bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
اگرچه امروز فیلم صنعتی بیشتر به خاطره تبدیل شده است اما جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی باید کاری کنند که صنعتگران بدانند سینما و هنر تا چه حد می‌تواند در شناساندن محصول آنها و رونق تجارتشان تاثیرگذار باشد.
حسن نقاشی :
اگرچه امروز فیلم صنعتی بیشتر به خاطره تبدیل شده است اما جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی باید کاری کنند که صنعتگران بدانند سینما و هنر تا چه حد می‌تواند در شناساندن محصول آنها و رونق تجارتشان تاثیرگذار باشد. در گذشته و در اواخر دهه 60 فیلم‌های مستندی برای شرکت نفت و شرکت فولاد ساخته شد که در زمان خودشان و حتی اکنون هم درخشان هستند. در آن سال‌ها فیلم‌های خوبی ساخته شد اما به یکباره دیگر فیلم مستند صنعتی ساخته نشد. باید ریشه‌یابی کرد و دید چه چیزی باعث شده که این علاقه و اشتیاق بین فیلمسازان از بین برود و چه اتفاقی افتاد که دیگر حمایت از ساخت فیلم‌های صنعتی مستند صورت نگرفت.

با روی کار آمدن یک سری از افراد در مسندهای مدیریتی، روابط بین مدیران صنعتی و سینما قطع شد و دیگر شاهد ساخت فیلم‌های صنعتی نبودیم. ما باید از کارگردان‌های آثار فاخر گذشته بخواهیم که توضیح بدهند چه بر سر رابطه سینما و صنعت کشور آمده است که از یک زمانی به بعد، دیگر هیچ فیلمسازی به سمت ساخت فیلم‌های صنعتی نرفته است. باید ارگان‌ها و شرکت‌های غیردولتی به این نتیجه برسند که فیلم‌های مستند صنعتی با توجه به تاثیرگذاری سینما می‌توانند آنها را در شناسایی هر چه بهتر محصولات‌شان یاری کنند. اگر امروز دیگر کارخانه و یا شرکتی برای ساخت فیلم‌های مستند اقدام نمی‌کند، باید دید که دیدگاه مدیران چه بوده و چرا دیگر فیلم‌های مستند صنعتی ساخته نشد.

در حال حاضر تبلیغات از فیلم به تیزرهای چند دقیقه‌ای در تلویزیون تقلیل یافته و دیگر کسی راغب نیست که بخواهد فیلمی بلند برای شناساندن درست محصول خود بسازد. ما باید ریشه‌یابی کنیم و ببینیم که چرا این تعامل دیگر ما بین صنعت و سینما صورت نمی‌گیرد. بنابراین برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌های تخصصی سینمای صنعتی زمینه‌ساز این‌گونه تغییرات است، زیرا برگزاری جشنواره‌های تخصصی می‌تواند نگاه‌ها را تغییر دهد. جشنواره‌ای مانند جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی می‌تواند آن دوران پرشکوه را بازگرداند و جرقه‌ای باشد برای فیلمسازان و صاحبان صنایع که سینما و صنعت تا چه حد تکمیل‌کننده یکدیگر هستند. امروزه طرز تفکر عوض شده و رسانه ملی در این تغییر تفکرها تاثیر بسزایی داشته است. رسانه ملی وقتی تبلیغ و معرفی یک شرکت بزرگ را در ساختار تبلیغاتی متداول امروز می‌بیند این فرصت را از کارگردان و فیلمساز مستند صنعتی می‌گیرد و شرکت‌ها و مدیران آنها نیز بیشتر رغبت به پخش تیزرهای تلویزیونی دارند تا فیلم‌های مستندی که به معرفی محصولاتشان بپردازد.

هنوز هم می‌توان نظر مدیران را به ارتباط پررنگ‌تر با سینما جلب کرد. ساخت فیلم‌های صنعتی برای ما مثل یک خاطره شده است و در حال حاضر این‌گونه فیلم‌ها کمتر کارایی دارند. ما باید دوباره فیلم مستند کوتاه و بلند بسازیم و مدیران صنعتی را مجاب کنیم که با ساخت یک فیلم صنعتی می‌توانند تا سال‌ها به درستی و با صداقت محصول خود را معرفی کنند. ما باید مدیران صنعتی را با هنر سینما آشنا کنیم. جشنواره‌ای مانند جشنواره تخصصی فیلم صنعتی باید در این امر کوشا باشد تا صنعتگران بدانند که سینما و هنر تا چه حد می‌تواند در شناساندن محصول آنها و رونق تجارتشان تاثیرگذار باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: