bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
سیر صعودی بوشهر از تابستان 94 تا تابستان 95؛
امروزه اصلی‌ترین شاخص کارآمدی دولت‌ها، توفیق یا ناکامی آنها در حل مسائل اقتصادی، ریشه‌کنی فقر، مهار تورم، توسعه اشتغال و رفاه اجتماعی است.
بامدادجنوب- ابوذر راستین:
امروزه اصلی‌ترین شاخص کارآمدی دولت‌ها، توفیق یا ناکامی آنها در حل مسائل اقتصادی، ریشه‌کنی فقر، مهار تورم، توسعه اشتغال و رفاه اجتماعی است. ایران، پتانسیل‌های خوب طبیعی و خدادادی دارد اما در واقع بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن است که لازم است به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد. 
با این حال، باوجود آن‌که مسوولان همواره از بهره‌مندی نیروی انسانی جوان و توانمند صحبت می‌کنند اما بخش وسیعی از نیروی کار جوان کشور بدون شغل هستند و نقشی در تولید ملی ندارند.

مرکز آمار ایران به‌تازگی گزارشی از وضعیت اشتغال و بیکاری و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در بهار و تابستان 95 منتشر کرده است. بر اساس این آمار، تنها هفت استان کشور در تابستان 1395 دارای نرخ بیکاری تک‌رقمی هستند، این در حالی است که تابستان سال گذشته 10 استان دارای نرخ بیکاری تک‌رقمی بودند.
در آمار نرخ بیکاری تابستان 1395 استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، زنجان‌، سمنان، گیلان‌، همدان و مرکزی در فصل یاد‌شده دارای نرخ بیکاری تک‌رقمی بودند. آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری تابستان 1395 در مقایسه با مدت مشابه سال 1394 افزایش 8/1 درصدی دارد به‌طوری که از 9/10 به 7/12 درصد رسیده است. گفتنی است، استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که در تابستان گذشته نرخ بیکاری تک‌رقمی داشته اما در تابستان 95 نرخ بیکاری دو رقمی دارد.

بر اساس گزارش نیروی کار برای تابستان 1395، استان‌های کرمانشاه، چهار محال بختیاری و اصفهان به‌ترتیب با 3/20، 8/19 و 4/17 درصد بیشترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به‌خود تخصیص داده بودند.
نرخ بیکاری تابستان 1394 در استان‌های چهارمحال و بختیاری 16درصد، کرمانشاه 2/15 درصد و اصفهان 3/13 درصد بود. این استان‌ها در دو فصل یاد‌شده دارای بیشترین نرخ بیکاری در میان سایر استان‌های کشور بودند.
مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌های کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در تابستان 1395 به‌طور عام بین 2/40 تا 7/40 درصد و در تابستان 1394 بین 7/37 تا 4/40 درصد بوده است. بوشهر نیز در تابستان 95 نرخ مشارکتی معادل 4/36 داشته است. تردیدی نیست، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به‌دلیل افزایش تقاضای کار و جویندگان کار است و مسوولان باید پاسخگوی نیاز اشتغال آنان باشند.

رتبه 28 بوشهر در نرخ مشارکت اقتصادی
همه کشور استان بوشهر را به‌عنوان استانی زرخیز و قطب انرژی کشور می‌دانند و بسیاری از جویندگان شغل از سایر استان‌های کشور به سمت بوشهر رهسپار می‌شوند تا در این استان مشغول به‌کار شوند. شاید اگر به هرکدام از آنها بگوییم که در بوشهر هم بیکار وجود دارد، به‌سختی برایشان باورپذیر باشد؛ این در حالی است که بسیاری از آنان از سایر پتانسیل‌های استان نظیر کشاورزی
در همین خصوص، وزیر امور اقتصادی و دارایی، یکی از چالش‌های مهم در کشور را موضوع اشتغال عنوان کرد و افزود: به‌دلیل عرضه گسترده نیروی کار، دغدغه دولت یازدهم اشتغالزایی برای جوانان است.
علی طیب‌نیا با تاکید بر این‌که باید رشدی ایجاد کنیم که اشتغالزا باشد، درباره دورنمای وضعیت اقتصادی کشور گفت: دورنما را مثبت می‌بینم. پس از چند سال کسادی اکنون داریم به رشد اقتصادی پنج درصدی می‌رسیم که این مقدمه برای سال آتی است تا به رشد بالاتر برسیم. 
اقتصاد ایران سال‌های متمادی است در انتظار تحقق رونق اقتصادی است تا جوانان کشور را از دور باطل تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و سپس بیکاری رها سازد. البته کار نکرده و راه نرفته بسیار است و اقتصاد کشور به‌ویژه برخی از استان‌ها در انتظار رخدادهای خوب اقتصادی هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: