bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بالاخره آمد؛
سرانجام وزیر بهداشت پس از ابهامات فراوان و لغو چندین باره سفرش به استان زرخیز بوشهر، روز گذشته برای کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌هایی که انتظار آمدنشان را می‌کشیدند، از جنوبی‌ترین نقطه‌ وارد استان شد تا ...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
سرانجام وزیر بهداشت پس از ابهامات فراوان و لغو چندین باره سفرش به استان زرخیز بوشهر، روز گذشته برای کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌هایی که انتظار آمدنشان را می‌کشیدند، از جنوبی‌ترین نقطه‌ وارد استان شد تا شاید این سفر متفاوت‌تر از سفر وزیران دیگر باشد و نوید روزهای خوب برای درمان، بهداشت و پزشکی استان باشد، تا دیگر هیچ زن بارداری که برای تولد فرزندش لحظه‌شماری می‌کند، بر فرزندش نام «پس از مادر» نگذارند، تا دیگر هیچ رویایی به سبب نیش‌زدگی، تمام رویاهای مادر و پدرش را پرپر نکند، تا دیگر هیچ رقیه‌ای به‌خاطر عقرب‌زدگی تمام روزهای جوانی‌اش در آه و حسرت سپری نشود، تا ... . 

در همهمه رپورتاژهایی که رسانه‌های گوناگون استان در خصوص سفر وزیر و برنامه‌هایش منتشر می‌کنند بامداد جنوب، اما تلاش دارد از زاویه دیگری این سفر را مورد بررسی قرار دهد. سفری که چهار بار به‌خاطر ندانم‌کاری یک فرد و شاید هم آماده نبودن طرح یا پروژه‌ای در استان به تاخیر افتاد. هر چند که پیش از این قول داده بودند که در نیمه دوم سال هر ماه شاهد حضور دو وزیر و معاون رئیس‌جمهور در استان خواهیم بود اما نزدیک به سه ماه از حضور شش ساعته وزیر نفت در استان می‌گذرد و قاضی‌زاده هاشمی پس از حرف و حدیث‌های فراوان روز گذشته به استان آمد تا فاصله این روزها بیشتر نشود. 

البته وزیر محترم بهداشت این‌بار لطف کردند و به استان ما آمدند و بهانه نیامدنشان هم این بود که قرار بوده که با آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور برای کلنگ‌زنی اورژانس هسته‌ای به این استان سفر کند که تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از ورود آقای علی‌اکبر صالحی منتشر نشد. البته ما این نارسایی‌ها را حمل بر اطلاع آقای وزیر نمی‌دانیم اما امیدوار بودیم که در این مورد هماهنگی‌های بسیار بیشتری صورت بگیرد. 
برنامه‌های مختلفی البته برای آقای وزیر تدارک دیده شده است اما انگار همه چیز در افتتاح و کلنگ‌زنی خلاصه می‌شود، در حالی که مشکلات استان بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم، مشکل عمده و اصلی در این میان کیفیت ارائه خدمات و کالاهای پزشکی است. پزشکان خوب و مجرب در استان به نسبت درآمد و جایگاه بسیار اندک است و اگر رسانه‌ای هم در این مورد نقدی بنویسد، دوستان قهر را پیشه می‌کنند و شروع به دشمن‌تراشی کرده که با نوشتن همین دو تا سه خبر، بسیاری از پزشک‌ها تصمیم به ترک استان!! گرفته‌اند. در حالی چنین اتفاقی در استان در حال روی دادن است که به‌نظر می‌رسد قاضی‌زاده هاشمی در این سفر از کهنه تا نو را مشاهده خواهد کرد و بیشتر آنچه به‌عنوان سرمایه‌گذاری گفته می‌شود هم سهم مرکز استان است. به‌عنوان مثال آنچه قرار است در دشتستان به‌عنوان بزرگ‌ترین قطب جمعیتی استان روی دهد، در حد و حدود مشاهده یک قطعه زمین است و دیگر هیچ. 

بازدید از بیمارستان دیر، سهم دیری‌ها!
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی با اشاره به این‌که هاشمی در سفر به دیّر از ساختمان بیمارستان این شهر بازدید می‌کند، گفت: اخیرا طی تفاهمنامه‌ای این پروژه از منطقه ویژه پارس به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده که با توجه به تامین تجهیزات درمانی و پیش‌بینی نیروی انسانی آن، مصمم هستیم ساختمان آن سریع‌تر تکمیل شده و طی سال جاری به بهره‌برداری برسد.
سهم دیری‌ها از سفر وزیر تنها بازدید ایشان از این بیمارستان خواهد بود تا برای تکمیل تجهیزات این بیمارستان اقدامات لازم انجام شود. یکی از نکات در خور توجه این سفر، خارج شدن از دایره انصاف در تقسیم‌بندی و اولویت‌دهی بوده است. فقط این نکته قابل گفتن است که بیمارستان دیّر مربوط به نزدیک به سه دهه پیش است و زمین آن هم مالک پیدا کرده و مشخص نیست که نتیجه آن به کجا ختم شود. 
رئیسی مقصد بعدی وزیر بهداشت را بیمارستان زینبیه خورموج اعلام کرد و گفت: افتتاح پنج بلوک زایمانی پیشرفته (LDR) در این بیمارستان خواهیم داشت که برای هر مادر اتاق اختصاصی زایمان پیش‌بینی شده که زایمان طبیعی و رایگان را راحت‌تر کرده و علاوه بر آن، امکان حضور همسر در کنار زائو را فراهم می‌کند.
رئیسی با اشاره به بازدید وزیر بهداشت از کلینیک تخصصی بیمارستان زینبیه ادامه داد: این پروژه توسط یکی از خیرین در دست اجراست و طبق قول ایشان تا اردیبهشت آینده به ما تحویل تا اقدام به تجهیز آن کنیم. در این کلینیک هم امکان خدمات سرپایی به بیماران به‌صورت همزمان از طرف 12 متخصص وجود دارد، ضمن این‌که بخش‌های رادیولوژی و تزریقات و پانسمان نیز خواهد داشت. همچنین به‌دلیل نزدیکی کلینیک با بیمارستان، امکان اقدامات درمانی سریع‌تر خواهد بود.
نکته قابل توجه دیگر سفر وزیر این است که دومین روز سفر وی هم از شهر بوشهر آغاز می‌شود، سپس با بالگرد در دیلم حضور می‌یابد و در ادامه گناوه، برازجان و در نهایت استانداری بوشهر برای شرکت در شورای سلامت استان. پایان بخش سفر هاشمی به استان حضور در شورای سلامت بوشهر از ساعت 19 تا 21 در استانداری است که به جمع‌بندی این سفر و بررسی درخواست‌های استان اختصاص دارد. به نظر نگارنده بهتر بود پیش از آمدن وزیر درخواست‌ها و کمبودها را به سمع و نظر ایشان می‌رساندند نه پس از رفتن وی از استان!

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی می‌گوید: آغاز بیمارستان 160 تختخوابی بوشهر در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس و همچنین کلنگ‌زنی اورژانس هسته‌ای میان این دو بیمارستان با ظرفیت 90 تخت از پروژه‌های شاخص برای سفر وزیر بهداشت است. همچنین بیمارستان 200 تختخوابی قلب از تعهدات سازمان انرژی اتمی هم در کنار آنها پیش‌بینی شده که این مورد قرار است با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کلنگ‌زنی شود!!
البته این امیدواری وجود دارد که در قطحی بودجه این اتفاقات در استان ما روی دهد و آقای رئیسی هم از این مسائل روسفید بیرون بیاید اما مساله مهم اینجاست که خود آنها هم می‌دانند که در این روزها صحبت از این مسائل فقط در حد شعار است و بس. 
رئیسی درباره زمان پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه‌ها با بیان این‌که اورژانس هسته‌ای که نیاز ضروری مرکز استان به‌خصوص برای آمادگی نسبی در برابر حوادث احتمالی است، برای پیمانکار زمان 5/1 ساله با تعیین شده، چراکه به‌دلیل داشتن تخت‌های ویژه، اتاق عمل و اورژانس مردان و زنان، می‌تواند در شرایط عادی مورد استفاده اورژانس باشد و سطح خدمات اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس را ارتقا دهد. 
وزیر بهداشت سپس با بالگرد به شمالی‌ترین شهرستان استان می‌رود تا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی، پنج بلوک زایمانی پیشرفته به‌همراه طرح توسعه بیمارستان بقیه‌الله دیلم را افتتاح کند، پروژه‌ای که شامل بخش‌های آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو، بستری مردان، زنان و اطفال، آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری است. همچنین کلینیک بیمارستان دیلم که از سوی یکی از خیرین ساخته و تجهیز شده، افتتاح می‌شود که زمینه حضور هشت پزشک متخصص به‌طور همزمان فراهم می‌شود، ضمن این‌که بخش‌های رادیولوژی، سونوگرافی، دندانپزشکی، اتاق احیا، تزریقات و پانسمان در آن قرار دارد و تحول خوبی در بخش درمان سرپایی این شهرستان به وجود می‌آورد.

رئیسی در این خصوص گفت: قرار است مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت و پانسیون پزشکان، براساس تفاهمنامه مذکور طی 18 ماه بازسازی، احداث یا بهسازی شوند. سامانه سیب هم با نیت هوشمند شدن خدمات مراکز بهداشتی به جمعیت تحت پوشش، در استان‌ها شروع شده تا براساس آن ثبت، جمع‌آوري و گزارش‌دهي اطلاعات به‌صورت كاغذي ممنوع و صرفا از طريق سامانه مذکور انجام شود. تجهیزات مورد نظر برای مراکز بهداشتی استان تامین شده و این طرح از گناوه رونمایی می‌شود.

سهم دشتستان، بازدید از یک زمین!
هر چند مشکلات درمانی در شهرستان دشتستان با توجه به جمعیت آن بیداد می‌کند اما در این مصاحبه، اختصاص رئیس دانشگاه علوم پزشکی به گفت‌وگویی مختصر درباره این بخش از استان و همچنین برنامه‌های طراحی شده برای سفر وزیر بهداشت، نکته‌ای بود که در کنار سخنان ضد و نقیض رئیسی خودنمایی می‌کرد. 
البته سهم دشتستان در سه سال گذشته از منابع استانی و طرح‌های توسعه‌ای در هیچ خلاصه می‌شود اما این‌که سفر آقای وزیر به برازجان به بازدید از یک زمین خلاصه می‌شود، خود نکته‌ای است که جای بسی تامل دارد. در کاتالوگ منتشر شده از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی استان از بیمارستان 17شهریور برازجان به 240تختخوابی یاد شده، در حالی که آقای رئیسی در رپورتاژ منتشر شده گفته این بیمارستان 200تختخوابی است. در همین کاتالوگ گفته شده که هزینه این بیمارستان 85 میلیارد تومان است که در حرفی متناقض آقای رئیسی می‌گوید فعلا مصوبه‌ای هشت میلیارد تومانی دارد و مشخص نیست که قرار است 77 میلیارد تومان دیگر آن از کجا بیاید! با این حال، حتی هنوز مناقصه این بیمارستان هم برگزار نشده و تا زمان کلنگ‌زنی هم فاصله زیاد است... .
امیدواریم که رهاورد سفر وزیر برای هم‌استانی‌های عزیز، آینده‌ای بسامان برای بهداشت و درمان و مرتفع شدن کمبودها و کاستی‌ها باشد. انتظار می‌رود این کلنگ‌زنی‌ها تنها نمایش پنهان‌کاری کمبودهای بخش بهداشت و درمان استان نباشد... .  زمان، مرهم خوبی است برای این‌که سفر پر از گره و تاخیر وزیر بهداشت به استان و کلنگ‌هایی که زد و کلنگ‌هایی که نزد را قضاوت کند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: