bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب؛
کارنامه تجارت خارجی ایران اگرچه طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است اما هیچ‌گاه نتوانسته نتیجه درخشانی را به جای بگذارد و حداقل، روندی باثبات و منظم را تجربه کند
بامدادجنوب-جواد شکریان:
کارنامه تجارت خارجی ایران اگرچه طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است اما هیچ‌گاه نتوانسته نتیجه درخشانی را به جای بگذارد و حداقل، روندی باثبات و منظم را تجربه کند. یک سال آمارها آنقدر مطلوب بوده که کسی تصورش را نمی‌کرد ایران این پتانسیل عظیم را برای صادرات غیر نفتی داشته باشد و یک سال هم، آنقدر اوضاع بد بود که شاید تصورش چندان برای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان حتی جالب هم نبود. 
تجارت و صادرات در استان بوشهر هم متاثر از وضعیت کشوری است و اوضاع صادرکنندگان آن‌گونه که خودشان می‌گویند چندان مساعد نیست. 

در همین زمینه، رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با اشاره به وجود مشکلات زیاد صادرکنندگان در استان گفت: صادر‌کنندگان بوشهری با چالش‌های معتددی روبه‌رو هستند و این مشکلات قدرت رقابت را از تاجران بوشهری گرفته است.
علی‌اکبر شریف‌پور بوشهری با بیان این‌که تقویت قدرت رقابت صادرکنندگان داخلی در بازارهای جهانی نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیربنایی است، تاکید کرد: بیمه و تضمین کالاهای صادرکنندگان، مهم‌ترین مطالبات فعالان این عرصه است.
وی یکی از مشکلات صادرکنندگان بوشهری را مشکلات مربوط به حمل و نقل دانست و افزود: در استان بوشهر خطوط منظم و ثابت برای کشتیرانی وجود ندارد و این مساله تاجران بوشهری را دچار مشکل کرده است.
شریف‌پور بوشهری با بیان این‌که توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: تاکنون راهبردهای نظری زیادی در راستای تحقق این هدف طراحی و اجرا شده که نیاز به ابزارهایی برای حل مشکلات اجرائی و موانع مسیر صادرکنندگان  است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با تاکید بر هماهنگی دستگاه‌های اجرائی مرتبط با توسعه صادرات غیر نفتی افزود: هر سیاست تجاری و مالی باید با محوریت رشد صادرات اتخاذ شود و همه دستگاه‌های مرتبط باید با آن اولویت هماهنگ شوند.
شریف‌پور بوشهری، تقویت قدرت رقابت صادرات در بازارهای جهانی را نیازمند به سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی دانست و خاطر‌نشان کرد: نبود خط روزانه و منظم کشتیرانی در استان مشکلاتی برای صادر‌کنندگان فراهم کرده که بازرگانان این استان محصولات خود را از دیگر استان‌ها صادر می‌کنند.
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خواستار فراهم شدن صدور مجوز برای خرید کامیون یخچالی برای صادرکنندگان استان شد و تاکید کرد: به‌علت این‌که در استان کشتی‌های کانتینربر یخچالی وجود نداشته و برخی کالاها نیازمند یخچال هستند، بعضی از صادرات استان علی‌رغم میل باطنی از هرمزگان انجام می‌شود.
وی با اشاره به این‌که محصولاتی مانند میگو و آبزیان، ماهی‌های حلال و حرام گوشت و دیگر محصولات که برای صادرات به یخچال نیاز دارند، افزود: صادرکنندگان این محصولات دو راهکار پیش رو دارند. راهکار اول این است که به اداره بندر درخواست کانتینر یخچالی بدهند و محصول خود را با این کانتینرها به بندرعباس منتقل کرده و صادرات خود را از آنجا انجام دهند.

به‌گفته وی، راهکار دوم این است که صادرکنندگان کالای خود را در سردخانه‌های بوشهر نگه دارند و تا زمانی که کانتینرهای یخچال‌دار بارهایی نظیر موز یا کره وارد می‌کنند، صبر کنند. پس از آن، کالای خود را به‌وسیله این کانتینرها به بازارهای مصرف خارجی برسانند. بدین منظور صادرکنندگان مجبور می‌شوند مدت‌زمانی در حدود یک تا دو هفته را در انتظار ورود این کانتینرها صبر کنند.
شریف‌پور بوشهری با بیان این‌که باید در استان به تقویت زیرساخت‌های بندری بپردازیم، تصریح کرد: در هیچ‌کدام از بنادر استان، امکانی برای پهلودهی به کشتی‌های یخچالی و ایجاد خطوط منظم نداریم به همین دلیل باید با اعمال عملیات‌های توسعه‌ای شرایطی را مهیا کنیم که به‌صورت روزانه و یا هفته‌ای چندبار این‌گونه کشتی‌ها در سواحل استان پهلو بگیرند.

وی از دیگر مشکلات صادرکنندگان بوشهری را نوسانات ارزی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در ایران نوسانات ارزی زیاد است و این چالشی برای صادرکنندگان محسوب می‌شود. اگر نرخ ارز بالا برود برای صادرکنندگان منفعت به‌دنبال داشته و در صورت کاهش، صادرگنندگان با زیان مواجه می‌شوند.
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به نقش مهم و وظیفه صندوق ضمانت صادرات در قبال کالاهای صادرکنندگان تاکید کرد: گاهی اوقات نوسانات ارزی نتیجه تعاملات سیاسی است اما در این راه صادرکنندگان دچار زیان می‌شوند. صندوق ضمانت صادرات در این خصوص وظیفه دارد که کالای صادرکنندگان را بیمه کند تا در قبال این‌گونه حوادث و نوسانات، صادرکنندگان نگرانی نداشته باشند اما این صندوق وظیفه خود را تاکنون انجام نداده است.
وی با تاکید بر این‌که یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان بوشهری کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است، تصریح کرد: حمایت‌های دولت از صادرکنندگان در دولت یازدهم بیشتر شده است اما این حمایت‌ها باید به‌دست صادرکنندگان برسد. هم‌اکنون دولت تسهیلاتی با نرخ 11 درصد برای صادرکنندگان در نظر گرفته است که با توجه به حاشیه سود پایین صادرات، رقم بالایی محسوب می‌شود. مگر یک صادرکننده چقدر درآمد دارد که 11 درصد آن را برای سود تسهیلات اختصاص دهد؟
شریف‌پور بوشهری نبود اسکله و پایانه صادراتی موادمعدنی یکی از مشکلات صادر کنندگان استان دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان بوشهر صادرات مواد معدنی و محصولات آنها است که این مهم نیاز به ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: