bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵
گزارش بامدادجنوب از پیامدهای لغو سخنرانی علی مطهری؛
علی مطهری روزی که چشم در چشم دانشجویان بود و می‌گفت؛ پد‌ر من د‌ر رژيم شاه به زند‌ان رفت و پس از آزاد‌ي‌اش بد‌ون هیچ مانعي به د‌انشگاه مي‌رفت و تد‌ريس مي‌كرد‌، حال چطور شد‌ه كه من به‌عنوان نمايند‌ه مرد‌م نمي‌توانم د‌ر د‌انشگاه سخنراني كنم؟
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
علی مطهری روزی که چشم در چشم دانشجویان ایستاده بود و می‌گفت؛ پد‌ر من د‌ر رژيم شاه به زند‌ان رفت و پس از آزاد‌ي‌اش بد‌ون هيچ مانعي به د‌انشگاه مي‌رفت و تد‌ريس مي‌كرد‌، حال چطور شد‌ه كه من به‌عنوان نمايند‌ه مرد‌م نمي‌توانم د‌ر د‌انشگاه سخنراني كنم؟ تصورش را نمی‌کرد، روزی با د‌ستور د‌اد‌ستاني اجازه سخنراني د‌ر شهري كه پد‌رش د‌ر آن تحصيل كرد‌ه را پيد‌ا نكند‌ تا ثابت شود که حاشيه‌هاي مشهد‌ تمامي ند‌ارد‌ و د‌اد‌ستان اين شهر مشغول كار است و اکنون پس از كنسرت‌ها نوبت به لغو برخی سخرانی‌ها رسیده است. اتفاقاتی که با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده و نمایندگان مجلس و مسوولان کشوری، در صفحات اینستاگرام و توئیتر خود یا با نگارش نامه و مصاحبه‌هایی تاکید کردند: وزارت کشور به‌منظور روشن شدن تمامی زوایا و پایان دادن به برخوردهای سلیقه‌ای، اقدامات قانونی خود را از طریق سران قوا و در صورت نیاز ارائه لایحه به مجلس برای شفاف‌سازی صلاحیت نهادها در نحوه اداره امور کشور و برخورد با این‌گونه امور انجام دهند.

محمدصادق جوادی حصار از فعالان سیاسی خراسان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید؛ یک جریان سیاسی در مشهد حضور دارد که نظریات خاص خودش را دنبال می‌کند و به‌طور طبیعی با مقاومت‌های از سوی نهادهای مقابل مواجه می‌شود با این حال آنچه که دریکی دو روز اخیر رخ داده است می‌تواند نقطه عطفی باشد بر این مواجهات، چراکه در این ماجرا هیچ خلاف قانونی صورت نگرفته است و می‌توان گفت به‌نوعی پیش داوری شده است. 
جوادی حصار در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای مطرح نشدن برخی سخنان از سخنرانی مطهری جلوگیری کردند، چراکه مطهری پیش از این در اظهارات اخیر خود با گلایه به برخی تندروی‌ها اعلام کرده بود که امام رضا علیه السلام حریم ندارد که در آن کنسرت برگزار نکنند و همچنین مطهری تاکید کرده بود که معلوم نیست اگر امام رضا علیه السلام در قید حیات بودند با این تندروی‌ها همراهی می‌کردند یا خیر؟! و حال به‌نظر می‌رسد این ممانعت‌ها در واکنش به سخنان پیشین او باشد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که با توجه به واکنش‌های متعدد به این ماجرا به عنوان یک شهروند مشهدی چه انتظاری از وزارت کشور دارید، گفت: از وزارت کشور انتظار دارم شأن و احترام نماینده عالی خود در استان را حفظ کند، وقتی نماینده عالی دولت در استان  با بررسی همه جوانب با برگزاری جلسه‌ای موافقت می‌کند باید مشخص شود که به چه دلیل با نماینده عالی دولت مخالفت می‌شود. اگر قرار باشد که مقامات دولتی در استان هیچ نقشی نداشته باشند، وجود دولت و نماینده آن زیر سوال می‌رود. 
وی ادامه داد: از سوی دیگر انتظار داریم این مساله در سطوح بالای قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه و بیت رهبری مطرح شود و با تعاملی سازنده این مناقشات را به نحوه مطلوبی که به صلاح ملت باشد، رفع و رجوع کنند تا پیوستگی و همبستگی ملی در این استان خدشه‌دار نشود.  

جوادی حصار تاکید کرد: می‌توان به مشهد به چشم یک الگو نگاه کرد، چراکه تعاملات در مشهد می‌تواند مصادیق آزاد‌اندیشی و روشنفکری و اسلام سنتی متعارف باشد. نظام جمهوری اسلامی نباید اجازه دهد یک قرائت نادر جایگزین قرائت‌های متداول و مرسوم مذهبی در کشور شود.
گفتنی است علی مطهری در پی لغو سخنرانی‌اش در مشهد از دادستان خراسان رضوی شکایت کرده است.
مصطفی ترک‌همدانی که با خبرگزاری ایلنا گفت‌وگو می‌کرد، در این‌باره گفت: شکایتی به وکالت آقای مطهری علیه مقام مسوول قضائی در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد‌، تنظیم و به مرجع قضائی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل شد.
ترک‌همدانی با اشاره به این‌که دستگاه قضائی در پرونده شکایت آقای مطهری در شیراز به‌خوبی و شایستگی، رسیدگی‌ها را به انجام رساند، افزود: حتی دادستان وقت عمومی و انقلاب شیراز با دقت و وسواس لازم توانست تقریبا اکثر مقصران و متهمان را شناسایی و به دادگستری بسپارد. اما متاسفانه یک مقام قضائی در استان خراسان رضوی، مانع اجرای قانون اساسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی شده و همین موجب اخلال در حقوق فردی و اجتماعی موکل نیز شده است، به‌طوری که نتوانست از حقوق خویش بهره ببرد و ناچار از حاضر نشدن در محل اقامت میزبانانش شد و به تهران بازگشت. همین مساله هم منجر شد که شکایت به دادگستری برود.

در همین حال قرار است صبح امروز مجلس شورای اسلامی در مورد آنچه در مشهد و لغو سخنرانی علی مطهری روی داده، تشکیل جلسه دهد. محمود صادقی با اعلام این خبر گفته است جلسه مذکور به مدت یک ساعت برگزار خواهد شد. این در حالی است که واکنش‌های بسیاری در فضای عمومی جامعه نسبت به رفتارهای یک جران خاص فکری که خود در صاحب خراسان می‌داند، روی داده است. آنها از این‌که کشور به‌صورت جزیره‌ای در آمده و هر کس برای خود سازی می‌نوازد ابراز نگرانی کرده‌اند. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد نیز در بیانیه خود با بر شمردن این موارد خواستار برخورده با پدیدآورندگان چنین حوادثی شده‌‌اند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: