bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
حدود یک ماه تا برگزاری یکی از تاریخی‌ترین نشست‌های سازمان اوپک وقت باقی مانده و قرار است در این نشست درباره میزان کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک به استثنای «ایران، لیبی و نیجریه» تصمیم گیری و توافق شود
 اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) تلاش دیپلماتیک نهایی را برای تضمین دستیابی به توافقی در باره کاهش تولید نفت آغاز کرده‌اند. قطر، الجزایر و ونزوئلا برای رفع اختلاف میان تولید‌کنندگان عمده این نهاد پیشقدم شده‌اند.

با این وجود، پیش از آغاز به کار نشست رسمی اوپک برخی از کشورهای عضو همچون عراق و عربستان سعودی در نشست‌های کارشناسی به منظور تعیین سهم کاهش تولید نفت سنگ‌اندازی‌های مرسوم و معمول را آغاز کرده‌اند؛ هر چند بیژن زنگنه، وزیر نفت نسبت به توافق احتمالی اوپک بر سر اجرای «فریز» نفتی و کاهش سهم تولید نفت کشورها خوشبین است
در این میان برخی کارشناسان عقیده دارند ممکن است طرح فریز نفتی باعث بالا رفتن قیمت نفت و از بین رفتن مازاد تولید نفت اوپک شود‌ اما از آنجایی که تولید عربستان حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ بشکه در روز و تولید ایران حدود سه میلیون و ۷۰۰ بشکه در روز بود و با توجه به توانایی و ظرفیت ایران در تولید بیشتر نفت، از آنجایی که عربستان هیچ تعهدی مبنی بر کاهش تولید خود ارائه نکرده است، ممکن است این طرح در نهایت به ضرر ایران تمام شود.

از سوی دیگر تحلیل موسسات معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد در صورتی‌که مذاکرات فریز نفتی در بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک شکست بخورد، بازار با یک شوک شدید قیمتی روبه‌رو خواهد شد و این احتمال وجود دارد که بهای هر بشکه نفت از سطح ۴۵ دلاری فعلی حتی به کمتر از بشکه‌ای ۳۰ دلار کاهش یابد.

این در حالی است که تنها دو هفته برای نهایی کردن توافق، پیش از برگزاری نشست ٣٠ نوامبر (دهم آذر‌ماه) وزیران اوپک در وین فرصت باقی مانده است.

بر اساس آمار بلومبرگ، عربستان سعودی، عراق و ایران با تولید حدود ۵۵ درصد از نفت اوپک، بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان عضو این سازمان محسوب می‌شوند.

اوپک هنوز راهی برای نهایی کردن توافق اولیه کاهش تولید در ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر‌ماه) الجزیره نیافته است تا به دو سال سیاست پیشنهادی ریاض برای تولید بدون محدودیت نفت، پایان داد.

بهای نفت خام برنت پس از یک صعود اولیه حدود ۵۴ دلار برای هر بشکه در پی اعلام این توافق، به علت شک و تردید در‌باره اجرای آن، حدود ۴۵ دلار برای هر بشکه بازگشت.همچنین مجموع تولید اعضای اوپک با توجه به افزایش تولید لیبی و نیجریه پس از خشونت‎ها و درگیری‌های داخلی که مانع از تولید این کشورها شده بود، همچنان روند صعودی دارد.ریاض اعلام کرده است به شرط موافقت همه اعضای اوپک با اقدام جمعی و تعهد به تقسیم کاهش تولید به صورت منصفانه و شفاف، آماده کاهش تولید نفت است.

به گزارش بلومبرگ، به نقل از یک عضو هیات‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک شرایط عربستان در عمل به این معنی است که ریاض هنوز چنین تصور می‌کند که عراق باید تولید خود را کاهش دهد و ایران تولید خود را در حدود سطح کنونی ثابت نگه دارد که هیچ‌یک، این شرایط را نپذیرفته‏‎اند.

باب دادلی، مدیر‌عامل شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (بی پی) به شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: ناظران و صاحبنظران اکنون در باره دستیابی به توافق بالقوه بسیار بدبین هستند و در صورت شکست این مذاکرات، قیمت‎ها در حدود سطح کنونی باقی خواهد ماند.

بغداد با این استدلال که مبارزه نیروهای مسلح عراق با گروه تروریستی داعش، برخورداری این کشور از شرایط ویژه‌ای را توجیه می‌کند، درخواست مستثنا شدن از پیوستن به طرح کاهش تولید داده است.

پیر آندوراند بنیانگذار شرکت مدیریت سرمایه آندوراند، با وجود اختلافات میان اعضای اوپک، امیدوار است که قیمت هر بشکه نفت در سال ٢٠١٧ به ٧٠ دلار برسد. وی احتمال دستیابی اوپک به توافق را ٧٠ درصد ارزیابی کرد.

مدیر شرکت آندوراند، در یادداشتی به سرمایه‌گذاران این شرکت که به دست بلومبرگ نیز رسید، افزود: سال‌های مازاد عرضه که قیمت‌های نفت را کاهش داد، سپری شده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تولید در سال آینده بالا برود.

آندوراند که با پیش‌بینی افت سال ٢٠١۴ بازار نفت، سود سرشاری کسب کرد، گفت: متاسفانه رسانه‌ها، سروصدای اطراف مذاکرات را اغلب به اشتباه تفسیر می‌کنند و بیشتر تحلیلگران، چانه‌زنی‌ها را نشانه شکست خوردن توافق می‌دانند.

از همین رو قیمت نفت روز گذشته به دلیل پیش‌بینی کاهش تولید نفت شیل و افزایش خوش‌بین‌ها به اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش تولید، حدود دو درصد افزایش یافت و از پایین‌ترین رقم چند ماه گذشته که دیروز به ثبت رسیده بود فاصله گرفت.

بر‌اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه دیروز با 71 سنت معادل 6/1 درصد افزایش به 45 دلار و 14 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر نیز 90 سنت، معادل 1/2 درصد افزایش یافت و به 44 دلار و 22 سنت رسید.

عامل افزایش قیمت‌ها، پیش‌بینی رسیدن تولید نفت شیل آمریکا در ماه دسامبر به پایین‌ترین رقم از آوریل 2014 یعنی 5/4 میلیون بشکه در روز بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا دوشنبه ٢۴ آبان‌ماه در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت شیل در این کشور در ماه دسامبر سال ٢٠١۶ میلادی با ٢٠ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه نوامبر، به چهار میلیون و ۴٩٨ هزار بشکه در روز می‎رسد.

از سوی دیگر جینگی پان، تحلیلگر بازار نفت گفت، انتشار خبرهایی از تلاش قطر، الجزایر و ونزوئلا برای به نتیجه رساندن توافق کاهش تولید نیز دیگر عامل تقویت قیمت‌ها بوده است.

این در حالی است که تحلیلگران اعلام کردند پیروزی دانلد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته گذشته می‎تواند به بخش اکتشاف و تولید نفت در داخل آمریکا سود برساند.

جیمز وست، تحلیلگر موسسه آمریکایی اورکور، اعلام کرد با توجه به تاکید ترامپ بر احیای جایگاه سوخت‎های فسیلی در آمریکا، انتخاب وی می‎تواند پیامدهایی مثبت برای بخش خدمات میدان‎های نفتی داشته باشد.

وی افزود: این رویداد می‎‎تواند به صنعت نفت آمریکای شمالی رونق بخشد‌ اگر وعده‎های ترامپ تحقق یابند، رشد صنعت نفت در این منطقه بیشتر می‎شود.

جیمز ویلیامز، تحلیلگر موسسه دبلیو تی آر جی نیز اعلام کرد روی کار آمدن ترامپ می‎تواند به فعالیت‎های حفاری در آمریکا نیز رونق بخشد، زیرا صدور مجوز برای فعالیت‎های زمین‎های دولتی، آسان‎تر خواهد شد.

از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار منجر به کاهش حدود ۷۰۰ میلیارد دلاری درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک شده است‌ هر چند به نظر می‌رسد که ایران به پشتوانه در اختیار داشتن ذخایر عظیم گاز طبیعی و به ویژه افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی و سایر محصولات گازی در پارس‌جنوبی کمتر از سایر کشورهای عضو و غیر‌عضو اوپک از کاهش قیمت‌ها آسیب مالی و اقتصادی ببیند.

مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران هفته جاری با انتشار گزارشی، متوسط قیمت صادرات نفت‌خام سبک ایران را از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون بشکه‌ای حدود ۴۰ دلار و متوسط قیمت نفت سنگین صادراتی را حدود ۳۷ دلار و ۷۴ سنت اعلام کرده است.

از این رو در مقایسه با متوسط قیمت ۵۰ دلاری قیمت نفت خام صادراتی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، هم‌اکنون بهای هر بشکه نفت صادراتی کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ دلار ارزان‌تر از سال گذشته در بازار به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر هر چند متوسط صادرات روزانه نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون حدود 1/2 میلیون بشکه در روز بوده است اما به دلیل کاهش قیمت‌ها، در مجموع درآمد صادرات نفت کشور به زحمت در طول هفت ماهه امسال به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

بر این اساس هر چند ایران در صادرات نفت گران از ابتدای امسال توفیقی نداشته است اما عملا با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی درآمدی بیش از ۱۰ میلیارد دلاری کسب کرده تا مجموع درآمدهای صادرات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی کشور به بیش از ۳۰ میلیارد دلار برسد و تاحدودی کسری درآمدهای ناشی از نفت خام را جبران کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: