱۶ جنگی دیگر به نام غزوه ابوعمر سراقب را با هدف شکستن محاصره حلب شروع کنند اما این جنگ نیز سرنوشت جنگ‌های قبلی را پیدا کرد. آنها ابتدا موفق به نفوذ به محور ضاحیه الاسد-منیان شدند. آنها بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی پایان مرحله اول غزوه ابوعمر سراقب را اعلام کردند تا دستاورد رسانه‌ای داشته باشند؛ در حالی که در این مرحله بیش از صد کشته و ۴۰۰ زخمی دادند و ادوات آنها منهدم شد. گروه‌های مسلح دچار سرخوردگی در محور غربی شدند و عدم اداره جنگ آنها را در بحران واقعی گرفتار ساخت، زیرا آنها نتوانستند در نقاطی که در آن به پیش رفته بودند مواضع خود را تثبیت کنند. آنها زیر آتش سنگین توپخانه و موشکی ارتش سوریه و همپیمانان آنها قرار گرفتند و نتوانستند به پیشروی‌های بیشتری برسند. 

مرحله دوم غزوه ابوعمر سراقب در تاریخ ۳/۱۱/۲۰۱۶ شروع شد اما از همان ابتدا شکست خورد و برای جبران این شکست تروریست‌ها به گلوله باران مناطق مسکونی در حلب با موشک‌های گراد و کاتیوشا و حامل گازهای سمی روی آوردند که این حملات به کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان انجامید. در مرحله دوم نیز کاملا آشفتگی و اداره نکردن جنگ مشهود بود. این حالت سرخوردگی گروه‌های مسلح به اینجا ختم نشد و درگیری‌های شدیدی میان خود آنها درگرفت. همه پول‌ها و سلاح‌هایی که سعودی‌ها و دیگر حامیان تروریست‌ها برای آنها ارسال کرده بودند، نتوانست کاری از پیش ببرد.
در روز ۱۱/۱۱/۲۰۱۶ ارتش سوریه و همپیمانان آن نبرد برق آسایی ضد مواضع تروریست‌ها در ضاحیه الاسد و منیان انجام دادند و تلفات سنگینی به تروریست‌ها وارد کردند. آنها ضاحیه الاسد و منیان را به تسلط خود درآوردند تا همه آنچه تروریست‌ها رشته بودند را پنبه کنند و صفر تنها دستاورد تروریست‌ها بود. ارتش سوریه و هم‌پیمانان آنها تپه‌های الرخم و الرحبه، موته و نیز هزار و 70 دستگاه را به کنترل خود درآوردند. طی جنگهای اخیر در حلب بیش از هزار و 500 تروریست کشته و بیش از دو هزار نفر دیگر زخمی شدند که برخی آنها معلول تا آخر عمر شده‌اند که این ضربه مهلکی به تروریست‌ها در حلب بود.
با دستاوردهای چشمگیری که ارتش سوریه و هم‌پیمانان آنها به دست آوردند این‌که تروریست‌ها بتوانند مجددا اقدامی برای شکست محاصره حلب به عمل آورند، از بین رفته است. هم‌اینک هزار و 70 دستگاه و مدرسه حکمت و بسیاری دیگر از مناطق امن شده است. این در حالی است که ناوهای جنگی روسیه نیز به سواحل سوریه رسیده‌اند و آماده حملات موشکی به اهداف در حومه غربی حلب و اطراف الباب در شرق هستند. عملیات بزرگ حلب در راه است. عملیات شکستن استخوان تروریست‌ها در شهر الباب در راه است. 

ترکیه از الباب برای کمک به گروه‌های مسلح وابسته به خود و ایجاد جای پایی استفاده می‌کند تا در چانه زنی‌های سیاسی برگه برنده‌ای داشته باشد. در صورت تسلط ارتش سوریه  بر شهر الباب و ورود به آن، همه رویاهای امریکا و ترکیه و سعودی‌ها به پایان می‌رسد و قلمرو دولت سوریه بر شمال این کشور توسعه پیدا می‌کند و رویاهای همه تروریست‌ها با هر نام و گروهی، بر باد می‌رود. به هر حال به نظر می‌رسد که نبردی بزرگ در حلب در راه است. این در شرایطی است که امریکایی‌ها سرگرم موضوعات پس از انتخابات و اعتراض‌های گسترده در این کشور پس از پیروزی ترامپ هستند، ارتش سوریه به همراه هم‌پیمانان خود به‌دنبال شروع‌ام.
المعارک(مادر نبردها) هستند و همزمان گروهی به سوی شهر الباب و گروه دیگر به سوی مواضع گروه‌های مسلح در شرق حلب خواهند رفت. همکاری و پایداری سوریه و هم‌پیمانان آن در برابر تلاش‌های غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها ثمر داده است. از سویی موضوع دیگری که قابل تامل است تاثیر جنگ در حلب بر تروریست‌های جیش‌الفتح در ادلب است.

این شکست‌های خفت‌بار سبب شده است که عبدالله المحیسنی عامل وابسته به سعودی که با ترفندهای مختلف سعی در جذب جوانان در فتح‌الشام داشت ضربه مهلکی بخورد و ناتوانی وی و دیگر تروریست‌ها بیش از قبل بر ادلبی‌ها آشکار شود. بر اساس آمار ارائه شده از سوی رسانه‌ها، در جنگ‌های حلب شمار زیادی از جوانان حلب که از سوی تروریست‌ها فریفته شده‌اند، کشته شده‌اند. ادلبی‌ها اینک متوجه شده‌اند که جوانان آنها در جنگی از پیش شکست خورده وارد شده‌اند. تروریست‌ها و حامیان آنها ارزشی برای جان ساکنان ادلب و دیگر مناطق سوریه قائل نیستند و فقط منافع خود را دنبال می‌کنند. از سویی شکست‌های متعدد تروریست‌ها در حلب دارای تبعات متعددی بوده است از جمله این‌که که گروه‌های تروریستی به جان یکدیگر افتاده‌اند: اما تبعات شکست‌های تروریست‌ها در تحرکاتی که تاکنون به آن دست زده‌اند را می‌توان موارد زیر دانست
 - بسته شدن مسیر تحرکات بعدی تروریست‌ها؛ تحرکاتی مانند حماسه بزرگ حلب و ابوعمر سراقب و ... 

 - سرخوردگی تروریست‌ها و ایجاد اختلاف و درگیری‌های خونین میان آنها
 - یاس در میان حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه.  
 - تلاش برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و استفاده از هر سلاح و ابزار ممنوعه. ارتش سوریه و هم‌پیمانان آنها به‌دنبال قطع خطوط امدادرسانی تروریست‌ها به منطقه الراشدین در حومه جنوبی تا محور غربی و رسیدن به مناطق المنصوره و خان العسل در غرب حلب هستند. 
ارتش سوریه قصد دارد که مناطق مسکونی غرب حلب را از گلوله‌های تروریست‌ها مصون کند و بر تمامی جنوب غرب حلب مسلط شود. همه تلاش‌های غربی‌ها و ترکیه در حلب و ممانعت از پیشروی ارتش سوریه به سوی شرق حلب شکست خورده است.
آیا به‌راستی ساعت صفر در حلب فرا رسیده است؟ رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که دستورهایی در پاکت‌های دربسته به نیروهای روسی در ساحل سوریه رسیده است و ساعات و روزهای آینده حلب آبستن تحولات جدید خواهد بود. 
سلاح‌هایی در نبرد بزرگ حلب به‌کار گرفته خواهد شد که از دقت شگفت‌انگیز و بالایی برخوردار است و مراکز تجمع تروریست‌ها را نشانه می‌رود و منهدم می‌کند. نبرد بزرگ شروع خواهد شد اما نکته مهم شهر الباب است که ترکیه تلاش می‌کند که آنها را قبل از ارتش سوریه به سیطره در آورد. ارتش سوریه با ارسال آخرین هشدارها به افراد مسلح در حلب در واقع به آنها ضرب‌الاجل برای خروج از شرق حلب داده است. باید منتظر ساعات و روزهای آتی ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر: