bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
راه‌اندازی خانه‌های هلال در مناطق مختلف بیانگر فعالیت‌های مستمر این مجموعه خدماتی در سراسر استان است. هر چند که راه‌اندازی خانه‌های هلال تنها بخشی از اقدامات و تدابیر این سازمان بوده اما در این گفت‌وگو بر آن شدیم تا ...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
راه‌اندازی خانه‌های هلال در مناطق مختلف بیانگر فعالیت‌های مستمر این مجموعه خدماتی در سراسر استان است. هر چند که راه‌اندازی خانه‌های هلال تنها بخشی از اقدامات و تدابیر این سازمان بوده اما در این گفت‌وگو بر آن شدیم تا به‌صورت اختصاصی به تاسیس خانه‌های هلال در شهرهای مختلف استان بپردازیم. برای بررسی بیشتر این مساله با مدیرعامل سازمان هلال احمر استان گفت‌وگو کردیم.
حسین درویشی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که احداث این خانه‌ها چقدر هزینه داشته است، گفت: مطابق دستورالعمل نحوه تاسیس و فعالیت خانه‌های هلال، شرط لازم برای فعالیت خانه‌های هلال در شهرها، روستاها، بخش‌ها و مناطق مورد نیاز، تامین فضای مورد نیاز از سوی دهداران، شهرداری‌ها و یا خیرین آن مناطق است و درخواست کننده تاسیس خانه هلال، موظف است تجهیزات اولیه برای راه‌اندازی خانه هلال را تامین کند، بنابراین با عنایت به این‌‌که نیروی انسانی مورد نیاز آنها، اعضا و داوطلبان جمعیت هلال احمر هستند، احداث و راه‌اندازی این خانه‌ها هیچ گونه هزینه‌ای برای جمعیت هلال احمر در بر ندارد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که اهم برنامه‌ها و اهداف این خانه‌‌ها چیست، افزود: - جذب، سازماندهی و آموزش افراد ساکن در شهرها و روستاها به‌منظور آمادگی جهت ارائه خدمات امدادی و بشردوستانه در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی،  - ارتقای فرهنگ توجه به ایمنی و تاب‌آوری جوامع محلی در راستای کاهش خطرپذیری و مقابله موثر با حوادث، -کمک به توانمندسازی افراد و جوامع محلی برای مواجهه با هرگونه شرایط اضطراری، - تقویت امکانات امدادی و آموزشی در خانه‌های هلال و تجهیز تیم‌های آموزش‌دیده جهت پاسخگویی در زمان حوادث با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع داوطلبانه، - افزایش سطح دسترسی مردم و جوامع محلی به خدمات جمعیت در سراسر کشور،- بومی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های خانه هلال متناسب با نیاز مردم محلات و روستاها با توجه به حوادث طبیعی و انسان‌ساز، - ارتقای روحیه همکاری، همبستگی و خدمت به همنوع در میان روستاییان و ساکنان شهرها، - افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین جمعیت هلال احمر و ساکنان محلات شهری و روستایی، - تلاش در جهت ایجاد فرهنگ پیشگیری از آسیب‌‌های اجتماعی – روانی در سطح محلات شهر و روستا، - ارتقای مهارت‌های زندگی ساکنان محلات شهر و روستا از طریق برنامه‌های خانه هلال. 

این مسوول در خصوص برنامه‌های هلال احمر استان برای تاسیس بیشتر خانه‌های هلال نیز خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری، در کلیه شهرستان‌های تابعه استان، حداقل دو خانه هلال تاسیس خواهد شد. 
درویشی در پاسخ به این سوال که مناطق بدون خانه هلال هستند، گفت: بحث راه‌اندازی و تاسیس خانه هلال و ارسال دستورالعمل مربوط چیز جدیدی است و بنابراین با عنایت به این‌که زمان زیادی از ارسال دستورالعمل به شعب شهرستان‌ها نمی‌گذرد و شعب نیز مدت زیادی نیست که در تلاش برای اجرائی کردن مفاد دستورالعمل موصوف را شروع کرده‌اند، بنابراین در حال حاضر بیشتر مناطق در حال آماده‌سازی و تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز خانه هلال  هستند و تاپایان سال قطعا حداقل در هر شهرستان دو خانه هلال راه‌اندازی خواهد شد. 

وی درباره این‌که تاسیس خانه‌های هلال چه کمکی به توسعه استان می‌کند، تصریح کرد: با عنایت به آموزش‌های کاربردی که در این خانه‌ها از طرف مربیان برای آحاد مردم مناطق تحت پوشش برگزار می‌شود، تعداد افراد آماده به خدمت، توانمند و مجهز به دانش روز امدادی افزایش چشمگیری پیدا کرده و این به خودی خود باعث می‌شود تا آن مناطق در زمان بروز حوادث کمترین خسارت و تلفات مالی و جانی را داشته باشند، ضمن آن‌که با ترویج خط مشی‌های جمعیت هلال احمر این خانه، میزان جذب خیرین مناطق تحت پوشش و فرهنگ وقف نیز ارتقا پیدا کرده و این امر به توسعه استان کمک شایانی می‌کند.
مدیرعامل سازمان هلال احمر استان در پاسخ به این سوال که چه تفاهمنامه‌هایی در این راستا منعقد کرده‌اید، یادآور شد: پس از اعلام نیاز کتبی مسوولان مناطق به جمعیت هلال احمر شهرستان‌های تابعه در خصوص ضرورت تاسیس خانه‌های هلال در آن مناطق، پس از بررسی درخواست در شورای نظارت شهرستان و تائید و اعلام کتبی آن به جمعیت هلال احمر استان و تائید آن در شورای نظارت استان، نسبت به صدور مجوز تاسیس موقت آن اقدام می‌شود و هر جا كه خانه هلال راه‌اندازي شده، تفاهمنامه امضا شده است و در حال انعقاد بقیه هستيم. 

انتظار می‌رود با همدلی و همکاری بیشتر بین مسوولان و متولیان در مناطق مختلف استان با سازمان هلال احمر شاهد تاسیس خانه‌های هلال احمر آن هم به‌صورت فعال، موثر و پویا باشیم و بی‌شک در این بین نیت نیک‌اندیشانه خیران کمک بزرگی در جهت مرتفع کردن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: