bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
مدیرکل هواشناسی استان مطرح کرد:
بیشتر استان‌های کشور بارش باران را تجربه کرده‌اند، برخی سفیدپوش شده‌اند و بوشهر هنوز چشم به راه بارش رحمت الهی است تا نوازش‌های باران آغازی دیگر و تولدی دوباره باشد.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:
بیشتر استان‌های کشور بارش باران را تجربه کرده‌اند، برخی سفیدپوش شده‌اند و بوشهر هنوز چشم به راه بارش رحمت الهی است تا نوازش‌های باران آغازی دیگر و تولدی دوباره باشد. در استان گرم و خشک بوشهر، باران هر وقت که بیاید دوست‌داشتنی است. مردم پس از گذران گرمایی طاقت‌فرسا اینک در انتظار بارش رحمت الهی هستند تا خُنکای آن نوید آغاز فصل جدیدی باشد؛ فصل جدیدی که در آن طبیعت سرسبز به لذت خش‌خش برگ‌های پاییزی بدل می‌شود و پس از آن طبیعت به خوابی عمیق فرو می‌رود تا بار دیگر بهاران نویدبخش روز و روزگاری سبز باشد.

برای بررسی این مساله با مدیرکل هواشناسی استان گفت‌وگو کردیم. نادر شفی‌خدایی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص آغاز زمان بارندگی‌ها در استان گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی و پیش‌بینی‌هایی که برآورد کرده‌ایم، از چهارشنبه هفته جاری بارش‌های موثر در استان آغاز می‌شود. 
وی با بیان این‌که در مدت‌زمان تعیین شده تا تاریخ کنونی، میزان بارندگی‌ها 150 میلی‌متر بود اما در سال جاری تنها دو میلی‌متر اعلام شده است، افزود: بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته در حدود 10 تا 15 روز دیرتر است و اگر شرایط هواشناسی طبق پیش‌بینی‌های ما ثابت بماند، با کاهش محسوس دما در هفته آینده نخستین بارش‌های موثر استان نوید روزهای خوب را خواهد داد. 
شفی‌خدایی با اشاره به این‌که بارندگی‌های امسال در شرایط معمول و نرمال یا کمی پایین‌تر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، در پاسخ به این سوال که توصیه هواشناسی استان به مدیریت بحران و کشاورزان چیست، خاطرنشان کرد: از نظر اصولی کشاورزی گندم دیم در مناطقی که بارندگی در آن مناطق کم است، توصیه نمی‌شود اما این در حالی است که براساس سنت‌ها در منطقه گرم و خشک ما کشاورزان همچنان به کاشت گندم دیم مبادرت می‌ورزند.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان این‌که کشت گندم دیم در مناطقی که میزان بارندگی‌شان بیش از 350 میلی‌متر است، برداشت موفقی خواهد داشت، تصریح کرد: اما در استان بوشهر که بارندگی‌ها کمتر از 250 میلی‌متر است، همیشه دربردارنده سود نخواهد بود.
وی در ادامه تاکید کرد: سال گذشته در مناطقی همچون دشتستان و کره‌بند بارش‌های بسیار موثر و خوبی داشتیم اما ما به هیچ وجه پنج سال ضرر و یک سال سود را پیشنهاد نمی‌کنیم.
این مسوول ضمن تاکید بر این‌که با وجود تمام این مسائل اما گندم دیم جزء محصولاتی است که کشاورزان به کات آن اهتمام جدی دارند، عنوان کرد: توصیه ما به این دسته از کشاورزان آن بوده که پیش از اعلام بارندگی‌ها مبادرت به کشت گندم نکنند و از آنجا که هواشناسی آغاز بارندگی را از اوایل آذرماه اعلام کرده، از این به بعد زمان مناسبی برای کشت این محصول خواهد بود؛ چراکه از چهارشنبه هفته دیگر آغاز بارندگی‌ها نوید روزهای خوب را به کشاورزان می‌دهد و کاشت این محصول همزمان با آغاز بارندگی‌ها با رطوبت خاصی که وجود دارد، مثمر ثمر خواهد بود. 

طی روزهای اخیر آلودگی هوای تهران خبرساز شده و مدارس ابتدایی نیز چند روز تعطیل شدند. آلودگی روز به روز بیشتر راه تنفسی مردم را تنگ کرده و به جان آنها افتاده، این در حالی است که شاخص کیفی هوای کلانشهرها و مراکز برخی استان‌ها در روز 25/8/95 بوشهر (108)، مشهد (109)، سنندج (124)، اصفهان (135)، تهران (146) و اهواز (170) به‌عنوان ناسالم گروه‌های حساس اعلام شدند. 
حال دستورالعمل‌های احتیاطی برای گروه‌های ناسالم حساس (101-150) بدین شرح است: افراد مبتلا به بیماری‌‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند و برای گروه‌های ناسالم (151-200) افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند. افراد دیگر نیز فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. با توجه به این دستورالعمل، استان بوشهر جزء گروه‌های ناسالم حساس (101-150) است و کاهش فعالیت‌های سالمندان و کودکان ضروری است.
هر چند طبق این دستورالعمل بوشهر جزء گروه‌های ناسالم است اما تعطیلی مدارس مانند تهران به تشخیص و دستور کارگروهی است که متشکل از هواشناسی استان، اداره‌کل آموزش و پرورش، مدیریت بحران، محیط زیست و با حضور فرماندار تشکیل می‌شود. طی روزهای اخیر برخی خانواده‌ها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند اما به نظر می‌رسد که شرایط آنچنان هم بحرانی نبوده که نیازی به تعطیلی مدارس باشد. در این خصوص باید به آگاهی و اطلاع خانواده‌های محترم رساند که به‌طور قطع مسوولان متوجه مساله آلودگی هوا هستند و در شرایط بحرانی تدابیر لازم را می‌اندیشند. 



نام:
ایمیل:
* نظر: